LspCad

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: LspCad

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LspCad

Håper på litt tips fra noen som er litt erfarne med LspCad..

Det jeg lurer på er hvordan dere som kan dette programmet oppgir tilført effekt til elementet/ene? man kan jo kun sette inn effekt i 8 ohm. Om man vet effekten på en forsterker i 4 ohm, feks. 400w, og elementet er 4 ohm, deler dere bare effekten på to da, og skriver 200w?

Litt vanskelig å forklare, men håper noen forstår..

Et annet spørsmål, jeg har bestandig konstruert mine suber så de har hatt beinest mulig frekvenskurve før de ruller av. Nå som jeg har begynt å "lagt merke til" rom-hevingen, lurer jeg på om jeg kanskje heller bør ha en kurve som ruller av jevnt og trutt nedover... Kunne noen gitt meg et eksempel på en "god" frekvensrespons på en sub??

Håper noen forstår, og gidder å gi noen tips...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt LspCAD et par år og alltid tatt utgangspunkt i at forsterkeren dobler effekten i 4ohm. Når man ser hvor fort man går tom for slaglengde blir man mindre interessert i maks effekt på talespolen uansett

Angående formen på responsen så kan du jo ta en titt på group delay på de subbene med mest mulig rett frekvensgang. Jeg konstruerer alltid med romforsterkning i tankene og holder nøye øye med group delay, fordi jeg tidligere har driti meg loddrett ut med å tvinge -3dB frekvensen lengst mulig ned med et 100% umusikalsk resultat...

Har LspCAD6 men bruker faktisk 5.25 veldig mye (mest av gammel vane).

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at theStig har skrevet litt om dette med frekvensgang på siden om HFS-subben: HFS subwoofer

Frode

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Jeg har brukt LspCAD et par år og alltid tatt utgangspunkt i at forsterkeren dobler effekten i 4ohm. Når man ser hvor fort man går tom for slaglengde blir man mindre interessert i maks effekt på talespolen uansett
    Trengs ofte ikke mye effekt for å få elementet til å gå tomt nei..

Eksperimenterer med forskjellig effekt for å se hvor stor forsterker som må til for å utnytte slaglengden på elementet. Med et 4 ohms element mener jeg det blir riktig å sette inn halv effekt i programmet, siden det skal ha oppgitt effekt i 8 ohm..

Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Angående formen på responsen så kan du jo ta en titt på group delay på de subbene med mest mulig rett frekvensgang. Jeg konstruerer alltid med romforsterkning i tankene og holder nøye øye med group delay, fordi jeg tidligere har driti meg loddrett ut med å tvinge -3dB frekvensen lengst mulig ned med et 100% umusikalsk resultat...

Har LspCAD6 men bruker faktisk 5.25 veldig mye (mest av gammel vane).
    Det som er "problemet", iallefall i hodet mitt, er at det er så forskjellig forsterkning fra rom til rom.... vil jo ha noe som ike kun er konstruert for èn plassering i ett rom..
    så derfor blir det ofte til at -3db-punktet havner lavt, kanskje lavere enn nødvendig....
    Hvor lavt bruker du å sette det, for å oppnå respons ned til 20hz, i et "vanlig"(hvor langt er et tau... ) rom?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •