DIY Stativhøyttaler "ES8" m/sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Stativhøyttaler "ES8" m/sub

Da har jeg bestemt meg for å bygge en kvalitetsmonitor som skal overta for mine BEL 2.5 pga flytting til leilighet med relativt liten stue...

Budsjett: 10.000 kr

Opp til 80 Hz kommer jeg til å bruke en 45 liters lukket kasse med et PB-12.3 element, så høyttalerne trenger ikke spille særlig langt under dette. De blir derfor av typen trykkammer.

Lydmessig ønsker jeg luftighet, nærvær, god definisjon og mye detaljer (uten overfokus) i kombinasjon med et bredt og tredimensjonalt lydbilde. Det er viktig at høyttaleren likevel spiller litt tilbakelent og avslappet, slik at lyttetrettheten ikke setter inn for tidlig…

At alle disse punktene treffer 100 % er nok ikke mulig i prisklassen, men jeg skal gjøre et iherdig forsøk, så får jeg heller vurdere hvilke kompromisser jeg ser som akseptable under veis…

Her er planen så langt:

HiVi RT8II Bånddiskant – kr 2900,-
    En meget god diskant med membranareal tilsvarende et normalt 5” element, med membranvekt på kun 1/5 av en vanlig dome membran. Har en helt flat impedanskurve og spiller lineært fra 2000 Hz opp til 25 000 Hz.

Scan-Speak 18W/8531G00 – kr 3990,-
    Et påkostet 7” element med avstivet papirmembran og SD-1 magnetsystem. Gir meget klar og detaljert lyd med lav forvregning.

19mm MDF med finish – kr 1100,-
    Kabinettet blir relativt lite, 20x30x52 (BxDxH) så det holder med 19mm MDF. Kabinettet vil bli finert og lakkert med Bjørk og 3 lags klarlakk. Innvendig vil kabinettet dempes med Akustilux, og frontbafflen avstives mot sidevegger.

Delefilter – kr 2000,-
    Jeg håper på å få filteret til å fungere med et så enkelt oppsett som mulig, slik at jeg får kjøpt høykvalitets filterkomponenter uten å sprenge budsjettet.

Da bånddiskanten har et smalt spredningsmønster vurderer jeg å bruke en ambience diskantløsning for å skape en slags ”ikke fullt så sweet, men fortsatt meget bra” sone utenfor sweetspot (som på BEL).

Det første testfilteret kommer til å bestå av et 2. ordens høypassfilter til diskanten, og et 2. ordens lavpassfilter til mellomtonen. Dette blir sikkert så som så, men et sted må man jo starte. Håper å finne en kombinasjon av orden og delefrekvens som skaper en avrulling slik at jeg slipper baffelstep korreksjon og parallelt sperrefilter. Dette vil i så fall muliggjøre svært gode komponenter i delefilteret uten å sprenge budsjettet. Hvis det likevel viser seg at filteret må være mer avansert kommer jeg til å heve budsjettet med et par tusen…

Legger ved bilder av elementer og kasseutforming.

Newcomer NostraD sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker spennende dette her!

Du har ikke vurdert å bruke Mundorf sin bånddiskant istedet?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den blir for dyr i forrholdt til budsjettet... Dessuten ville jeg heller gått for den ekstremt gode Fountek NeoPro5i hvis jeg skulle handlet i det prisleiet...

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Da har jeg bestemt meg for å bygge en kvalitetsmonitor som skal overta for mine BEL 2.5 pga flytting til leilighet med relativt liten stue...
    Så da blir BEL'ene til salgs nå da?

Si fra om det er mulig å få kjøpt av deg alt bortsett fra kasser.... evt få med kassene på kjøpet...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4x TangBand W4 1337S
    1x Fountek NeoCD 3
    MTM
    1. ordens deling mellom diskant og mellomtone ved ca 8kHz. En liten sugekrets på bass/mellomtonene.
    1. ordens deling av de nederste bassene, enten serielt eller parallelt (det avgjør hvor mye tyngde du får nedover i frekvensområdet.)

Slank høyttaler som kan levere greit trykk ned til 80Hz.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min søster skal kjøpe BEL'ene mine, så de er dessverre tatt...

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Min søster skal kjøpe BEL'ene mine, så de er dessverre tatt...
    hrmpf... Kvinnfolk..

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering

Da begynner planen å ta form! Samtlige elementer er byttet ut, og kassen er ferdig designet...

Har ikke fått noen pris enda fra CreativeHifi på Tangband elementene, men jeg poster et oppdatert budsjett så snart jeg har all informasjon om kostnadene...

Her er den nye planen:

2.5 veis filter
    NeoCD 3 Diskant
    Tangband 1337S 4" mellomtone
    13 liter fordelt på 2 kammer á 6,5 liter
    80hz - 40khz +/-3dB
    15x25x60 (BxDxH)

Vil som sagt bruke en 45 liters sub basert på SVS Pb12.3 til å ta seg av 20hz - 80hz...

Og her er bildene...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To bilder som setter høyttalerene i et aktuelt miljø, og derfor gir et bedre inntrykk av den tiltenkte størrelsen...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De så skikkelig tøffe ut! Men jeg er ikke sikker på om det er så lett å få NEO CD3 med sølv frontplate. Da må du nok i såfall lakkere den.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meeget interessant! Skal definitivt følge med her, ikke minst fordi jeg mer enn gjerne går på slike DIY-prosjekter sjøl.
    Men du sier; "en relativt liten stue". Hva ligger egentlig i det? Høyttalerne er jo relativt beskjedne størrelsesmessig, og lurer bare litt på hva de klarer å "betjene" mtp romstørrelsen?
    Og kan de evnt duge, i et kinorom på ca 15kvm?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min nye stue er en stue/kjøkken løsning, på tilsammen 25 kvm. Årsaken til at jeg kaller dette relativt lite er at stua jeg har nå er på over 50 kvm...

Jeg kan naturligvis ikke uttale meg noe særlig om ytelse før jeg har en testmodell ferdig, men målsettingen er at de skal klare seg som en moderat gulvstående ned til 80 hz.

Gjør de dette vil den klare seg fint i "normale" stuer. Den vil jo også være enkel å bruke i hjemmekino. For å lage en senterutgave trenger man jo kun å snu diskanten 90 grader, og legge høyttaleren ned på langsiden. Resten kan være identisk...

Med andre ord, lever den opp til målsettingen går et 15 kvm kinorom som smurt

Kostnadsmessig kommer 8 x Tangband på ca 4400 kr, og 2 x NeoCD på 2180 kr. Med materialkostnader og finish gir det en totalpris på ca 7500 kr uten filter, noe som gir meg bra spillerom til filterkomponenter...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har for så vidt tenkt på centerløsning allerede, og som du sier er det jo bare å snu diskanten 90grader.
    Skal som sagt henge med på dette prosjektet, og håper jeg kan få lov til å plage deg litt med detaljer rundt delefilter etc?
    Godt å lese at de ganske sikkert dekker 15kvm, på strak arm vil jeg tro!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Subben

Min nåværende sub passer ikke inn i leiligheten, og siden disse monitorene kun spiller ned til 80 hz vil jeg være avhengig av sub.

Jeg har derfor lagt planer for hvordan å få mest mulig ut av få cm2 gulvflate... Jeg har jo vurdert å bygge en liten lukket kasse alla SB12-Plus, men ønsker bedre respons ned i dybden enn det denne kan gi.

Jeg har derfor valgt å lage en liten bassrefleks kasse med firkantporter og dyp avstemning.

Mål : 30x50x55 cm (BxDxH)
    Volum : 50 Liter
    Avstemning : 18 hz
    Effekt : 500 watt BASH

Jeg kommer til å teste både 12.2 og 12.3 elementet, å se åssen det fungerer, men på sikt er planen å oppgradere subben med det langt kraftigere TC2000 elementet. Jeg kommer til å forsøke å gjøre kassen stiv nok til at jeg slipper å bruke noe særlig dempemateriale, for å optimalisere responsen.

Med BASH'en i 16 hz modus burde dette gi full respons ned til 15 hz... Rommet er lite og naboene nære, så kravet til SPL er lavt. Det er dybden jeg er ute etter...

Med grunnflate på 30x50 cm vil ikke subben ta opp mer gulvplass enn en vanlig fronthøyttaler

Legger ved 2 tegninger av subben:

EDIT: s12_map.jpg oppdatert

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, nok en interessant variant. Må jeg få fatt i mer MDF mon´tro?
    Fleip tilside.
    Firkantporter? Er ikke det "uheldig" da, strømningsmessig? Tenker på turbulenser og blåselyder.
    Spør av ren og skjær nyskjerrighet.....

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Firkantporter krever en del tilpassning i forrhold til blåselyder, men er samtidig ekstremt mye mer plasseffektive. Man kan derfor stort sett ta seg råd til å øke volumet av porten litt, uten at det økte kravet til lengde byr på problemer...

Til store konstruksjoner hvor man har god plass er det derfor enklere å bruke rør, også siden firkantporter gjør kassa noe mer komplisert å snekre sammen... Men er kassa liten, som i dette tilfellet, er firkantporter ganske enkelt genialt Med bassrefleksrør kan jeg bare drømme om å få til en 18 hz avstemning i et 50 liters kabinett, uten om ved å bruke så små rør at det puster og peser værre...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli utrolig rått, töft og originalt. Dette blir spennende!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stund siden det var noe liv i denne tråden.
    Hvordan går det med prosjektet?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementene blir bestilt 10. januar, men er ikke lagervare så det tar nok noen uker før jeg får dem. Håper å ha kassene relativt klare til det...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da blir det jo en stund å vente da. Men følger jo med, uansett! ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •