Hvordan kutte MDF nøyaktig og pent? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dat
    åja!!! gleder meg.. blir spennende høgtalerkonstruksjoner av det..

denne var smart..
    ja, veldig smart den. den tar veldig små sirkler også, feks til diskanter og bassporter. passer til de fleste freser. ringer du dem så vet de om den passer.

Newcomer dat sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veit du om dei har en sann på biltema?
    skal bestille noken hjørnetvinger og greier der snart. så kan ta det i samme greia, så sparer eg litt porto, 700,- for en plastbit var litt dyrt.

Newcomer MR.Polyglass sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en slik sirkeljig selv og den er ikke laget i simpel plast!, gjern hele greia lakkert så den glir godt på materialet og man slipper riper, og solid styretapp på 6mm,min er forøverig modifisert pga stor fres, funker ypperlig sammen med biltema fresen f eks, men noen syntes sikkert det blir rart og kjøpe jig som koster dobbelt så mye som fresen

Newcomer dat sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, kansje ikkje så dårlig alikavel da.

du kan begynde og lure deg sjøl med at det var fresen som var den dyraste.. da skal det gå..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av nf
    Poenget med bordet er vel rett og slett at han kan legge ganske store plater stødig oppå det - og viktigst av alt at han kan sage igjennom plata OG de plankene på høykant som utgjør underlaget...

... Ganske fikst egentlig og fin arbeidshøyde blir det jo også - men skal man bare lage ett sett høyttalere er det nok litt "overkill"...
    Ja, skjønte etterhvert hva dette bordet var godt for...

Tror nok ikke han sager i stykker plankene som står på høykant på bordet. Slik mønsteret er, tror jeg han kan skjære i de fleste vinkler uten å ødelegge dem (ved lett rotering av arbeidsemnet).

Kunne egentlig meget godt tenkt meg å lage noe slikt, men det måtte ha vært sammenleggbart. Har dessverre ikke 200 kvadrat verksted...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke no billig plastikk nei, er i metall. Dem har ikke sånn på biltema nei. eneste stedet jeg har funnet sånne, bortsett fra ett par steder i usa, men det er bare plast plater.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    til hull bruker man fres og sirkeljig fra stegforsteg.org, det funker mye bedre enn stikksag. alltid perfekt runde hull med jig.
    Bare et lite tips, i tilfelle det er denne du mener. Du kan få den samme fra Clas Ohlsson for halve prisen...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei er ikke den, den tar bare store sirkler, ikke små. Den som det snakkes om heter N-COMPASS SIRKELFRESEJIG og koster 598,- Gustavsen

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    nei er ikke den, den tar bare store sirkler, ikke små. Den som det snakkes om heter N-COMPASS SIRKELFRESEJIG og koster 598,- Gustavsen
    Om du gidder å se på linken "runew" la ut, ser du at det er akkurat samme produktet som du linker til. Til og med samme bildene i begge linkene. Eneste forskjell er halv pris hos Clas ohlson..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere har jeg funnet en link på dette forumet som beskriver bygging av en føringsskinne som benyttes sammen med en vanlig håndholdt sirkelsag for kutting av rette snitt. Siden jeg ikke finner linken lenger, skal jeg prøve å beskrive hvordan denne skinna bygges.

Man trenger et bit av en mdf-plate el som er noe lenger enn snittet man skal sage. På denne plata monterer man ett eller annet som sagen kan gli langsmed. Jeg har valgt å bruke en 3 mm aluminiumslist. Deretter fører man saga langsetter denne lista slik at en del av plata blir sagd bort. føringsskinna er nå ferdig.

I bruk: Merk av på den plata som skal kuttes hvor kuttet skal være, og legg jiggen kant i kant med avmerkingen. Jiggen festes deretter fast med to tvinger på plata som skal kuttes, og saga føres langsetter aluminiumslista på samme måte som da du laget jiggen. Sagkuttet vil nå komme eksakt der hvor avmerkingen er.

Fordelen med denne metoden fremfor en rettholt, er at man ikke trenger å huske på å legge til x antall cm i forhold til det riktige målet. Jiggen fungerer akkurat som de føringsskinnene som er beskrevet tidligere i denne tråden, bortsett fra at den hjemmelagede versjonen må festes med tvinger.

Var det forståelig??

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av delphi
    Tidligere har jeg funnet en link på dette forumet som beskriver bygging av en føringsskinne som benyttes sammen med en vanlig håndholdt sirkelsag for kutting av rette snitt. Siden jeg ikke finner linken lenger, skal jeg prøve å beskrive hvordan denne skinna bygges.

Man trenger et bit av en mdf-plate el som er noe lenger enn snittet man skal sage. På denne plata monterer man ett eller annet som sagen kan gli langsmed. Jeg har valgt å bruke en 3 mm aluminiumslist. Deretter fører man saga langsetter denne lista slik at en del av plata blir sagd bort. føringsskinna er nå ferdig.

I bruk: Merk av på den plata som skal kuttes hvor kuttet skal være, og legg jiggen kant i kant med avmerkingen. Jiggen festes deretter fast med to tvinger på plata som skal kuttes, og saga føres langsetter aluminiumslista på samme måte som da du laget jiggen. Sagkuttet vil nå komme eksakt der hvor avmerkingen er.

Fordelen med denne metoden fremfor en rettholt, er at man ikke trenger å huske på å legge til x antall cm i forhold til det riktige målet. Jiggen fungerer akkurat som de føringsskinnene som er beskrevet tidligere i denne tråden, bortsett fra at den hjemmelagede versjonen må festes med tvinger.

Var det forståelig??
    Mnja, tror det. Virker genialt, men det er et par småting med denne løsningen jeg lurer på:

1. Man mister vel en del "dybde" med denne metoden (altså hvor tykke materialer man kan sage)? Men, dette blir vel et ikke-problem hvis man benytter seg av tynne nok materialer til skinnen.

2. Så får man vel bare anlegg med sagen på den ene (høyre) siden? Hvordan funker dette i praksis?

Men man har kanskje akkurat de samme problemene med en "proff" føringsskinne (jeg aner ikke hvordan en slik ser ut)?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1.
    dybden som man mister er som du skriver lik tykkelsen på føringsskinna.
    Mao er det viktig at skinna + plata som skal kappes tilsammen ikke er
    tykkere enn kuttdybden på saga.

2.
    Det er jo på den høyre siden at anlegget er størst, så dette får ingen praktiske konsekvenser.

Det er viktig at lista som brukes som føring er lav slik at saga klarer å "passere" over den, og ikke butter borti. Det er derfor jeg valgte en tynn alulist. Dessuten bør man beregne god plass til tvinger på motsatt side av lista (mao der hvor saga ikke føres frem) slik at heller ikke disse kommer borti saga ved skjæring.

Jeg driver å bygger en sub for tiden, og har benyttet denne jiggen. Syntes det var genialt! Det er veldig lett å rote det til hvis man hele tiden må legge til x antall millimeter for å få riktig kutt. Her trenger man kun å tenke på at sagbladet er rett (90 grader på plata som skal kuttes) og det justerer man jo inn en gang, samt at man kutter på riktig side av avmerkingen. (bladet tar jo bort et par millimeter)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten bør man beregne god plass til tvinger på motsatt side av lista (mao der hvor saga ikke føres frem) slik at heller ikke disse kommer borti saga ved skjæring.
    Mener du at jiggen din er så bred at du kan tvinge den fast uten at saga kommer borti?

Her trenger man kun å tenke på at sagbladet er rett (90 grader på plata som skal kuttes) og det justerer man jo inn en gang, samt at man kutter på riktig side av avmerkingen. (bladet tar jo bort et par millimeter)
    Jeg var vel litt inne på dette i originalposten. Jeg stoler ikke på at saga mi blir riktig innstilt. Synes den stinker på den slags. Kunne godt tenkt meg en kvalitetssag snart...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Mener du at jiggen din er så bred at du kan tvinge den fast uten at saga kommer borti?
    Ja!

Jeg var vel litt inne på dette i originalposten. Jeg stoler ikke på at saga mi blir riktig innstilt. Synes den stinker på den slags. Kunne godt tenkt meg en kvalitetssag snart...
    Jeg er lei bbbilligverktøy fra Kina.. Bedre å kjøpe kvalitet som man har "resten av livet". Sånn sett kunne man kanskje flesket til med proffverktøy og føringsskinne, men denne hjemmelagde jiggen funker utmerket sammen med min sag i mellomklassen.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Om du gidder å se på linken "runew" la ut, ser du at det er akkurat samme produktet som du linker til. Til og med samme bildene i begge linkene. Eneste forskjell er halv pris hos Clas ohlson..
    Hvis du ser hva jeg har skrevet, så snakker jeg om en jigg som heter N-compas, og det er ikke den damme som er nevnt før her. Men det fungerer ikke å linke til den sia jiggen ligger på, den endrer til den andre, derfor ble det samme link. leter du litt inne på siden til gustavsen så finner du n-compas jiggen og ser at den er mye bedre, for den kan frese mye mindre sirkler.

Hvis du går inn på linken jeg posta, trykker på nettbutikk, så fresejiger, så sirkel/kant guider, så finner du den jeg snakker om.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja!
    Ah...nå ser jeg den for meg. Neste gang jeg skal kappe mdf skal jeg definitivt lage meg en slik jig! Det blir en stund til tror jeg, for sub'ene jeg lager nå krever BARE runde kutt (sonosub). Blir vel heller noen nye freser tenker jeg :-)

Jeg er lei bbbilligverktøy fra Kina.. Bedre å kjøpe kvalitet som man har "resten av livet". Sånn sett kunne man kanskje flesket til med proffverktøy og føringsskinne, men denne hjemmelagde jiggen funker utmerket sammen med min sag i mellomklassen.
    Ja, det var en periode jeg kun kjøpte dyrt verktøy. Der er en egen følelse når man jobber med noe bra. Men så kjøpte jeg den ene dritten etter den andre (for den skal jo bare brukes til den ene jobben osv.). Men nå er det slutt! Ikke noe mer drittverktøy på meg... (på en stund i alle fall).

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •