Råd for rørforsterkere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Råd for rørforsterkere

Hei,
    min første post her.
    Jeg har omtrent samme spørsmål som Zyon, juli 2005.
    Har akurat begynt å sette meg inn i temaet rørforsterkere på nettet, og ser for meg å bygge en forsterker og høytalere.Jeg er veldig betatt av den minimalistiske tankegangen bak fulfrekvens, høyefektive høytalere, og trenger tips om en forsterker som egner seg for en nybegyner.
    Den må ha en inngang(CD), av/ på bryter og volumknapp og skal spille i en stue på ca 20 kv.m.( i et rekke hus), med et lydnivå som gjør at naboene fremdeles vil snakke til meg
    Zyon viste et bilde av en som jeg liker designen på, men jeg klarte ikke å finne ut hva slags forsterker det var.

takk for svar

mvh
    Audun

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunl
    Zyon viste et bilde av en som jeg liker designen på, men jeg klarte ikke å finne ut hva slags forsterker det var.
    Det er vel MAE SET1 som kan kjøpes hos Motron. Det står masse om denne forsterkeren på Hifisentralen: Hifisentralen - MAE SET1?

Frode

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med prisnivå?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takk for svar

Var inne på Hifi-sentralen, og leste det som sto der, den fikk mye skryt av folk som hadde bygd den.
    Når det gjelder pris nivå, så er jeg som sagt ny på rør forsterkere( i det hele tatt på hifi anlegg), men håper å bruke vinteren,og ikke mer enn 10-11000 kr på deler/ kit til forsterkere og høytalere. CD spilleren er ikke inkludert i denne summen.
    Prismessig ser MAE SET-en overkommelig ut, kan kansje strekke det noe lengere avhengig av hva jeg må gi for høytaler delene, som sagt liker jeg ideen om fullfrekvens elementer, og kun ett element pr høytaler.
    Jeg hører på musikk fra sent 60-tallet til idag; blues, jazz rock/ fusion, viser, noe eldere tungrock.
    Utifra det jeg har lest, så vil de rette høytalerne klare å spille høy nok med selv en liten( under 2 x 10 W) forsterker. Det er uhyre sjelden jeg er interresert i å spille så høyt at folk må rope til hverandre inne i rommet.

mvh

Audun

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny dag

Nå har jeg leita litt mer, og funnet "Audio Notes Kit 4" som er en push-pull forsterker med 2 x 10 W effekt.Denne ser ut til å være omtrent i samme prisleia som MAE SET 1, levert i Norge, og de sier at det er en "entry level" bygge set.
    Noen komentarer eller sammenligninger til hvordan disse forsterkerne er mot hverandre?
    Hva er forskjellen(lydmessig) på en push-pull forsterker, og en SET forsterker?
    På forhånd takk,

mvh

Audun

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke noe mer hjelp i å dra flere kit på banen, men er du villig til å handle fra unaiten så finner du Elle kitter på Diy HiFi Supply til litt over Kit 4 i prisleie, men langt over i effektleia. 2x 40w pp.

Diy HiFi Supply

En kar i norge som har bygget den:
    Alternativ Audio :: Vis Temaet - Billig og meget bra rørforsterker, Ella EL-34

Med 40watt så kan du senke følsomhetskravet til høyttalerene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Større effekt

men er det et poeng i seg selv med større effekt?
    Jeg har ikke mer peiling på dette enn det jeg har begynt å lese meg til, men på mange forumer på nettet virker det som at selv audiophile klarer seg med ganske lav effekt, forutsatt riktig høytaler.For meg er minimalismen litt av poenget, men selvfølgelig med bra lyd.

Ellers takk for tipset, jeg har også funnet et kit fra et ev de Balkanske landene(tror jeg?) i omtrent samme prisleie.
    Jeg håper mer på råd og forklaringer på forskjellene( lydmessig, ikke teknisk) på disse forsterkerne, eller andre tilsvarende, hvis noen har noen erfaringer.

Det er ikke mange hifi butikker der jeg bor, så det blir litt som å kjøpe vin utfra etikettene på hylla på polet, og det er også derfor jeg vil begrense det økonomiske til jeg får litt erfaring.

mvh
    Audun

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •