2.1 tøffelhøyttalersystem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile 2.1 tøffelhøyttalersystem

heihei!
    jeg har begynt på et høyttalerprojekt på å lage en høyttaler til kjæresten, må holde meg rundt 1000kr inkludert kasse.

eg tenkte at eg skulle bruke noen 6 1/2"ere som eg tok utav noen gamle jvc høyttalere og bruke de som bass, så har eg mer penger til alt det andre, problemet er at eg ikke vet sensitiviteten, så må prøve meg mye frem for å samkjøre diskanten.
    som diskant tenkte eg å bruke diskanten fra sammi:
    ELTEK AS
    gir denne fin og ren lyd? høyttalerene skal ikke spille høyt, for det meste ganske lavt. eller burde eg heller prøve noen andre diskanter? vil det lønne seg mye å gå opp en hundrings?

til delefilteret tenkte eg å bruke 2nd order butterworth system, og dele ved 3000. så lager eg en såkalt zobel til wooferen for å hindre økning i motstanden, eller er dette unødvendig tror dere?
    og så tenkte eg å lage en 2, en 4 og 6 db L-pad og prøve meg frem til hvilken av de som får diskanten og bassen til å spille like høyt.

jeg kommer til å bruke samme størrelsen og tuning som kassen bass-elemntet var i før, som var 8,9 liter, tunet til ca 66hz med en D4,6 L9,6 port. lyden fra denne høyttaleren var crappy siden wooferen ikke hadde noen frekvens-begrensninger og diskanten var bare delt med en enkel kondensator ved 8000hz.

Noen forslag eller meninger om prosjektet?
    målene er:
    * under 9 liters kasse
    * detaljert kvalitetslyd, ikke nødvendigvis høyt
    * under 1000kr

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil heller si at de 1000,- er mye bedre brukt på dette Komplett.no - Dynavoice F6 Calvados, 2 X 6,5" Basselementer, Leveres som par

Skjønner det morroe ved å bygge selv men for å oppnå fin lyd på budsjett og i tillegg har du visse kriterier som du må basere deg på tror jeg du får mye mer ut av de høyttalerene jeg linket til. Bruk de jvc elementene til noe annet morro istedet. Sett dem i et trykk kammer i en større høyttaler som mellomtone f.eks.

Newcomer Ziggurat sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Jeg vil heller si at de 1000,- er mye bedre brukt på dette Komplett.no - Dynavoice F6 Calvados, 2 X 6,5" Basselementer, Leveres som par

Skjønner det morroe ved å bygge selv men for å oppnå fin lyd på budsjett og i tillegg har du visse kriterier som du må basere deg på tror jeg du får mye mer ut av de høyttalerene jeg linket til. Bruk de jvc elementene til noe annet morro istedet. Sett dem i et trykk kammer i en større høyttaler som mellomtone f.eks.
    Har faktisk hørt disse høytalerne spille, og til prisen så er det overraskende bra!! Kan anbefales til den prisen, også er de jo helt ok ut også.. Du må jo også tenke på at det tar lang tid å bygge en høytaler, samt at det vanskelig og tidkrevende for å få en bra finnish.. Er ikke allright når høytaleren ser ut som en to veis fuglekasse med bassport..

Men det har jo sin egen sjarm å bygge selv også, men tenk litt på ferdig høytaler til den prisen også, for det finnes noe ok høytalere til 1000 kr også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hjerte

Sitat Opprinnelig postet av Ziggurat
    Har faktisk hørt disse høytalerne spille, og til prisen så er det overraskende bra!! Kan anbefales til den prisen, også er de jo helt ok ut også.. Du må jo også tenke på at det tar lang tid å bygge en høytaler, samt at det vanskelig og tidkrevende for å få en bra finnish.. Er ikke allright når høytaleren ser ut som en to veis fuglekasse med bassport..

Men det har jo sin egen sjarm å bygge selv også, men tenk litt på ferdig høytaler til den prisen også, for det finnes noe ok høytalere til 1000 kr også.
    vel, har ikke nevnt det siste kriteriet, som er at kassen skal være formet som ett hjerte. har lagd modeller, og det ser meget bra ut, trenger bare best mulig elementer.
    så altså: noen andre kommentarer? tips til evt. andre elementer?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tipse om Dynabel Geb kittet som Eltek selger. Men det tar opp hele 1000kr budsjettet. Men da får du ivertfall element av kjent kvalitet og hvor proffer har laget delefiter. Er ikke noe krem høyttaler, men skal det bygges selv så er det et greit utgangspunkt til prisen.

Hjerte høyttaler hehe... tøffel

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fant en annen diskant på creative hifi:
    Product information:K1 Hi-end Tweeter
    er denne bedre enn diskanten fra eltek til 150?
    ELTEK AS

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Vil tipse om Dynabel Geb kittet som Eltek selger. Men det tar opp hele 1000kr budsjettet. Men da får du ivertfall element av kjent kvalitet og hvor proffer har laget delefiter. Er ikke noe krem høyttaler, men skal det bygges selv så er det et greit utgangspunkt til prisen.

Hjerte høyttaler hehe... tøffel
    hehe:P
    men problemet med geb kitet er at den trenger 14 liters kasse, det blir for mye.
    vil det lønne seg å gå opp til denne kanskje?:
    ---Creative HiFi-----DIY products shop-----http://www.creativehifi.com

Intermediate Tony Soprano sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror veien å gå her er å kjøpe noe ferdig med god lyd !
    Sett heller ditt eget pesonlige preg på denne,farge utforming osv....

Morsomt med kreative sjeler da...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal det være så lite så kan du jo kjøpe Isis, da har du penger til rødmailing også...

Går du for det gamle bassen og ny diskant er det nok litt hips om haps ka diskant du kjøper i det prisleiet, siden du bare skal bruke tabellfilter og l-pad.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tony Soprano
    Tror veien å gå her er å kjøpe noe ferdig med god lyd !
    Sett heller ditt eget pesonlige preg på denne,farge utforming osv....

Morsomt med kreative sjeler da...
    hjerteprosjektet skal bli utført uansett, det faktum at det er et hjerte er viktigere enn lyden..
    så har noen noe å si på hvilke elementer jeg skal velge?
    - sammi DT-25B50
    - tangband 28-847S
    - HiVi K1
    - HiVi SD1.1-A
    skal brukes sammen med en 6 1/2" bass/mid.
    takk

Intermediate Tony Soprano sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    hjerteprosjektet skal bli utført uansett, det faktum at det er et hjerte er viktigere enn lyden..
    så har noen noe å si på hvilke elementer jeg skal velge?
    - sammi DT-25B50
    - tangband 28-847S
    - HiVi K1
    - HiVi SD1.1-A
    skal brukes sammen med en 6 1/2" bass/mid.
    takk
    Jo du har bestemt deg du !
    Det jeg mente var att du kunne ta utgangspunkt i en allerede ferdig høyttaler, for så å bygge ett hjerte rundt denne.....:-D !

Lykke til med "hjertet" !

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tony Soprano
    Jo du har bestemt deg du !
    Det jeg mente var att du kunne ta utgangspunkt i en allerede ferdig høyttaler, for så å bygge ett hjerte rundt denne.....:-D !

Lykke til med "hjertet" !
    ah, skjønner men jeg vil også helst lage hele kassen selv også, for å få det perfekt! men noen som har peiling angående hvilken diskant som er best i forhold til pris av de jeg har listet opp? er det noen jeg bør unngå?
    vil ha en så flat responskurve som mulig!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det fin og billig lyd så ville jeg sett på Tangbang fulltonene som creativehifi selger.... Å få en bass du ikke vet noe om, og en diskant til å spille finfint sammen er ikke bare bare. Tror det vi estetisk se penere ut også.

Sleng ut en tegning av hjertet ditt... Ser ikke helt for meg hvordan du skal plassere elementene. Og hva har du tenkt å bruke som byggemateriale?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Er det fin og billig lyd så ville jeg sett på Tangbang fulltonene som creativehifi selger.... Å få en bass du ikke vet noe om, og en diskant til å spille finfint sammen er ikke bare bare. Tror det vi estetisk se penere ut også.

Sleng ut en tegning av hjertet ditt... Ser ikke helt for meg hvordan du skal plassere elementene. Og hva har du tenkt å bruke som byggemateriale?
    har bilde, men klarer ikke legge det innpå...
    men er ikke så avansert, kassen til wooferen blir 25*25*22cm. så blir topp og bunnplaten skjært til slik at det stikker to "ører" ut på to av sidene, disse ørene er en nøyaktig halvsirkel, det blir "pukklene" på hjertet. så bruker eg noe bøyelig treaktig greie (husker ikke ka det het) til å bøye rundt på sidene av ørene.. de trenger ikke være skikkelig tett siden det bare skal være diskant i det ene øret.
    skjønner?
    men får du skikkelig lyd av en fulltone då? vil ha kvalitetslyd som spiller detaljert og fint, kan ikke se for meg at en fulltone kan klare det.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W3-871s lovprises av en skokk med folk. Søk og du vil finne, hvis pondus og volum ikke var så viktig som kvaliteten på lyden så kan du ikke gå feil her. Er selvfølgelig ikke alverdens med bass, men den har alt det andre.

Du kan kjøpe disse istede for diskanter og lage bunn/sub-kasser av JVC bassene som du deler rundt 100hz. med et enkelt 2.ordens filter. Hvis det blir for tynt i de nedre oktaver.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan skrive under på at det TangBand-elementet er bra&billig, har brukt 4 stk. i en center-høyttaler, og det fungerer meget bra. Men noe bass å snakke om blir det ikke, selv om det finnes konstruksjoner som vissnok gir imponerende bass i forhold til størrelsen. Men da tror jeg nok du får litt problemer med hjerteformen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tangband W3-871s fungerer utmerket i 1,5 - 2 liter bass-reflex.

Kjøpes her: ---Creative HiFi-----DIY products shop-----http://www.creativehifi.com

Kan trenge et lite filter med 0,56 mH, 6,8 uF, 6,8 ohm for å låte behagelig.

Svein

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svein_B
    Tangband W3-871s fungerer utmerket i 1,5 - 2 liter bass-reflex.

Kjøpes her: ---Creative HiFi-----DIY products shop-----http://www.creativehifi.com

Kan trenge et lite filter med 0,56 mH, 6,8 uF, 6,8 ohm for å låte behagelig.

Svein
    har hørt man på være helt på linje med elementet for at det skal låte bra.. at lyden blir dårligere hvis man beveger seg for mange grader utenfor elementet, hvis dere skjønner.. stemmer dette?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel et generelt problem for bredbåndselementer, tror jeg. Så svaret blir vel -ja, men jeg tør ikke antyde noe gradetall. Du kan jo sende en mail til Creative og spørre, har hørt fra andre at de er meget hjelpsomme.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •