Black Diamond; et prosjekt med følelser

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Black Diamond; et prosjekt med følelser

De som sier at man ikke kan bli "forelsket" i høytalere og anlegg aner ikke hva de snakker om, for de siste årene har jeg hatt sterke følelser for de høytalerene her:

Så nå har jeg bestemt meg for å bygge et par, med kjærlighet og omtanke, må vite. Har lakkeringsutstyr på vei, lakk, plater etc, men jeg har et par problemer: hvordan ser disse ut innvendig? Så tegninger på de en gang, og bygde de i heiltre. De spilte i mine øyne/ører helt fantastisk, men jeg har glemt hvordan tegninga så ut. Noen som har peiling på hvor jeg kan finne disse tegningene?
    En annen ting, jeg aner ikke hva elementer som er brukt. Noen som veit? Var en kar som sa at de brukte SEAS-elementer, men aner ikke om det stemmer.

Dette er altså starten på arbeidsloggen min. :-D

Newcomer QPVision sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Høres ut som et spennende project! Jeg har Blue Diamond de som er på bildet ditt. Og jeg er faktisk foreslket i disse høyttalerne selv! Blue Diamond har sub i bunnen, imens Black Diamond Ikke har dette. Lykke til, skal følge denne tråden her, og hjelpe deg vis det trengs!

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke SEAS men snarere Vifa (nå Peerless V-Line) som har levert elementene. Disse elementene er ikke til salgs fra D-S-T lenger. Å lage en eksakt klone er vanskelig uten å få tak i de samme elementene, så det mest aktuelle vil jeg nok tro er å lage noe som ligner i form med andre elementer (fra SEAS for å være litt patriotiske ).

CA18RNX og 27TDFC er mitt forslag til elementer. Synd Eltek ikke fører P18RNX/P.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk, begge to.

Men D|sElMiNk, er det ikke mulig å få tak i de elementene i det heletatt? Er vel egentlig ikke dritviktig om elementene ikke ser _helt_ like ut, men bør nå i allefall høres omtrent likt ut. Elementene bør jo selvsagt også ha samme egenskaper.. Men er ikke nødvendig å kjøpe de hos SEAS om de har bedre alternativer noe annet sted.

En ting til, delefilter. Noe sted jeg kan finne ut noe om dette? Selvsagt avhengig av hva element jeg skal bruke, men la oss nå si at jeg får tak i samme elementer som står i BD, er det noe sted jeg kan finne oppskrift på filter? Eller kanskje til og med ferdig vare?

En siste ting, har hørt at det er ganske spesiell bassport på disse høytalerne. Stemmer det?

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja de har jo bassport som peker nedover som du ser. Mener det står endel om dette på audiopro

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke retning på port jeg mente, men form..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siter her og kuker med det der fordømrade WinISD-programmet som liksom skal regne ut kassevolum og greier, men det gjør ikke som det får beskjed om! Jeg prøver å legge til CA18RNX i lista så jeg kan få se hvordan det kommer til å funke i kassene jeg skal lage, men mongoprogrammet nekter å legge til elementet. Kunne blitt så forbanna...!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen spesielle lydmessige egenskaper som gjør at du vil bygge akkurat slike høyttalere?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg til at de ser utrolig flotte ut, så liker jeg lyden i de. Spiller en del metal og er ute etter kjapp bass, noe disse gir, med rett forsterker.
    Er vel en del andre høytalere som spiller like godt, og bedre, enn disse, men er nå sånn at jeg har ei greie for Black Diamond...

Mailet Neby i går, skal si de har en ganske kvalm, overlegen holdning til folk som vil kjøpe elementer..

"Hei

Black Diamond deler koster..

Bass a 403 + Mva
    Diskant a 410 + Mva
    Delefilter finnes ikke som del må rep...

Mvh"

Har tatt vekk navnet til han som sendte meg mailen, skal ikke henge ut noen.. Men er jo litt dårlig å halvveis skrive "hehe ja vi har delene, men de er såpass dyre at vi ikke tror du har råd til de uansett". Synes ikke det var så dyrt jeg da men. Eneste problemet er delefilter, hvor kan jeg få tak i det? Evt finne oppskrift på det?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk nå mail fra Audio Pro i Sverige om jeg faktisk ikke fikk lov å bygge Black Diamond med Black Diamond-elementer. Om jeg da skal bygge de så må det bli med erstatninger som elementer, så da går jeg nok for de som D|sElMiNk foreslo, om ikke noen andre har noen bedre forslag.

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av javisst
    Fikk nå mail fra Audio Pro i Sverige om jeg faktisk ikke fikk lov å bygge Black Diamond med Black Diamond-elementer. Om jeg da skal bygge de så må det bli med erstatninger som elementer, så da går jeg nok for de som D|sElMiNk foreslo, om ikke noen andre har noen bedre forslag.
    Trodde du virkelig at du ville få lov om du spurte??
    Bygg heller et par høyttalere i samme utførelse med Seas CA18RNX og enten 27TDFC eller Vifa XT25.
    Har to par høyttalere med CA18RNX og 27TDFC.
    Det ene er i omtrent samme kasse som Blue Diamond og de spiller kanonbra
    Hadde aldri trodd at et par med 6,5" ville spille så dypt...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har da ikke spurt dem "heisann jeg skal bygge kopier av høytalerne deres også lurer jeg på om dere kan sende meg elementer, delefiltre og bassporter, er det ok?" :P Er da faktisk ikke SÅ tjukk i huet.. Hvorfor skulle jeg spørre dem i det heletatt.. Jeg spurte dem bare om det var flere forhandlere i Norge utenom Neby. Men en annen ting, hvordan kan de egentlig kontrollere at jeg ikke bruker elementene til selvbygg?
    Skal de være så vanskelige så kan de bare pakke elementene dit sola aldri skinner også kan jeg bruke penga mine på noen andre. Helt i orden for meg det altså. Så kommer nok til å gå for noen av elementene anbefalt her.

Rent utseendemessig så er vel 27TDFC mer aktuelt enn Vifa-en, men hvem spiller egentlig best?

Edit: Har enda et problem i kassekonstruksjon.

Dette er som jeg husker jeg bygde den forrige. Noen som aner om det stemmer?
    Det gule er demping, for de som ikke skjønte det..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønte ikke helt hvorfor du skulle spør om det heller, men det virket litt sånn...

Hvilken diskant som er best er det nok ingen som kan svare på, siden det er opp til den som hører.
    Begge er i hvert fall meget gode.
    Du skal ikke bruke så veldig mye på komponenter før du overgår de som er brukt i Black Diamond.
    Hvor bra det blir kommer an på kasse og delefilter.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe var altså _ikke_ det jeg spurte de om...

Hva er forskjellen på de to diskantene da? Er ute etter klarest mulig lyd, best mulig oppløsning. (Hadde jeg vært smart hadde jeg jo laget 3-veis, men jeg er nok ikke så smart.. )

Filter skal jeg nok klare å få mekka på et eller annet vis, men er kassa som er problemet...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lage noe som ligner mer på Blue Diamond da?
    Og hva lurer du på angående kassen?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kassa ser ut inni.. Har jo alle ytre mål og har jo laget såpass mange høytalere etterhvert at jeg kan å sette det sammen, men jeg regner med at det ikke bare er en boks med 2 elementer i? Er det feks en sånn vegg inni, sånn som det jeg tegnet? Blue Diamond er nok ikke aktuelt..

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kassa ser ut inni.. Har jo alle ytre mål og har jo laget såpass mange høytalere etterhvert at jeg kan å sette det sammen, men jeg regner med at det ikke bare er en boks med 2 elementer i? Er det feks en sånn vegg inni, sånn som det jeg tegnet?
    Hvordan kassen ser ut innvendig på BD, spiller vel ingen rolle så lenge du skal bruke andre element og mekke filter selv. Kassen bør vel konstrueres etter de nye elementene.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt, men hva er det som gjør at Black Diamond spiller så mye bass til bare å ha 1 stk 6.5" i hver kasse? Må jo være en eller annen form for glup oppbyggning inni, ettersom de klarer å gjøre så mye ut av så lite? Og jeg vil bruke samme prinsippet i mine kasser som det de gjør i sine....

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt, men hva er det som gjør at Black Diamond spiller så mye bass til bare å ha 1 stk 6.5" i hver kasse? Må jo være en eller annen form for glup oppbyggning inni, ettersom de klarer å gjøre så mye ut av så lite? Og jeg vil bruke samme prinsippet i mine kasser som det de gjør i sine....
    Uansett er nok kassen konstruert i forhold til elementene som brukes. Hvis du putter andre element inn i samme konstruksjon, har du ingen garanti for at det kommer til å låte likt.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei du sier noe der. Men jeg prøvde å bygge et par med slik konstruksjon som jeg viste på tegningen lenger oppe her, ble veldig overasket over hvor dypt de to 6.5"-ene kunne spille... Men har du/dere noen andre tips til hvordan jeg kan lage en kasse for å få mest mulig lyd ut av den? Hvis jeg bruker CA18RNX og 27TDFC..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •