Hjelp til valg av verktøy

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av verktøy

Jeg skal gå til innkjøp av en del verktøy i forbindelse med at vi skal renovere og bygge på huset, samt selvfølgelig bygge et dedikert rom til kino.

Det som gir meg mest hodebry akkurat nå er valg av det verktøyet som går på batteri. Syns det virker veldig enkelt og kjekt å ha sirkelsag og stikksag på batteridrift, da selvsagt i tillegg til drill.

Det står i grunn mellom Dewalt sitt 18V system og 36V system. Hvilket bør jeg velge her? Tenker på om 18V blir for puslete? Uten at jeg har noen grunn til å tro det. Kan man kanskje rett og slett benytte begrepet, jo mer og bedre her, når det gjelder verktøy som skal gå på batteri. :roll:

Kanskje det er noen snekkere her med erfaring?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke bare og gå til nærmeste entrepenørbedrift?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der jeg jobber (RørvikBygg as) brukte vi Dewalt før, men batteriene er dårlige!
    Vi har gått over til Hitachi, er meget fornøyd med det.

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Jeg skal gå til innkjøp av en del verktøy i forbindelse med at vi skal renovere og bygge på huset, samt selvfølgelig bygge et dedikert rom til kino.

Det som gir meg mest hodebry akkurat nå er valg av det verktøyet som går på batteri. Syns det virker veldig enkelt og kjekt å ha sirkelsag og stikksag på batteridrift, da selvsagt i tillegg til drill.

Det står i grunn mellom Dewalt sitt 18V system og 36V system. Hvilket bør jeg velge her? Tenker på om 18V blir for puslete? Uten at jeg har noen grunn til å tro det. Kan man kanskje rett og slett benytte begrepet, jo mer og bedre her, når det gjelder verktøy som skal gå på batteri. :roll:

Kanskje det er noen snekkere her med erfaring?
    Det har lite for seg med sirkelsag på batteri. Kjøp vanlig. Ingen grunn til å kjjøpe dewalt heller, da en billig black and decker holder leeeeenge.
    Når det kommer til stikksag, er det litt greiere. Den bruker mye mindre strøm enn sirkelsaga, så her går det ann å gå for batteri. Men jeg ser ikke vitsen. All saging bør tas på en og samme plass uansett.
    Drill er en ting som du bør prioritere flere faktorer.Vekt, balanse, batteritid og pris. Panasonic´s 15,5v er testet mye, og vinner det meste. Den er liten, lett, og har batterier som varer. Ville gått for den.

Newcomer Surion sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det så viktig med batteri da?
    du skal vel ikkje springe rundt i nabolaget med sirkelsaga? (isåfall veit eg kor eg ikkje skal busette meg)
    230 volt på heile greia seier eg.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med de andre, bruk heller de pengene på en skikkelig 230volt sag...

Men batteri drill er et must og som nevnt Panasonic's driller er utrolig gode, kjemebatteri, veldig godt balansert, sterke og ikke minst kompakte & lette i forhold til konkuransen... 15,5? eller 15,8volt (husker ikke) er kraftig nok, 12v er litt svakere men helt klart god, brukte en 12v i 2år på jobb å den klarte alle jobber en 15,8v klarte, manglet bare litt på kraften noen ganger...
    en 22mm treborr gikk lett gjennom en 6" med 12volt.... :-D
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sirkel med skinne fra bosh er jo veeldig grei å ha ved plating kledning kassebygging osv. 2500ca blå proff serie 230volt.. skal handle en slik i morra selv..:-D

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Enig med de andre, bruk heller de pengene på en skikkelig 230volt sag...

Men batteri drill er et must og som nevnt Panasonic's driller er utrolig gode, kjemebatteri, veldig godt balansert, sterke og ikke minst kompakte & lette i forhold til konkuransen... 15,5? eller 15,8volt (husker ikke) er kraftig nok, 12v er litt svakere men helt klart god, brukte en 12v i 2år på jobb å den klarte alle jobber en 15,8v klarte, manglet bare litt på kraften noen ganger...
    en 22mm treborr gikk lett gjennom en 6" med 12volt.... :-D
    Skriveleif fra min side. 15,6 v er korrekt. 12v´ern er en del lettere, noe som resulterer i bedre til gips/spon-kledning. For å spe på med 12ern kan du kjøpe en 220v på europris til 300 eller no til å bruke når du skal bore osv. Husk at Panasonicen ikke bør ligge i bilen om vinteren, da batteriene taper seg fortere+ at slitasjen øker på maskinen når den er iskald. (Dette gjelder forøvrig alle batterimaskiner.)
    Alt av sager, kjøp 220v.

Sitat Opprinnelig postet av scanspeak
    sirkel med skinne fra bosh er jo veeldig grei å ha ved plating kledning kassebygging osv. 2500ca blå proff serie 230volt.. skal handle en slik i morra selv..
    Har hørt at bosch+skinne ikke fungerte veldig bra. tror ikke, men det er jo mulig det var mismatch på saga og skinna som ble brukt, men det resulterte i allefall til at skinna måtte kappes for å ikke ta i bladet.

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min skinne passet helt topp den men den passer bare EN vei da:-D kunne selvsagt skjært den for¨å passe begge veier men DET ville vært :twisted: :twisted: holder jo med en side :???:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •