forsterker/receiver selvbygg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer itsinthethx sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

forsterker/receiver selvbygg

Jeg vurderer å bygge en forsterker eller receiver. Jeg har vært en ivrig leser av dette forumet, men har ikke funnet noen som har tatt opp dette temaet. Er det noen som kjenner til forhandlere i Norge som selger byggesett med byggebeskrivelse?

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei jeg har spurt om ca det samme, tråden ligger på denne siden...
    Min spørsmål om DIY forsterker tråd
    Jeg har ikke startet på min enda, sparer penger å kjøper inn delene litt etter litt for dyrt blir det, og når man først skal bygge selv, så må man nesten gjøre det til gangs... :twisted:

Noe komplette ferdige **123 woila ferdig forsterker pakke** finnes ikke, men mange forhaldlere har mye rart, du finner noen linker i tråden jeg startet...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer Gaudakongen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du noen som selger forsterkermoduler og strømforsyninger.

coldamp

Newcomer NostraD sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av itsinthethx
    Jeg vurderer å bygge en forsterker eller receiver. Jeg har vært en ivrig leser av dette forumet, men har ikke funnet noen som har tatt opp dette temaet. Er det noen som kjenner til forhandlere i Norge som selger byggesett med byggebeskrivelse?
    Er det en ren effektforsterker du vil bygge eller en integrert? Prisklasse?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg selger helt nye Coldamp mono-kit her:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=11840&cat=fav

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor?

Jeg skjønner ikke helt poenget med klasse-D til hjemme/hifibruk.

Klasse D er teknisk sett et dårligere utgangspunkt enn klasse A eller AB når det gjelder signalkvalitet. Det er også utfordringer når det gjelder EMC.
    IMHO blir det som å starte fotballkampen med å gi seg selv et par baklengs. Du kan fremdeles vinne, men det har blir litt vanskeligere.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rhesusminus
    Jeg skjønner ikke helt poenget med klasse-D til hjemme/hifibruk.

Klasse D er teknisk sett et dårligere utgangspunkt enn klasse A eller AB når det gjelder signalkvalitet. Det er også utfordringer når det gjelder EMC.
    IMHO blir det som å starte fotballkampen med å gi seg selv et par baklengs. Du kan fremdeles vinne, men det har blir litt vanskeligere.
    Mye av dette bygger på personlige preferanser innenfor lydbildet man foretrekker. Personlig foretrekker jeg nøytral lyd med krefter når det trengs, det får jeg med klasse-D forsterkere.
    Mange som sverger til "vanlig" SS og rør i klasse A ofte grunnet dets "varme" signatur på lydbildet.
    EMC/støy-problemer med klasse-D forsterkere kan uten problemer løses under byggefasen med relativt enkle grep.
    Klasse A og AB er teknisk sett dårligere enn klasse D i spørsmålet om energieffektivitet/varmeutvikling, der A og AB kun er noen få titalls prosent effektiv mens klasse D er 90-96% effektiv og kan således bygges kompakt uten bruk av monstrøse kjøleribber.
    Forresten, hvor mange klasse-D konstruksjoner har du hørt de siste årene? Det har tross alt skjedd utvikling siden klasse-D sin spede begynnelse for ca.30 år siden...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Coldamps klasse-D intro

Sakset fra Coldamps tech.side:

"Coldamp implements class-D technology in all its amplifiers.

Unlike conventional class-AB amplifiers, masively present until now, class-D amplifying is based on switching the output between only two states, both of them being non-dissipative theoretically. A modulator circuit controls this switching basing on the audio input signal. The actual technique used by coldamp amplifiers is called Pulse Width Modulation (PWM). After an (almost-lossless) low-pass filtering, the original amplified signal is recovered. All this process, in practical use, has an efficiency above 90%, as opposed to 30-40% reached in conventional amplifiers.

This increased efficiency has two fundamental consequences:
    • Lower cooling needs, allowing a drastic reduction of weight, size, cost, and lower temperature operation, that, at the end, improves reliability
    • Power consumption is also reduced considerably when compared with traditional systems. As an example, in order to obtain 100W rms with class-AB technology, a power supply capable of deliver around 200W is needed, when only 110W are more than enough for a class-D amplifier.

Complexity of class-D designs is, however, higher, so a very careful design and component selection are mandatory in order to obtain high efficiency and excellent sound quality at the same time.
    These two factors have traditionally relegated this kind of amplifiers to band-limited systems or where distortion is not a primary concern (i.e. subwoofers or industrial applications). However, thanks to a long experience and the use of premium quality components, as well as global-feedback techniques (including output filter), coldamp offers full-range amplifiers (10Hz to 35KHz, -3dB typ.) with a surprisingly high sound quality."

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NostraD
    Er det en ren effektforsterker du vil bygge eller en integrert? Prisklasse?
    Når det gjelder type, så ser jeg helst etter en som har 5 - 7 kanaler(surroundforsterker). Når det gjelder prisklasse så vil jeg avse alt fra 20.000 kroner.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder type, så ser jeg helst etter en som har 5 - 7 kanaler. Når det gjelder prisklasse så vil jeg avse alt fra 20.000 kroner.
    En multikanals effektforsterker til hjemmekinobruk da altså?

Skal du bygge samtlige kanaler inn i et og samme kabinett eller bygge som monoblokker? Monoblokker vil bli litt dyrere å bygge men lydkvalitet og kanalseparasjon vil bli en del bedre...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En multikanals effektforsterker til hjemmekinobruk da altså?

Skal du bygge samtlige kanaler inn i et og samme kabinett eller bygge som monoblokker? Monoblokker vil bli litt dyrere å bygge men lydkvalitet og kanalseparasjon vil bli en del bedre...
    Jeg tror ikke at jeg forstår helt hva du mener med monoblokker, men det jeg forestilte meg fra starten var et og samme kabinett som med alle kanaler intregrert. Hvis du mener at hver kanal er separat satt inn i forsterkerkabinettet når du nevner monoblokker og dette er det beste forhold til lydkvaliteten, så vil jeg nok vurdere dette.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke at jeg forstår helt hva du mener med monoblokker, men det jeg forestilte meg fra starten var et og samme kabinett som med alle kanaler intregrert. Hvis du mener at hver kanal er separat satt inn i forsterkerkabinettet når du nevner monoblokker og dette er det beste forhold til lydkvaliteten, så vil jeg nok vurdere dette.
    En monoblokk er et enkelt kabinett med strømforsyning og forsterkermodul for èn kanal, m.a.o får du høyere materialkostnader ved monoblokk bygging, men uten tvil den beste løsningen sett fra et kvalitativt ståsted.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En monoblokk er et enkelt kabinett med strømforsyning og forsterkermodul for èn kanal, m.a.o får du høyere materialkostnader ved monoblokk bygging, men uten tvil den beste løsningen sett fra et kvalitativt ståsted.
    Da må jeg vel ha en splitter til disse kanalene? Eventuellt hvor kan jeg da få bestilt disse delene i byggesett?
    Dessuten trenger man flere deler enn splitteren og eventuellt 7 kanaler?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monoblokker har etter min mening ikke så mye for seg til hjemmekino. Går du for klasse-D moduler, så dytt alt inn i en boks, og kjør på med temperaturstyrt viftekjøling. Velger du en stor og støysvak vifte hører du den ikke.

Et lite men: Klasse D har dårligere power supply rejection enn klasse A(B). I den forbindelse vil klasse D ha dårligere kanalseparasjon enn en AB konstruksjon. Derfor vil klasse D monoforsterkere ha litt mer for seg enn mono AB.

Du trenger også en dekoder for Dolby digital og DTS. Den bør du kanskje ikke lage selv. Kjøp en ferdig.

Men jeg mener fremdeles at klasse-D er forvansker problemet. Og ja, jeg har hørt klasse D. Og jeg har selv designet kraftige klasse-D forsterkere. Min siste er akkurat satt i serieproduksjon. De er ikke til hifi-bruk. De skal til nordsjøen.

Rh÷

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser etter kit så kan sikkert også LCAudio være ett godt eksempel;-)
    får de hos Norsk audio teknikk..

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må jeg vel ha en splitter til disse kanalene? Eventuellt hvor kan jeg da få bestilt disse delene i byggesett?
    Dessuten trenger man flere deler enn splitteren og eventuellt 7 kanaler?
    Splitter? Nei, du trenger som Rh- nevner dekoder for dolbydigital, dts og lignende. Dette gjøres enklest gjennom å bruke pre-out fra surroundrecieveren eller en dedikert surround prosessor.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nesten få lov til å korrigere deg litt her:

Monoblokker har etter min mening ikke så mye for seg til hjemmekino. Går du for klasse-D moduler, så dytt alt inn i en boks, og kjør på med temperaturstyrt viftekjøling. Velger du en stor og støysvak vifte hører du den ikke.
    Vifte er sjelden nødvendig på klasse D. Forsterkerne mine er fortsatt bare håndlune når lyset i rommet begynner å gi seg.

Et lite men: Klasse D har dårligere power supply rejection enn klasse A(B). I den forbindelse vil klasse D ha dårligere kanalseparasjon enn en AB konstruksjon. Derfor vil klasse D monoforsterkere ha litt mer for seg enn mono AB.
    PSRR avhenger mindre av om det er klasse D/AB enn hvordan selve trinnet er konstruert. En del forsøk har vært gjort med klasse D uten feedback, og det blir litt som en motkoblingsfri MosFET-forsterker. Begge tilbakekobler ikke gjennom utgangstrinnet, og derfor vil spenningsfall i strømforsyningen skinne gjennom til de grader. Imidlertid er det ikke så mange som konstruerer på denne måten i dag. UcD og ICE-power, som vel er de mest utbredte i dag, har ganske omfattende motkobling, og disse gjør omtrent akkurat det samme som på en klasse AB-forsterker. Imidlertid kan man ikke motkoble uhemmet på disse heller, så man ender opp med en PSRR som ikke er helt ulik den på en klasse AB-forsterker.

Men jeg mener fremdeles at klasse-D er forvansker problemet. Og ja, jeg har hørt klasse D.
    Klasse D er jo ikke bare en ting. Pr i dag kjenner jeg bare til en konstruksjon som for eksempel har mer forvrengning enn en typisk klasse AB, og jeg kjenner bare til en konstruksjon som forvrenger noe av betydning over 3. harmonisk. Det betyr for eksempel at de fleste klasse D som er kommersielt tilgjengelige vil, med GeddLee-vekting, forvrenge minst 10 ganger mindre enn en hvilken som helst klasse A eller klasse AB.

Når det gjelder metodikk for power conversion i forbindelse med reaktive laster så er halvåpne transistorer det ultimate feiltrinn. Reguleringer med serieresistans har for lengst forlatt alle reguleringsteknikker innen elektronikk, untatt audio da selvsagt som har for vane å dilte etter ca 30 år forsinket. Om man måler dynamisk kompresjon ved tunge reaktive laster vil man tydelig se at dynamisk kompresjon på en klasse D nesten alltid vil være bare en brøkdel av den på en tilsvarende klasse AB.

Og jeg har selv designet kraftige klasse-D forsterkere. Min siste er akkurat satt i serieproduksjon. De er ikke til hifi-bruk. De skal til nordsjøen.

Rh÷
    Dette høres interessant ut. Vil du fortelle oss mer?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

PSRR avhenger mindre av om det er klasse D/AB enn hvordan selve trinnet er konstruert. En del forsøk har vært gjort med klasse D uten feedback, og det blir litt som en motkoblingsfri MosFET-forsterker. Begge tilbakekobler ikke gjennom utgangstrinnet, og derfor vil spenningsfall i strømforsyningen skinne gjennom til de grader. Imidlertid er det ikke så mange som konstruerer på denne måten i dag. UcD og ICE-power, som vel er de mest utbredte i dag, har ganske omfattende motkobling, og disse gjør omtrent akkurat det samme som på en klasse AB-forsterker. Imidlertid kan man ikke motkoble uhemmet på disse heller, så man ender opp med en PSRR som ikke er helt ulik den på en klasse AB-forsterker.
    Interessante ting med en klasse D utgang i forhold til PSRR er at ikke bare har den 'ikke noe' PSRR uten feedback, men utgangstrinnet har også et gain som er helt proporsjonalt med forsyningsspenningen.

Jeg har løst problemet ved å bruke single-supply, brokoblet utgang. Jeg bruker også fast switchefrekvens med trekantspenning+komparator, og da kan jeg bruke feed-forward fra forsyningsspenning på trekanspenningen og kompensere for gain-variasjonen. Hvis push-pull utgangstrinnet er noenlunde balansert vil dette forbedre PSRR betydelig.

Når det gjelder metodikk for power conversion i forbindelse med reaktive laster så er halvåpne transistorer det ultimate feiltrinn. Reguleringer med serieresistans har for lengst forlatt alle reguleringsteknikker innen elektronikk, untatt audio da selvsagt som har for vane å dilte etter ca 30 år forsinket. Om man måler dynamisk kompresjon ved tunge reaktive laster vil man tydelig se at dynamisk kompresjon på en klasse D nesten alltid vil være bare en brøkdel av den på en tilsvarende klasse AB.
    Enig. Klasse D utgangstrinn spiser reaktive laster til frokost.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessante ting med en klasse D utgang i forhold til PSRR er at ikke bare har den 'ikke noe' PSRR uten feedback, men utgangstrinnet har også et gain som er helt proporsjonalt med forsyningsspenningen.
    Det gjelder jo en hver forsterker. Om man har en aktivt regulert PS kan man i tillegg justere spenningen ut av denne og bruke det som volumkontroll.

Jeg har løst problemet ved å bruke single-supply, brokoblet utgang. Jeg bruker også fast switchefrekvens med trekantspenning+komparator, og da kan jeg bruke feed-forward fra forsyningsspenning på trekanspenningen og kompensere for gain-variasjonen. Hvis push-pull utgangstrinnet er noenlunde balansert vil dette forbedre PSRR betydelig.
    Det er en metode som enkelte sverger til. Det er mulig jeg tenker litt ensidig, men jeg synes det fremstår som en unødig tungvint metode. Kjenner du virkemåten til en selvoscillerende krets?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjelder jo en hver forsterker. Om man har en aktivt regulert PS kan man i tillegg justere spenningen ut av denne og bruke det som volumkontroll.
    Ikke så enkelt. Problemet er at endringer i gain i utgangstrinnet endrer forutsetningene for kompensering av feedback.

Det er en metode som enkelte sverger til. Det er mulig jeg tenker litt ensidig, men jeg synes det fremstår som en unødig tungvint metode. Kjenner du virkemåten til en selvoscillerende krets?
    Jepp. Hvis jeg stopper oscillatoren, så økes gainet i kretsen min til inf. Da starter den å oscillere, og kretsen fungerer da mye som en UcD e.l. Problemet er at man ikke ved hva slags frekvens man kjører med til enhver tid, switchefrekvensen synker etter hvert som utgangsspenningen øker, og design av EMI-filter på power supply blir vanskeligere. Vanligvis er ikke dette noe problem da EN55022 ikke spesifiserer målinger under 150kHz, men i dette designet gjelder EN60945 og da måles det ned til 10kHz.

Et annet poeng er at i fremtiden skal mitt design også kjøre på 230VAC (i dag kun 48VDC) Da kan jeg synke switchefrekvensen på power og amp for å unngå beat-frekvenser.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •