kasse til peerless, en gang for alle

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kasse til peerless, en gang for alle

det har hvert utrolig mye spekulasjoner på hvilken kasse som passer til hovedsaklig de fire store 12"ene fra peerless, men enda har vi ikke fått noen form for konklusjon, så eg tenkte vi kunne samle alt sammen i denne tråden
    altså, hvilken kasse kan disse elementene brukes for å få optimal lyd til forskjellige situasjoner?:

xls: anbefalt til pr av de fleste forhandlere, private diy'ere sier den er dårlig til portet kasse og mener den burde brukes i lukket kasse på 40-50 liter
    xxls 844: anbefalt til pr av peerless selv, men eltek bruker denne i lukket kasse (brontes), ikke hørt noen anbefalinger fra private diy'ere
    xxls 845: anbefalt til ca 60liters lukket kasse av peerless (men hvorfor bruker ikke eltek denne i sin brontes sub?)
    xxls 847: anbefalt til ca 60liters ported kasse av peerless. men vil den yte like godt som de andre xxls'ene i en lukket 50liters kasse?

man sier også at xxls kan spille høyere enn xls?
    så hvis vi kunne fått eliminert noen av oppsettene og bare listet opp de som funker absolutt best og hva disse passer til (film eller musikk).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XLS-12, 830500: 2 x 12" passiv radiator 425gr, 50Liter.
    Spiller 25-80 Hz +/- 1 dB i min stue.
    Se: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...s-diy-sub.html

Med økt vekt på de passive elementene spiller den dypere, men høres samtidig noe "tregere" ut.

Har hørt utrolig godt resultat i 20 liter lukket, men da med bass eq og mye forsterkerkraft.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    man sier også at xxls kan spille høyere enn xls?
    Det stemmer nok ikke, de har samme membranareal og slaglengde, dvs, de flytter like mye luft, og spiller like høyt.

Kanskje det er forskjell i følsomheten, men det har ikke betydning for max spl, kun max spl med èn gitt forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Det stemmer nok ikke, de har samme membranareal og slaglengde, dvs, de flytter like mye luft, og spiller like høyt.

Kanskje det er forskjell i følsomheten, men det har ikke betydning for max spl, kun max spl med èn gitt forsterker.
    ja var enkli det eg mente.
    men noen meninger om xxls'ene? særlig 844.. merkli skrue, rart det der med brontes..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    xxls 844: anbefalt til pr av peerless selv, men eltek bruker denne i lukket kasse (brontes), ikke hørt noen anbefalinger fra private diy'ere
    xxls 845: anbefalt til ca 60liters lukket kasse av peerless (men hvorfor bruker ikke eltek denne i sin brontes sub?)
    Jeg spurte Eltek om dette og fikk til svar at målinger viste at 844 gav et ekstra løft i dypbassen i Brontes, og de hadde valgt den av denne grunn. Jeg bruker selv 844 i 60 liter lukket kasse og er godt fornøyd. Holder på å bygge en sub til for å oppnå nok lydtrykk. Med bare én sub bunnet elementet under noen filmer med mye trøkk i effektkanalen :?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av runer
    Jeg spurte Eltek om dette og fikk til svar at målinger viste at 844 gav et ekstra løft i dypbassen i Brontes, og de hadde valgt den av denne grunn. Jeg bruker selv 844 i 60 liter lukket kasse og er godt fornøyd. Holder på å bygge en sub til for å oppnå nok lydtrykk. Med bare én sub bunnet elementet under noen filmer med mye trøkk i effektkanalen :?
    flott rune! da er det nok denne som er den beste å bruke i lukket kasse av de fire.

Newcomer StianLarsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mine:
    bygger 2 stk.

Bassbox 6 Pro sa følgende:
    100,5 liter med 2x peerless xls 830500 i hver
    1x 44,5 cm , Ø=10cm biltema bassport.

Den ene er ferdig u\lakk.

Ikke spilt inn, men tjuvtesta på hobbyrommet med gode resultater.
    Kinoen er under bygging.

Det må føyes til at Europris sin "ACME" overhåndsfres ikke er egnet til å gnage gjennom 22mm MDF.
    Det var nesten så stikkflammene stod ut av toppen når siste hull skulle freses.
    Den takket tilslutt pent for seg med et fyrverkeri av blå røyk og gnister.

Er vel 2. års garanti uansett.

Siste bilde er utkast til finish..
    Store muligheter for at det blir svart matt ja

Stian

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •