Erna 4: 2xRL-p15 og 400 liter kasse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erna 4: 2xRL-p15 og 400 liter kasse

Jeg klarer ikke å slutte å lage sub'er og etter "hobby-sub'ene" Erna 1&2 og Erna 3, er det på høy tid med Erna 4...

Jeg hadde tenkt å basere min neste sub på et par RL-p 15. Mike på Soundsplinter anbefalte meg et par prosjekter, og det var prosjektet under jeg føler er lettest å gjennomføre:

HTGuide Forum - Large.. Dual 15" RL-p Unit

Kassen jeg har tenkt på skiller seg fra den over ved at jeg vurderer å bruke en RL-p på hver side som "skyter" fra hverandre for å redusere risting av kassa. I tillegg vurderer jeg en kasse med et lite "footprint" for å spare mest mulig gulvplass. Det betyr selvsagt en ting - den blir høy (se grov skisse). Den blir egentlig VELDIG høy, men det kommer mye av at jeg ikke vil ha den mer enn 60cm bred. Dette kommer igjen av at jeg vil prøve å klare meg med 2 stk 240x120 MDF-plater. Kommer forøvrig til å basere meg mer på masse avstivninger enn overdimensjonerte materialer.

Jeg hadde håpet å få plassert den bak lerrettet (som blir ca 1 m fra bakvegg), men sannelig om jeg vet om lerrettet blir hengende rolig med en slik sub bak seg...

Det er en del ting jeg lurer på i forbindelse med dette prosjektet:

- Burda kassa ha vært snudd (bassrefleks-åpning opp og elementene ned)? Jeg kommer nok uansett til å "sikre" kassa mot velt, så ustabilitet jeg egentlig ikke så redd for.
    - Ville en annen måte å plassere elementene på ha vært bedre?
    - Hva er den billigste måten å få over et par RL-p 15 være (jeg har det ikke travelt før neste HTF... :-))?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det så ut som en voksen sub gitt!:twisted:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pitchyou
    det så ut som en voksen sub gitt!:twisted:
    Hehe, men til gjengjeld er det jo et barn fanget i en voksen kropp som skal lage den... ;-)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om ikke annet så vil den få lavere tyngdepunkt med ett eller flere elementer noe lengre ned...

Hvorfor ikke bygge en slik: HTGuide Forum - My DIY sonotube sub is done. Pic and impressions inside.
    Tror den er enda større... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Om ikke annet så vil den få lavere tyngdepunkt med ett eller flere elementer noe lengre ned...
    Jepp, elementene vil definitivt bli flyttet nedover. Hvor langt er jeg ikke helt sikker på enda...

Hvorfor ikke bygge en slik: HTGuide Forum - My DIY sonotube sub is done. Pic and impressions inside.
    Tror den er enda større... ;-)
    Hehe - tror faktisk ikke jeg er flink nok til å lage noe annet enn en relativt simpel firkantet boks. Dessuten aner jeg ikke hvor jeg skal få tak i disse tubene. Men den største grunnen er altså at jeg ikke har evner/verktøy/verksted til et slikt prosjekt ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har endret litt på designet etter råd fra diverse folk på diverse forum...

Har blitt tipset om et program som heter Boxnotes (se vedlegg) som regner ut alle mulige intern-resonanser i en sub.

Som jeg på forhånd visste så vil en såpass høy kasse skape problemer med intern resonans som "vanlige" sub'er slipper å plages med... Porten er flyttet til toppen der den ved en slags skråform forhåpentligvis vil redusere "driver to top"-resonansen (87 Hz) noe.

Jeg har plassert elementene noe under midten for å gjør det beste ut av det.

WinISD-bilder er også vedlagt. Har i alle fall fått Group Delay under 20 ms på alt over 20 Hz.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt dette!
    Ser det er noen andre slike store kasseprosjekter på htguide.com også.

Har du bestilt elementene selv fra utlandet eller finnes det norsk importør av disse?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt dette!
    Ser det er noen andre slike store kasseprosjekter på htguide.com også.
    Ja, det dette prosjektet har tatt utgangspunkt i et prosjekt fra htguide. Jeg skrev vel en lenke i den første postingen, tror jeg.

Har du bestilt elementene selv fra utlandet eller finnes det norsk importør av disse?
    Ikke bestilt dem enda. Kommer vel til å gjøre det når jeg får banket et design som får anerkjennelse fra ekspertisen på dette og andre fora...

Nå som jeg nærmer meg et design som de fleste "der ute" kan gå god for, begynner jeg selvsagt å vurdere to "små" sub'er isteden. To som kan stables oppe på hverandre, da selvsagt. Da får de jo samme lille gulvareal, samtidig som man har muligheten til å plassere dem annerledes hvis det blir helt håpløst å få plassert den ene. En annen fordel er at jeg da får mindre problemer med internresonans pga den uvanlige høyden.

Men det ER noe spesielt med EN monster-sub... ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så i en annen tråd at du nå hadde fått tak i Sonotube... Hvor, og til hvilken pris?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så i en annen tråd at du nå hadde fått tak i Sonotube... Hvor, og til hvilken pris?
    Hehe - du er rask. Meget rask :-)

Jo nå skal du høre. Jeg bestilte "støperør" på Byggmakker og det ble en del snakking fram og tilbake pga ikke helt kurant størrelse osv. og til slutt fikk jeg nummeret til han som er eneimportør av den typen rør som jeg har kjøpt. Det er en fyr som holder til i Son og heter Lars Jørgen Skøyen. Han driver et firma som heter SIGNA (tror jeg det var) og er å få tak i på 92843577. Siden jeg bare kjøpte to rør, ble jeg enige med Byggmakker/Lars Jørgen om at jeg hentet dem hos ham, så ble det ikke uforholdsmessig dyr frakt. Jeg troppet opp hos Lars Jørgen kl 07:05 idag (måtte rekke jobben etterpå...) og han var en riktig så real fyr. Han hadde to typer rør. Voksede og uvoksede. De voksede er typisk brukt til forskaling av søyler og skal tåle å stå ute. De uvoksede (som ellers er identiske med de voksede) blir brukt som materiale for å lage stands og til scenebygging (litt maling og vips så har du en marmorsøyle i en film...).

Nå viste det seg at Byggmakker bare hadde agenturet for den voksede typen, dvs. at den uvoksede kan du kjøpe rett fra Lars Jørgen Skøyen, noe han oppfordret til. Hadde jeg bare visst... Men noen må brøyte denne marken, og jeg gjør det mer enn gjerne :-)

Ikke det at det var så enormt dyrt å kjøpe gjennom Byggmakker heller. Det var vel rundt 730,- m/mva for to rør a Ø50x150cm.

---
    Rørene er forøvrig IKKE Sonotube (som vel er et amerikansk merke). Rørene jeg har fått tak i er glatte og går ikke i spiral (som Sonotube gjør) og er produsert i Danmark. Rørene er laget ved å rulle en papirtype som minner veldig om det gode, gamle gråpapiret rundt mellom to valser under høyt trykk. Tenk deg en dorull, bare større og med bare litt papir igjen på (uten pappen inni). Derfor blir den veldig jevn og pen og trenger nok ikke å sparkles. Godset er 5 mm tykt akkurat som på Sonotube.

Jeg tør ikke garantere at disse rørene er like gode som Sonotube til sub-bygging. Men Lars Jørgen fortalte at rørene "hans" var mye brukt i høyttalerindustrien. Jeg klarer ikke helt å forestille meg hvilke høyttalermerker som lager slike høyttalere (med unntak av tubene til SVS). Det er mulig det rett og slett er bassrefleksrør han mente. Ikke vet jeg.

---

Uansett er jeg nå igang med Erna4/5 som altså blir Sonosubs (enten det er Sonotube-rør eller danske). Har kommet temmelig langt i forberedelsene og skal basere sub'ene på LLT-prinsippet med RL-p15-malen på 260 liter nettovolum og 75x15 cm bassrefleksrør. Det er vel blitt en slags standard for DIY'ere "over there" som jeg ikke ser noen grunn til å fikle med. Har planlagt alle mål og kutt ned til minste detailj. Ser ut til at jeg klarer meg med 1 22mm MDF-plate (har litt kapp fra før) til 2 sub'er. Da blir det ikke mange kronene per sub i materialer! Kanskje 1000,- eller der omkring. Legger med en grov skisse og en et bilde som viser forskjellige alternativer til avstivning av topplokket (ALT er ikke spikret enda, selv om jeg har fundert en god stund).

Kanskje jeg legger ut en bygge-tråd når byggingen virkelig starter, hvis det skulle være interesse for det. Jeg har, som du sikkert vet, ikke engang bestilt elementene, så det tar nok noen uker før det virkelig "tar av"...

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe som minner om de rørene du beskriver er f.eks brukt i disse: http://www.eaw.com/documents/Loudspe...SPECS_revA.pdf

Så det skulle ikke forundre meg om de funker fint til dine subber også! :-)

(Er stort sett slike subber jeg holder på med... Og da gjerne mange av dem samtidig. På det meste har jeg hatt 24 stk i drift på en gang... ;-) Men det har jo ingenting å gjøre med hverken hjemme- HiFi eller -kino.. :-) )

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel
    Noe som minner om de rørene du beskriver er f.eks brukt i disse: http://www.eaw.com/documents/Loudspe...SPECS_revA.pdf

Så det skulle ikke forundre meg om de funker fint til dine subber også! :-)

(Er stort sett slike subber jeg holder på med... Og da gjerne mange av dem samtidig. På det meste har jeg hatt 24 stk i drift på en gang... ;-) Men det har jo ingenting å gjøre med hverken hjemme- HiFi eller -kino.. :-) )
    24 subber på en gang? Er det seismiske undersøkelser du holder på med, eller :-)

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Nei! Kikk på linkene i signaturen min, så skjønner du! :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel
    Hehe... Nei! Kikk på linkene i signaturen min, så skjønner du! :-)
    Aha.... :-)

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Godset er 5 mm tykt akkurat som på Sonotube.
    Det må da være ALTFOR tynt til å være egnet? Hva er planen for å avstive røret?

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Kan ikke sammenlignes med en firkantet kasse med flate sider...
    Tuber er mye stivere.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Dette er MIN teori om hvorfor sonosub'er funker:

Tenk deg en klossformet og en rørformet sub sett ovenfra (se bildet). I en sonosub vil trykkbølgene fra (det sentrerte) elementet treffe veggene NØYAKTIG likt og den eneste måten veggene kan vibrere på, er faktisk at selve diameteren på røret må forandre seg (se røde sirkler) og det gjør den rett og slett ikke.

På en klossformet sub, derimot, har vi ikke denne symmetrien, og veggene kan vibrere som vist på tegningen.

---

Det var teorien. For praksis google på sonosub og dine øyne vil åpnes :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •