Hvordan få laget stoff med et bestemt motiv? Tips mottas

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få laget stoff med et bestemt motiv? Tips mottas

Jeg går med planer om å lage de dempeløsning til den ene veggen i stuen min. I den forbindelse ønsker jeg å få trykket opp ett eller flere utvalgte motiv på en eller annen form for stoff. Motivet (eller motivene) skal være forholdsvis store (omtrent 2 x 1,5 meter) for at dette skal kunne dekke veggen på en tilstrekkelig måte. Stoffet skal bruke til å kle en ramme som inneholder dempematter. På denne måten vil dette tjene både som "kunst" og som akustisk demping!

Spørsmålet mitt er om dere har noe tips til hvordan jeg skal får laget dette stoffet? Hvor får jeg tak i motiver i tilstrekkelig kvalitet og hvilken type firma kan gjøre en slik trykkjobb på en god måte?

Er det noen av dere som har gjort noe lignende selv?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en del kontakter når det kommer til akkurat slike ting, men hva skal du ha bilde av, og hvilket type stoff dreier det seg om?

Vær forbredt på at det kan komme til å koste litt...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg har en del kontakter når det kommer til akkurat slike ting, men hva skal du ha bilde av, og hvilket type stoff dreier det seg om?
    Spennede at noen kunne svare såpass fort. Det var mer enn jeg kunne håpe på. Jeg har et ønske om å få trykket opp noen klassiske filmmotiv, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal få tak i bilder i god nok kvalitet. Plakater er vel kanskje det mest nærliggende, men i så fall må disse også scannes på en god måte... Noen tips?

Vær forbredt på at det kan komme til å koste litt...
    Ja, det overrasker meg ikke så mye. Omtrent hvor mye snakker vi egentlig om? 1.000, 5.000, 10.000?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde ikke du pleide å omgåes stoff Akto?

http://www.acoustex.com/Colorcard_custom.html
    Dette kan lakkeres/males. Det er nærmest som et hvitt fluenett, men ganske tett og allikevel akustisk transparent. Jeg har en prisliste ett eller annet sted også, men tror det er snakk om rundt kring 2-300kr/kvm. Mener å huske at rullene er 66 tommer brede (~168cm).

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett på http://www.allposters.com/ ?
    Der har de stoff-plakater som kanskje kan brukes ;-)

A

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Har du sett på http://www.allposters.com/ ?
    Der har de stoff-plakater som kanskje kan brukes ;-)
    Kanskje ikke så dumt! Tok en rask titt på bl.a. kategorien som heter Wall Tapestry. Noen av disse er ganske store (ca. 2 x 1,4 meter). Noe slikt kunne vært ganske velegnet til å dekke over en ramme med en eller annen form for demping... Hva tror dere?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Kanskje ikke så dumt! Tok en rask titt på bl.a. kategorien som heter Wall Tapestry. Noen av disse er ganske store (ca. 2 x 1,4 meter). Noe slikt kunne vært ganske velegnet til å dekke over en ramme med en eller annen form for demping... Hva tror dere?
    Men wall tapestry er vel i papir? De vil ikke være spes akustisk gjennomsiktige. Tror akustisk gjennomsiktighet er ganske viktig for at dempemateriale som ligger bak skal ha noe særlig effekt.
    Sjekk kategorien fabric posters, der er det mye rart, sikkert noe som har litt waf også, jeg så endel som ikke hadde høy waf ihvertfall :roll:

Når det er sagt så vil jo originale malerier malt på rammelerret også hjelpe endel med demping, selvfølgelig ikke like bra som madrasser, auralex osv. men de er kanskje endel lettere å få aksept for hos sin bedre halvdel

A

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men wall tapestry er vel i papir? De vil ikke være spes akustisk gjennomsiktige. Tror akustisk gjennomsiktighet er ganske viktig for at dempemateriale som ligger bak skal ha noe særlig effekt.
    Sjekk kategorien fabric posters, der er det mye rart, sikkert noe som har litt waf også, jeg så endel som ikke hadde høy waf ihvertfall :roll:
    I min bok så er wall tapestry det samme som veggtepper (ikke tapet med andre ord). Det er selvfølgelig mulig jeg tar feil. Om det er veggtepper så er de sannsynligvis forholdsvis tykke, så jeg vet ikke hvordan det er med akustisk gjennomsiktighet. Jeg kjenner en del av disse fabric posterene. Disse har tynt stoff som sannsynligvis vil fungere. Ulempen er at det ikke finnes særlig mye som jeg synes er verd å henge på veggen. Jeg søker videre...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke motiver hadde du tenkt deg?

Re: Snickers - tullebukk

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min bok så er wall tapestry det samme som veggtepper (ikke tapet med andre ord). Det er selvfølgelig mulig jeg tar feil. Om det er veggtepper så er de sannsynligvis forholdsvis tykke, så jeg vet ikke hvordan det er med akustisk gjennomsiktighet. Jeg kjenner en del av disse fabric posterene. Disse har tynt stoff som sannsynligvis vil fungere. Ulempen er at det ikke finnes særlig mye som jeg synes er verd å henge på veggen. Jeg søker videre...
    Ja, det har du nok rett i ops: hehe!
    Men de er kanskje ganske tykke ja, kan vel muligens brukes for å dempe et rom litt helt alene.

Enig med deg mtp. motiver, det er ganske mye merkelige greier der :-D

A

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke motiver hadde du tenkt deg?
    Godt spørsmål. Tror det er litt som "det vet jeg når jeg ser det". Tenkte på en eller annen klassisk scene/plakat fra en skikkelig bra film, f.eks. Gudfaren. Problemer er at dersom dette skal trykkes opp så må bildet være av skikkelig kvalitet - hvis ikke blir det ikke bra. Tror det er svært lite av den typen materiale der ute. Da må en nok ha connections eller få scannet som som allerede finnes på trykk.

Men de er kanskje ganske tykke ja, kan vel muligens brukes for å dempe et rom litt helt alene.
    Tror nok ikke de er tykke nok til å dempe skikkelig. Det er spesielt bassen jeg tenger å temme litt. Har blant annet noen basspukler som jeg ønsker å dempe litt, så nå skal jeg sette meg ned å lese litt om akkustikk og demping. Jeg liker forøvrig noen av det som finnes av veggtepper, så det er mulig jeg kan bruke noe slikt til å dekke over noe Rockwool...

Hvis noen har noen andre tips så er det bare å komme med dem. Dette er ment som en idemyldring! Jeg takker for alle innspill så langt.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt spørsmål. Tror det er litt som "det vet jeg når jeg ser det". Tenkte på en eller annen klassisk scene/plakat fra en skikkelig bra film, f.eks. Gudfaren. Problemer er at dersom dette skal trykkes opp så må bildet være av skikkelig kvalitet - hvis ikke blir det ikke bra. Tror det er svært lite av den typen materiale der ute. Da må en nok ha connections eller få scannet som som allerede finnes på trykk.

Tror nok ikke de er tykke nok til å dempe skikkelig. Det er spesielt bassen jeg tenger å temme litt. Har blant annet noen basspukler som jeg ønsker å dempe litt, så nå skal jeg sette meg ned å lese litt om akkustikk og demping. Jeg liker forøvrig noen av det som finnes av veggtepper, så det er mulig jeg kan bruke noe slikt til å dekke over noe Rockwool...

Hvis noen har noen andre tips så er det bare å komme med dem. Dette er ment som en idemyldring! Jeg takker for alle innspill så langt.
    Det var demping av diskant jeg tenkte på, til bass må du nok ha litt tyngre saker ja ;-)
    Er ikke sikkert akustisk gjennomsiktighet er så viktig når du skal dempe bass? Og et sånn wall tapestry i en ramme med rockwool bak kan jo bli ganske bra... utseendemessig.

Akto, er det sånn at du kan få trykt opp store motiver fra hvilke bilder man måtte ønske?
    Vet du om det går an å lage et motiv på et stoff som er så akustisk gjennomsiktig at man kan bruke det som front-stoff på høyttalere? Har planer om å sette inn ny hattehylle i bilen etterhvert og da vil jeg selvfølgelig ikke at det jeg monterer der skal synes... har ikke alarm

A

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •