Erfaringer med kabeltvinning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaringer med kabeltvinning?

I teorien er det ønskelig å tvinne signalkablene sånn at de ikke "tar inn radiosignaler". Ja?

Når jeg gjør dette på internkablingen i cd-spilleren og signalkabel imellom cd-spiller og forsterker, så opplever jeg lyden som litt mindre dynamisk, mindre levende og litt mykere. Er det bare jeg som har en dårlig dag, eller er det noen andre som har erfaringer med dette? Bør man tvinne signalkablene eller ikke?

Er det mulig at tvinningen gir kabelen uønsket kapasitans? Jeg tvinner forholdsvis stramt, to runder pr centimeter eller noe sånt.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydeligvis liten interesse for det her. Jeg har uansett byttet fram og tilbake en del ganger nå, og det er utvilsomt at lyden blir en del mer sløret når man tvinner signalkablene stramt. Så for de som skal legge signalkabler internt i cd-spiller eller forsterker: Ikke tvinn kablene!

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalkabler skal ikke tvinnes nei...
    De skal gå uten skarpe bøyer rett til og fra målet, så korte som mulig...
    Lengst mulig unna 230volt kabling ol for å begrense påvirkning og støy...

Signalkabler leveres skjermet, hadde tvinning gjort de mere optimal hadde de blitt levert tvinnet...
    Prisen er det som best tilsier hvor bra en kabel er skjermet...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Tydeligvis liten interesse for det her. Jeg har uansett byttet fram og tilbake en del ganger nå, og det er utvilsomt at lyden blir en del mer sløret når man tvinner signalkablene stramt. Så for de som skal legge signalkabler internt i cd-spiller eller forsterker: Ikke tvinn kablene!
    Interessen er vel egentlig ganske stor for kabling i forumet her, husker f.eks denne DIY tråden som dette http://avforum.no/forum/diy-do-yours...gnalkabel.html der det blir brukt tvinning internt i siganlkablene i alle fall.

Tvinning av en signal leder sammen med en jord leder er vel måten man bruker for å undertrykker støy i f.eks netvekrs kabler i PC sammenheng, men noen stor høbar effekt som du beskriver for vanlige audio signal overføringer, det stiller jeg meg egentlig litt tvilende til spesiellt hvis det er snakk om korte kabelstrekk.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Interessen er vel egentlig ganske stor for kabling i forumet her, husker f.eks denne DIY tråden som dette http://avforum.no/forum/diy-do-yours...gnalkabel.html der det blir brukt tvinning internt i siganlkablene i alle fall.
    Ja, det var det jeg mente. Burde kanskje presisert det. Jeg har først tvunnet høyre og venstre kanal sammen og deretter tvunnet jord rundt disse igjen. Benyttes ofte som en form for skjerming. Kimber skryter vel av noen sånne spesielle tvinneteknikker.

Om det er hørbart er i alle fall 100% sikkert. Det blir en helt annen verden. Er noe rart som skjer. Detaljene forsvinner liksom. Bare et lite tips til de som bygger eller modder egen elektronikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kimber bruker jo en ganske avansert fletting som de kaller "tri-braid- og gyroquadratic- field geometry", etter det jeg kan se er cluet at lederne er delt opp......

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe i samme gata som dette er det vel.

Hvor avansert det er kan vel diskuteres. Etter det jeg erfarer så skal altså denne fletteteknikken gjøre mer vondt enn godt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •