Hvordan kutte MDF nøyaktig og pent?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan kutte MDF nøyaktig og pent?

Jeg ser en kar på nettet har et "kuttebord" som vist litt ned på følgende side:

DIY Sealed 15" Soundsplinter RL-P15 Subwoofer|DIY Subwoofers|Home Theater Shack

Jeg skjønte ikke helt hvilken rolle selve bordet spiller i forhold til "linjalen". Kanskje man bare trenger "linjalen"?

Uansett - er det noen som vet hvor man kan få tak i noe slikt og evt. hvor mye det vil koste? En god bunke penger, frykter jeg...

Kappsag:
    Per i dag bruker jeg rettholdt som jeg tvinger fast og fører kappsaga inntil. Fungerer ganske bra, men den billige batteridrevne Boschen min (med fler og fler manglende tenner på sagbladet) gjør ikke livet lett for en DIY'er :-(

Jeg må ha en ny.

Har noen en god kappsag å anbefale? Batteri eller nett er det samme, men nøyaktighet er viktigere enn kapasitet.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker håndholdt sirkelsag og en metallinjal som rettholdt, og det fungerer utmerket så lenge man husker å beregne 4mm ekstra til kuttet. Har prøvd med stikksag, men det fungerte ikke så bra...

Ellers har jeg prøvd gjerdesag, som fungerte veldig bra, men dette er jo både plasskrevende og dyrt...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruk håndoverfres etter at du har satt sammen kassa.. da får du 100% strøkent resultat selv om det skulle skille et par mm på platene..

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det rimeligeste for privatpersoner er vel sirkelsag med tilhørende skinne (festol har ei slik) Muligens den dyreste sirkelsag løysningen, men og den beste.

Men som det vart nevnt lenger oppe, så er sirkelsag og rettholt eller liknande ein heilt kurrant løysing.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvar bor du hen i landet da?

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    Det rimeligeste for privatpersoner er vel sirkelsag med tilhørende skinne (festo har ei slik) Muligens den dyreste sirkelsag løysningen, men og den beste.

Men som det vart nevnt lenger oppe, så er sirkelsag og rettholt eller liknande ein heilt kurrant løysing.
    Heter ikke (festo har ei slik) Men Festol:-D Regner med det var en skriveleif.
    I alle fall ikke noe billig løsning skinna som følger med er ikke mere en litt over en meter.Lengre skinne er svin dyr.Rett å slett en kostbar løsning for å bygge seg en høytaler.Bedre og kjøpe seg tvinger og rettholt på biltema sette fast rettholten å sage etter denne med sirkel sag til 200-400 på europris etc etc
    Forøvrig Macita fører nesten det samme som Festol men også denne er dyr.
    Dette er maskiner beregnet for proff markedet derfor den stive prisen.

Mvh Beemer

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Kvar bor du hen i landet da?
    Hardanger...

Sitat Opprinnelig postet av Beemer
    Heter ikke (festo har ei slik) Men Festol:-D Regner med det var en skriveleif.
    I alle fall ikke noe billig løsning skinna som følger med er ikke mere en litt over en meter.Lengre skinne er svin dyr.Rett å slett en kostbar løsning for å bygge seg en høytaler.Bedre og kjøpe seg tvinger og rettholt på biltema sette fast rettholten å sage etter denne med sirkel sag til 200-400 på europris etc etc
    Forøvrig Macita fører nesten det samme som Festol men også denne er dyr.
    Dette er maskiner beregnet for proff markedet derfor den stive prisen.

Mvh Beemer
    Skriveleif ja. Klar over at den er dyr, men det er uansett billigare en brukande benksag/slissesag. Og festol skinnene kan skjøtes. Det fine med den skinna er jo at den fester seg så godt til materiale at du slipper tvinger, altså raskare og enklare. Men skal du kun lage ein kasse eller to er det vel litt drøy pris.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    Men skal du kun lage ein kasse eller to er det vel litt drøy pris.
    En kasse eller to? Det må være lettere å slutte å røyke enn å slutte å lage sub'er!

Men seriøst. Rettholt, tvinger og sag fra Biltema ligner den løsningen jeg har i dag. Funker ganske bra, men saga er for dårlig. Driver såpass mye med dette her (ikke bare høyttalere, men andre prosjekter (som f.eks. hus) også). Lurte egentlig på om noen hadde tips om bra sager, men man får vel stort sett det man betaler for...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt referanseutstyr til saging er Festo sirkelsag med skinne, de har også et rektangeloppsett jeg kunne tenkt meg å prøvd. Har tilgang til det gjennom snekkerkompisser.....

Selv tyr jeg til å rette opp en 2x4" impregnert tvers over med tvinge og så kjøre min clasohlson fres langs denne.....blir rett nok, og mye bedre enn med billige sirkelsager.........

Lykke til med byggingen ihvertfall =) det viktigste er uansett å ta gode mål og være nøyaktig. Handsag funker utrolig bra i mange tilfeller hvis man går inn for det......

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går jo an å overlate skjærejobben til et snekkerfirma også!
    Her i Oslo har jeg i alle fall kontakt med en som fikser all kuttinga for en hundrelapp.
    Bare som et alternativ allerede nevnte forslag.

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byggkjøp har orange dager nå, ser jeg. (Ramla ned reklame i postkassen nå)

De selger ei bordsag som takler inntil 80 cm kuttebredde. Koster kr 1890,-

Absolutt å anbefale denne type sag for å sage plater rett!! Om denne saga er noe å samle på vet jeg ikke... :-)

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sirkelsag, ett eller annet og legge på tvers og 2 tvinger funker hver gang jeg har bygget sub (sikkert over en 50 kasser nå) Ikke kjøp batteridreven sag, disse er som oftes ikke så veldig sterke og du sliter fælt på dem. for en 7-800 burde du få en god sag som fungerer i lang tid fremover.

Newcomer dat sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker sann stor jævel av ei bordsag, sann som dei har på trevarebutikker..

men dokke "byfolk" funker ei sirkelsag Utmerket..!
    Stikksag til utsaging av hull til elementer.

d der bordet såg ganske heimemekka ut, mtp bordbeina, kan ikkje være vanskelig og lage noke sant..?

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til hull bruker man fres og sirkeljig fra stegforsteg.org, det funker mye bedre enn stikksag. alltid perfekt runde hull med jig.

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bosh har en ny ute nå som ikke koster veldig mye ..2500 ca ved et pryttet kjøp med en skinne ...alla festol sin men mer annvendlig til andre ting også..er som en vanlig sirkel men den kan brukes sammen med en skinne...dewalt har og kommet med en tilsvarende sag men kjenner ikke prisen her..

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg ser en kar på nettet har et "kuttebord" som vist litt ned på følgende side:

DIY Sealed 15" Soundsplinter RL-P15 Subwoofer|DIY Subwoofers|Home Theater Shack

Jeg skjønte ikke helt hvilken rolle selve bordet spiller i forhold til "linjalen". Kanskje man bare trenger "linjalen"?

...
    Poenget med bordet er vel rett og slett at han kan legge ganske store plater stødig oppå det - og viktigst av alt at han kan sage igjennom plata OG de plankene på høykant som utgjør underlaget.

Sikkert laget for å skifte ut de plankene på høykant etterhvert når de blir saget igjennom mange ganger på kryss og tvers. Ganske fikst egentlig og fin arbeidshøyde blir det jo også - men skal man bare lage ett sett høyttalere er det nok litt "overkill"...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikt godt! Pust dybt! og ta i alt va den barme kroppen din makter med ei god gammel vedøks.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hifikongen
    Sikt godt! Pust dybt! og ta i alt va den barme kroppen din makter med ei god gammel vedøks.
    Supert!!
    Vi gleder oss stort til å se dine DIY-prosjekter...

Newcomer dat sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åja!!! gleder meg.. blir spennende høgtalerkonstruksjoner av det..

Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    til hull bruker man fres og sirkeljig fra stegforsteg.org, det funker mye bedre enn stikksag. alltid perfekt runde hull med jig.
    denne var smart..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Supert!!
    Vi gleder oss stort til å se dine DIY-prosjekter...
    Resultatene blir alltid fortreffelig fullstendig UTEN kasseresonans Mulig waf faktoren må bøte for det

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •