2.1 tøffelhøyttalersystem - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Med tanke på hva slags plastikk "kasser" slike elementer ofte kommer i som i tillegg legger gjerne mer vekt på designet enn lyden så tror jeg ikke du skal bekymre deg så veldig mye. Jeg vil tro at du skal gjøre noe seriøst feil for at det skal låte dårligere enn et par standard pc høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Med tanke på hva slags plastikk "kasser" slike elementer ofte kommer i som i tillegg legger gjerne mer vekt på designet enn lyden så tror jeg ikke du skal bekymre deg så veldig mye. Jeg vil tro at du skal gjøre noe seriøst feil for at det skal låte dårligere enn et par standard pc høyttalere.
    creative hivi er svært hjelpsomme, og de har foreslått meg å bruke 4" fulltone fra HiVi sammen med K1. et alternativ er en 5.25" fra silverflute. jeg har spurt hvilke de tror passer best og tror eg kommer til å følge deres råd.

men siden begge disse høyttalerene vil ha en f3 på henholdsvis rundt 74hz og 88hz i kasser mellom 4-6 liter, vil jeg trenge en subwoofer. correct me if i'm wrong, men det pleier vel ikke være noen særlige forskjeller på bass under 100hz fra høyre og venstre kanal ved normal musikk. så kan eg då lage en isobarisk subwoofer og koble en av elementene til venstre og det andre til høyre? noen andre forslag?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tøffelspm.

vil det på noen måte virke inn på lyden hvis eg kler kassen med skikkelig fluffy, stoff? med lange hår.. da også inkludert frontplaten.. bør eg tilpasse flushmonteringen med stoffet? dvs hvis elementet burde bygges 4mm inn, skal eg heller då ta f.eks 0-3mm siden stoffet er der? eller har det ingen innvirkning?
    takker for svar

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, dette prosjektet må du legge ut bilder av. Hjerteformede høyttalere kledd med rosa plysj... spennende...

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    correct me if i'm wrong, men det pleier vel ikke være noen særlige forskjeller på bass under 100hz fra høyre og venstre kanal ved normal musikk. så kan eg då lage en isobarisk subwoofer og koble en av elementene til venstre og det andre til høyre? noen andre forslag?
    Hehe, dette blir morosamt. Bestemt deg for elementer nå?

Uansett så ser jeg at du ikke ble besvart på over-quota spørsmål. Det bør funke tålig bra. Hadde et eltax sett hvor det ble gjort på denne måten. Se da til at bassene har ca. 3dB høyere følsomhet enn toppene (isobariken "stjeler" 3db følsomhet). Deling gjør du da lett med en kondensator til toppene. Og kanskje en spole på bassene (resting av delingen tar kassen seg av.)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har bestemt meg for en tangband W4-657SC fulltone og en Hivi K1 diskant i hver høyttaler, lukket kasse på 2,1 liter
    så skal det blir drevet av en gammel 2.1 pc-lydsystem med sub, modder litt her og der og bytter rett og slett ut de små pc-høyttalerne med høyttalerenr mine, og lager ny kasse til subben. 36watts subforsterker og 14watt til høyttalerne. de skal ikke spille noe høyt, så det burde gå fint.
    skal ta bilder og legge ut når eg får begynt å lage de.
    kan legge ved animerte bilder ikveld

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv bestilt samme elementer som er i Nut, håper det blir bra, samme med ditt valg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er alle platene kappet til, så nå begynner snart limingen, elementene er på vei. eneste problemet er at eg finner virkelig ikke noe som helst fluffystoff.. ingen av de lokale stoffbutikken fører det. noen som har peiling på kor eg kan få tak i det? nettbutikk elns?

har ikke noe kamera, så kan dessverre ikke ta bilde, men kan se om eg får lånt ett og tatt bilder av resultatet. hjerteformene ble meget vellykket ihvertfall.

tidenes tøffelprosjekt

Newcomer Protector sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ser virkelig fram til å se bilder av dette prosjektet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

nå begynner høyttalerne å ta form, blir akkurat slik jeg hadde tenkt. gjorde en liten tabbe før jeg ble skikkelig kjent med håndoverfresen, og det var at jeg freste altfor dyp fordypning til diskanten (K1). det ble ca 5-6mm istendefor 3mm. gjorde det noe om frontplaten på diskanten sitter en millimeter eller to innefor baffelen? burde eg heve den på en eller annen måte?
    og eg er veldig i tvil hvor eg skal dele frekvensen mellom K1 og TB W4!! Creative og dere anbefaler rundt 5khz, mens på mange andre nettsider (partsexpress tech talk og diyaudio f.eks) anbefaler de å dele ved 2.5-3khz..

takk for hjelp

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer det bilder snart?

Er så kjekt med slikt Og du har jo virkelig gått nye veier innen design..

For å "løfte" diskanten så kan du prøve med noe halvtjukk skumplast. Evt. pusse kanten rund.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå er ene høyttaleren ferdig. venter med bildet til jeg har fått på finish, fortsatt i tvil på hvilket stoff jeg skal velge.
    det nåværende delefilteret er ikke bra nok, så har fått en meget snill person til å designe ett nytt ett til meg, med baffel step compensation og allting. gleder meg til å høre lyden med det nye filteret.
    er selv ganske overrasket over at eg fikk det såpass bra til. gled dere til bilder

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjer det noe hær da? hadde håpet på bilder av dette :P

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke noe kamera, men nå er det snart det perfekte tidspunkt for å ta bilder, så får ta og låne ett snart.
    en høyttaler er helt ferdig og trukket med stoff, den ble nydelig må eg si det selv, og lyden er meget pen!
    den andre høyttaleren er ferdig, men ikke trukket med stoff enda. har lyst å ta bilde før eg trekker den, så dere får se hvordan den er konstruert!
    subben er straks klar til å bli trukket med stoff må, må bare lakke baksiden.

skal låne ett kamera og ta bilder så snart eg kan!

Newcomer Martin-_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nå har du hatt godt over ett år på deg til å ta bilder, så nå er jeg spent!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja..kom igjen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oi stilig, fortsatt demand etter bilder ja. fikk samlet meg nå og tok noen bilder, enjoy.

Newcomer Martin-_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De var jo søte da :-P