Sub med BASH forsterker-tråden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub med BASH forsterker-tråden

Vi er nå en gjeng som venter på BASH forsterkere fra et felleskjøp til forskjellige subprosjekt. (http://avforum.no/forum/fellesinnkjo...-prosjekt.html)

I denne tråden kan vi kanskje samle tips og erfaringer under byggingen.

Så bare fyr løs!

Jeg planlegger å bygge et par suber ala Elemental Studios sin versjon.
    Tenkte først på en PB12+ kopi, men jeg har lyst å ha elementet i front,
    og muligens kanskje bassrefleksen også, så da blir det kanskje en NSD utgave.. ?
    Har kjøpt bassrefleksporter på Biltema, 4", som må forlenges med rett eller
    vinklet rør.
    Regner med å begynne over helgen med kassene.

HT

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også materialer klare, men vil avvente synspunkter og forslag som forhåpentligvis vil dukke opp.
    Min tanke mht finish er å felle inn en glassplate i toppen, slik som jeg allerede har gjort i en wannabe Brontes-utgave:

Blir straks litt mer WAF-vennlig da. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt til å bygge den inn i min Brontes sub. Jeg laget den passiv, men jeg fulgte tegningene, så det er et eget rom til forsterkeren.

MEN: Hvor dyp er BASH'n?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pen Scrooge !

Tenkte å ha heltre i front på min, brun beis med et par lakkstrøk,
    og matt sort resten, eller omvendt.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifiking
    MEN: Hvor dyp er BASH'n?
    Her er en komplett oversikt over spesifikasjonene på BASH'n.
    Side 5 viser alle mål på bakplaten.. og side 6 viser i profil, mål i tommer såvidt jeg kan se...
    (regner med de leverer etter samme mål fordi om våre er "ombygd" til 230volt...)
    http://www.oaudio.com/docs/manual.pdf

Og bare noen bilder som var morro å se...
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post492743
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk HT, hyggelig å høre!
    Og hifiking er jo ikke noe dårligere han! Morsomt å se at folk er fingernemme her.
    Kan ikke svare på maxdybden på Bash-forsterkeren, men med litt flaks så slipper du kanskje å endre på rommet for forsterkeren.
    Sparsomt med slike opplysninger på hjemmesiden deres. :?

Ellers har jeg hørt / lest at Bash-forsterkeren er lufttett, slik at den kan bygges direkte inn i høyttalerkassen.
    Dermed kan det hende at du slipper unna med noen mindre "justeringer" i rommet for forsterkeren, ved at du kanskje må frese ut litt i bunnen på dette?
    Men det får vi jo se etterhvert.

Oops, der kom jo Scorpioen84 med fine opplysninger!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er 2,52" (6,5 cm dyp), og jeg har mer enn nok plass til det. Nå er det ingen forsterker i den, så jeg må skjære et helt nytt hull i kassa.

Nå bruker jeg en hjemmesnekra Hypexforsterker, monoblokk.

Newcomer Protector sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg ferdig med mitt første forsøk på å lage en kasse. Må bare beklage at jeg ikke har tatt noen bilder underveis. Kameraet mitt har gått i stykker å har desverre prioritert andre ting foran å kjøpe nytt kamera

Klør i fingrene nå, mens jeg venter på at forserkeren skal komme så jeg får prøvd ut om det blir bra. Hvis ikke så bruker jeg slegga på kassen å hiver den på peisen å bygger meg en ny:twisted:

Har tatt et bilde med mobilen min som jeg legger ved

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sinnsyk flott finish på den suben scrooge, noe tips om hva du har gjort, ser ut som du har vært hos en billakkerer? eventuelt har du brukt sota glass eller bare farget svart under?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk, svennand, hygelig å høre!
    Jeg deler selvsagt mine erfaringer og triks med alle som måtte være interessert i de.
    Egentlig er det ikke noe hokus-pokus i det jeg har gjort, annet enn en dose med tålmodighet da.
    Kassa er bygget av 22mm MDF, deler tilskåret hos en proff. Alle kanter er avrundet med en håndoverfres etter monteringa, og som ble kjøpt på OBS! for ca kr.300,-
    Topplaten ble montert med 6mm forsenkning, for å gi plass til en 6mm glassplate med sort folie på undersiden. Har en kontakt via jobben som fikset denne, med ferdig slipte kanter.
    MDF er forøvrig mye mer porøst enn hva man skulle tro, (dette er min første erfaring med materialet), ikke minst i (de freste) endeflatene!
    Dermed var det bare å sette igang med sparkling / spraygrunning og sliping, noe som også i stor grad gjaldt resten av overflaten.
    Første strøk med sort silkematt fra sprayboks (Quick spraylakk) ble slipt delvis ned, og synlige porer sparklet og slipt igjen.
    Siste finish ble også gjort med samme spraylakk, og resultatet ble jo ganske bra?
    Så man behøver ikke nødvendigvis gå til en billakkerer for et brukbart resultat.
    Men vær samtidig klar over at en silkematt-utførelse er mer tilgivende enn en "pianofinish", og er dermed lettere å få pen. Hadde egentlig tenkt en speilblank utførelse, men da hadde jeg nok benyttet en kompis som er biloppretter! ;-)
    Håper du ble litt klokere av denne enkle beskrivelsen?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protector
    Da var jeg ferdig med mitt første forsøk på å lage en kasse. Må bare beklage at jeg ikke har tatt noen bilder underveis. Kameraet mitt har gått i stykker å har desverre prioritert andre ting foran å kjøpe nytt kamera

Klør i fingrene nå, mens jeg venter på at forserkeren skal komme så jeg får prøvd ut om det blir bra. Hvis ikke så bruker jeg slegga på kassen å hiver den på peisen å bygger meg en ny:twisted:

Har tatt et bilde med mobilen min som jeg legger ved
    Synd du ikke har bilder da!
    Men kan du si litt om målene på kassa, og hvilken tykkelse / materiale du har brukt? Et spørsmål til: Er det en lukket konstruksjon? Jeg regner nesten med det, ettersom kassa ser relativt "beskjeden" ut.
    Sjøl har jeg fått et par gode tips fra "Elemental Studios" for en portet løsning, men da blir nok kassa noe større.
    Uansett: Håper alle som kan, vil bidra med sine prosjekter etterhvert!
    Håper du slipper å bruke slegga da! Plukk i alle fall ut elementet først.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Synd du ikke har bilder da!
    Men kan du si litt om målene på kassa, og hvilken tykkelse / materiale du har brukt? Et spørsmål til: Er det en lukket konstruksjon? Jeg regner nesten med det, ettersom kassa ser relativt "beskjeden" ut.
    Sjøl har jeg fått et par gode tips fra "Elemental Studios" for en portet løsning, men da blir nok kassa noe større.
    Uansett: Håper alle som kan, vil bidra med sine prosjekter etterhvert!
    Håper du slipper å bruke slegga da! Plukk i alle fall ut elementet først.
    Selfølgelig kan jeg si litt om kassa.
    Matrialet jeg brukte var 22mm sponplate pga at jeg hadde mye liggende etter et byggeprosjekt tidligere, fant ut at jeg skulle bruke det istede for å gå til innkjøp av MDF, ettersom dette egentlig var en test.

Frontbaffelen er 44mm pluss avstiving på kryss inne i kassen.
    Kassen er 36cm bred, 36cm høy, 38,5cm dyp som er omtrent de samme størrelsene som du finner i SB12-Plus.

Å ja det er en lukka kasse, fant ut at jeg måtte prøve å begrense størrelsen litt pga litt dårlig plass. Men som sagt før hvis jeg finner ut at dette ikke ble bra nok så bygger jeg på nytt å da blir det en SVS PB12-Plus replica.

Kassen er spaklet pussa spaklet og pussa flere ganger for å få bort alle porer og diverse småstriper. Lakka med blank spraylakk, å det ble ikke så ille men var litt støvete så det sitter litt støv i lakken.

Har forresten gått til innkjøp av Lakksprøyte nå så jeg må vel øve litt med sprøyta nå så blir neste prosjekt med pianofinish

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp.
    For min del prøvde jeg å montere et slikt element i en noe større kasse, (innv. volum ca 50ltr), men syntes ikke det spilte like bra som Peerless-elementet. Forsterkeren er en Hypex 4.0.
    Det høres jo ellers ut som at du har vært ute en vinternatt før, skjønner jeg! En 40mm baffel er jo realt, spesielt mtp at målene på kassa er som de er. Det bør i alle fall bli stivt nok!
    Spennende blir det jo uansett, å høre om du blir fornøyd med løsninga!

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet mitt er vel bare det at jeg aldrig har hørt en svs før så jeg vet ikke hva jeg skal sammenligne den mot.

Så mulighetene er stor tror jeg for at jeg bygger en kasse alla sån som elemental studios har bygget så jeg får høre hvor mye bedre det blir.

Da kan jeg jo velge å vrake. Skal jo bygge meg et kinorom i kjellern etterhvert så da må jeg jo ha noe der også

Er jo morro å bygge :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har oppfattet de SVS PB12-utgavene jeg har hørt, står de nærmest i en særklasse når det gjelder trøkk i de virkelig dyype frekvensene, også de som måtte befinne seg under 20Hz.
    Jeg er svært spent på om Elemental Studios´utgave nærmer dette, men jeg tror faktisk på at den kan gjøre det!
    Mine eksisterende ("tette") sub´er spiller i mine øyne slett ikke dårlig, men de faller av lasset rundt 20-25Hz.
    Ettersom det spesielt på film finnes godlyd under dette området, strekker jeg meg gjerne litt for å få tak i den!
    Ikke minst fordi jeg synes det er utrolig morsomt å lage slike ting sjøl.
    Og som faktisk også ga støtet til innkjøp av forsterkeren vi alle venter på.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende tråd! Gleder meg til dere får forsterkerne i hus, så vi kan lese hvordan resultatet ble. Har veldig lyst til å bygge noe sånt selv en gang.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har elementene og forsterkerene kommet på plass i huset, og bygging vil trolig starte om ikke alt for lenge...
    Kommer trolig til å bygge lukkede kasser, men øker nok volumet littegranne i forhold til den originale SB12.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den lokale byggevarebutikken hadde ikke tykkere mdf enn 16 mm, så i ventetiden på material fant jeg en gammel kasse jeg hadde brukt til en 10" for ca 10 år siden (ble nå brukt som oppbevaringsboks for skrot...) som hadde mistenkelig like mål som SB12.

Denne er av veldig spinkelt materiale, og jeg måtte tette noen bassreflekshull, lage større hull til element og sage ut for forsterkeren. Gjort på 1 time + limherding.

Satte denne i stua og spiller sammen med Dali SWA12 i øyeblikket, og det er helt opplagt et spenstigere element i svs-en! Spiller også mye dypere, som er veldig lett å høre når de spiller samtidig. Med litt Yello spiller 12.2 elementet mange toner Dalien ikke får med seg...

Gleder meg til å få skikkelige kasser ferdig etterhvert!

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør dere med kabelen mellom elementet og forsterkeren inni kassen? Den blir jo litt slakk, så vil den huske frem og tilbake inni kassen og lage ulyder?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thode
    Hva gjør dere med kabelen mellom elementet og forsterkeren inni kassen? Den blir jo litt slakk, så vil den huske frem og tilbake inni kassen og lage ulyder?
    Litt slakk må det nødvendigvis bli, men det kan være lurt å stripse den fast slik at den ikke ligger løst mer enn nødvendig.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •