Bassport, forover vs bakovervendt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bassport, forover vs bakovervendt

Vurderer å bruke kasser fra Eltek's AV-bass på mine SVS 12.2 element (tror de er bra egnet da de er særdeles bra avstivet). Opprinnelig er bassrefleksportene på denne kassen forovervendt, er dette fordel eller ulempe dersom jeg skal bruke SVS element? Må uansett bygge om frontplata da den originalt er 13" basselement så det er like enkelt å velge forover eller bakovervendt..

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sikker på om det samme gjelder for subber, men på høytalere er det en fordel å ha bassporten på frontsiden. Mener høytaleren kan stå nermere bakveggen da.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbiller meg vell at en får "mer" bass når porten er bakover, men da samtidig også mer buldrebass og kanskje mindre kontant bass? Stemmer dette? Og noen som har erfaring av hva som fungerer best på en sub?

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nokk den brumlebass teorien din stemmer ganske så bra.
    Og Subben bør IKKE stå i et hjørne, for da er du garantert brumlebass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forrovervendt:
    + kan stå nærmere bakvegg
    - Lettere å høre blåselyder fra porten

Bakovervendt:
    + Blåselyder er vanskligere å høre
    - Bør stå lenger fra bakvegg for å unngå brommlebass

det er ivertfall sann jeg har forstått det

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bygge sub og har tenkt på akurat samme tingen. En sub er laget slik at det lager et undertrykk inne i kasse og et overtrykk over, luften vil da prøve å senke undertrykket inne i kassen ved å komme inn bassrefleksen. Tenker da at hvis man har bassrefleksen rett under basselementet så vil det utgjevne seg selv ved å ta luft forran elementet, slik at det overtrykket blir gjevnet ut.
    Ser da for meg at man ville få en slappere bass og mere susing av bassrefleksen.

Men så ser jeg meg litt om og ser at XTZ 99 W12 har jo 2 stk. bassreflekser forran, og denne bassen er rå!
    Selv tenker jeg å bygge suben slik som XTZ, med 2 stk. 80mm bassrefleks forran.

mvh.
    Andreas

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en fornuftig tanke du kommer med, men den stemmer ikke i praksis. Luften utenfor kassen befinner seg i en enorm kasse (rommet) i forrhold til luften inne i kassen. Riktig nok klarer elementet å skape undertrykk i kassen, men det vil aldri kunne flytte nok luft til å skape undertrykk utenfor kassen. Luften utenfor kassen kan praktisk talt kalles friluft i denne sammenheng, og det vil derfor kreves en meget stor mengde energi for å skape undertrykk her.

Bassreflex foran på subben er derfor ikke et problem i forrholdt til luften elementet har å jobbe med...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luften i bassrefleksporten beveger seg praktisk talt ikke før man kommer ned mot avstemningsfrekvensen. Her vil tregheten føre til at luften i bassporten og bevegelsen til elementet er i fase. Det vil si at når luften går inn gjennom porten beveger elementet seg inn og omvendt. Med andre ord har man større trykkforskjeller i en bassrefleks kasse enn i en lukket kasse. Under denne frekvensen begynner de å fase ut slik andosten beskriver, men da er det uvesentlig om porten sitter foran eller bak.

Ellers jobber porten med en senterfrekvens og ruller av med ca 2. - 4. orden over og under denne frekvensen. Dermed er det mer eller mindre tilfeldig hva som fungerer bra i et gitt rom. Det avhenger jo av hvordan rommet håndterer denne frekvensen.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mardil
    ...Og Subben bør IKKE stå i et hjørne, for da er du garantert brumlebass...
    Jasså, sier du det? Er dette en fysisk lov? Noe du har bred erfaring med eller noe du har lest? Gjelder det alle subwoofere? Jeg har mine stående 7 cm fra hjørnene, og jeg synes ikke det er så mye brumlebass (om du med brumlebass mener ukontrollert og slapt?)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg på min side trodde det nesten var opplest og vedtatt at suben gjør best fra seg nettopp i et hjørne - og da aller helst stabile vegger, ikke lettvegger.

Hvor i all verden har du fått dette fra, mardil...???

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En får mest lav frekvens extension/boost ved corner loading men man trigger også mest rom moder. Mer output men også større sjanse for utfasinger/peaker.

Corner loading + BFD anyone?

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, dette er ikke noe jeg har erfart selv nei. Jeg har hørt det fra N-Eon da han var i sin glanstid med å slenge ut komentarer om det ene og det andre.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med nedovervendt porter og element, skaper det problemer? En annen ting: vil papprør med 10mm tykkelse være mer egnet enn de vanlige plasttypene?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •