SVS DIY "problem"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS DIY "problem"

Har kjøpt meg to element fra PB12Plus/2 som jeg bruker i hver sin ca 115 liters kasse med bassrefleksrør på ca 40 cm og 7,5 cm i diameter. (Samme kasse ble tidligere brukt med JBL 1200 GTI men da med kortere rør)

Problemet er at jeg synes det på musikk gir alt for mye lyd rundt 40-50 hz og faktisk for lite på det dypere (30 hz) og på musikk synes jeg rett og slett JBLen spillte MYE bedre. På film derimot rister det godt og f.eks. Darla scenen er rått parti SVS vs JBL, JBLen var ikke noe i nærheten. (deling skjer ved 50 hz og forsterker er Dynamic Precsion som leverer ca 500 watt til hver bass)

Problemet mitt er at jeg hadde tenkt å bruke suben både til musikk og film og slik det er nå synes jeg ikke SVS fungerer noe særlig til dette.

Er dette bare slik det er med SVSen at de ikke er all verdens til musikk eller har noen tips til hva jeg kan gjør for å få dette bedre? Nå står bassene bak i rommet, har ikke prøvd å flytte de fram, ganske enkelt pga de nesten må stå bak da bakhøytalerne er i samme kasse (kassen er opprinnelig kasse fra CV 1215). Skulle jeg brukt de forran måtte jeg fått meg andre kasser

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med og bygge nye kasser til de?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du regnet noe på hvilken frekvens det blir tunet til med det røret? Mulig at du burde tune litt lavere, dvs lenger rør for å få med noe lengre ned.

Du kan jo prøve å blokkere røret for å se hva som skjer da. Du skal da miste litt trykk, men nivået i frekvensene under det porten er tunet til skal ikke falle så fort. Håper du skjønte hva jeg mente, er nesten ikke sikker selv...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    ...Problemet mitt er at jeg hadde tenkt å bruke suben både til musikk og film og slik det er nå synes jeg ikke SVS fungerer noe særlig til dette...
    Siden byggeprosjektet åpenbart IKKE fungerer etter hensikten får du like åpenbart slutte å kalle det en SVS. Det er ikke KUN elementet som definerer forskjellen mellom SVS og annet ræl (eller REL...? ;-) )

Bruk penga fornuftig - kjøp heller "the real thing"...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å bygg den som en klone av SVS.

Det blir som om jeg skulle putte en Ferrari-motor (uten sammenligning forøvrig) inn i en Opel Ascona og etterpå spre budskap om at Ferrari ikke ligger godt på veien :???:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro du misforstår totalt Akto, jeg prøver overhodet ikke spre budskapet om at SVS ikke funger, jeg spør jo etter råd, ikke minst fra andre med SVS DIY Er jo en grunn til at jeg ville prøve og det var alt skrytet SVS har fått. Men jeg tolker det dithen at du ihvertfall er fornøyd med dine SVSer også på musikk?

Såvidt jeg har lest meg fram til er kassen jeg har ganske optimal med tanke på dimensjoner og det er jo derfor jeg bruker den. 115 liter og rørdim/lengde jeg bruker er tilnærmet identisk med en PB12Plus tunet til 16 hz så jeg trodde på mange måter det var noe i retning av en SVS klone.

Det fungerer jo som sagt bra på film, er på musikk jeg sliter med å få det "integrert" med resten av anlegget.

Roko: Er helt med på hva du sier, og det er også grunnen til at jeg for lenge siden stillte spørsmålet "hva er hemmeligheten bak SVS" Men jeg har ikke funnet noen hokupokus oppskrift som de bruker, det er såvidt jeg forstår en ganske ordinær konstruksjon... ett bra element tilpasset en stor kasse med unormalt lange rør, foruten dette er det kun en forsterker. Med unntak av at jeg bruker en annen forsterker trodde jeg derfor at det burde spille noe alla "the real thing" siden kasse og rør er ganske så likt... correct me if I'm wrong

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En original PB-12 Plus/2 har jo 3 bassrefleksporter med valgbar tuning og rør lenger enn 40 cm. Har ikke eksakte mål men antar de er 60-65 cm lange og 4" tykke. Mulig derfor ditt, eller dine, elementer vantrives med 40cm/7,5 cm og mindre kasse?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over det, men jeg bruker to stk kasser som hver er 115 liter og ikke kun en kasse som i PB-12Plus/2 (dvs kassevolumet mitt er større enn på PB-12Plus/2, men ganske likt som 2 stk PB-12Plus)

Når diameter på port blir økt blir lengde også tilsvarende lengre, derfor stemmer det relativt bra at de er 60 cm når porten er 10 cm. Klart ett poeng kan være at portene mine er for små, grunnen til 3" og ikke 4" er at jeg leste at andre brukte dette på sine DIY SVSer og ikke minst at jeg sliter litt dersom jeg må opp i 60 cm rør

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PB-12 Plus/2 i Texture Black vet jeg har rette bassrefleksrør. En jeg kjenner har samme i Cherry (12.3) men der er rørene vinklet. Så om du ikke har plass i lengden kan det jo være en løsning å vinkle (90 grader) ?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plugger

Har du prøvd å tette bassportene med plugger? Kanskje det blir litt "tightere" bass til musikk? Har ikke veldig greie på det, men kanskje verdt et forsøk?

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subben din er tunet til 16,7 hz, noe som sammen med en 115 liters kasse er perfekte arbeidsforrhold for dette elementet... Forsterkeren du bruker har jeg ikke kjenskap til, så om den byr på problemer vet jeg ikke...

Det svs folket hadde fortalt deg om du klagde på en ekte SVS, ikke på en DIY sub, hadde vært at du må kalibrere for å hente ut maksimal ytelse av subben din! Mye bass ved høyere frekvenser, ingen eller lite ved de lavere høres veldig ut som problemer med rommet i form av utfasinger...

Prøv å glem bakhøyttalerene en stund, og flytt kassene rundt om kring i rommet, og ved hver plassering du prøver så tester du også å snu den 90 grader, og forskjellige faseinnstillinger (hvis ampen din har dette).

Finner du en akseptabel plassering hvor subbene spiller bra må du nok bite i det sure eple å lage nye kasser uten integrerte bakhøyttalere...

Selv om tuningen av kassa di er riktig, ville jeg ikke annbefalt 7,5 cm rør... SVS bruker det på sine subber, men 3 stk... SVS eiere har ytret tidligere at 12 hz tune (dvs med kun et åpent rør) kan fremkalle blåselyder ved høy spl... Bygger du ny kasse burde du derfor gå opp til 10 cm rør hvis du har tenkt til å forsette å bruke kun et rør...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Har du prøvd å tette bassportene med plugger? Kanskje det blir litt "tightere" bass til musikk? Har ikke veldig greie på det, men kanskje verdt et forsøk?
    Siden jeg kun har en bassport blir dette vanskelig Men jeg har tenkt tanken på om kassen rett og slett er tunet for lavt til musikk og at høyere tuning kanskje hadde vært bedre til musikk.

Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Subben din er tunet til 16,7 hz, noe som sammen med en 115 liters kasse er perfekte arbeidsforrhold for dette elementet... Forsterkeren du bruker har jeg ikke kjenskap til, så om den byr på problemer vet jeg ikke...
    Nye utgaven av forsterkeren min koster idag ca 50.000 så den BØR ikke stå noe tilbake for Bash/Hypex forsterkern som de fleste bruker. Men en skal aldri si aldri for den er jo ikke en rendyrket subamp slik som de andre nevnte er

Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Det svs folket hadde fortalt deg om du klagde på en ekte SVS, ikke på en DIY sub, hadde vært at du må kalibrere for å hente ut maksimal ytelse av subben din! Mye bass ved høyere frekvenser, ingen eller lite ved de lavere høres veldig ut som problemer med rommet i form av utfasinger...
    Tror du misforsto litt det jeg skrev for problemet er ikke at det er lite bass på det aller dypeste, Darla scenen f.eks. tar helt av med tanke på hva jeg har vært borti tidligere. Det som er "problemet" er på vanlig musikk at det høres nesten "boomaktig" ut med for mye lyd rundt 50 hz og ikke noe av den deilige dypbass rundt 30 hz som bl.a. er på en av mine referansesanger George Michael - Spinning the wheel.

Og det er heller ikke snakk om utfasing såvidt jeg kan forstå. Var MYE plagd med utfasing med mine gamle høytallere i dette rommet, og enden på visa der var at jeg solgte de ene og alene pga dette... men dette problemet er noe helt annet) Når jeg bruker JBL elementa i samme kasse (med annen tuning) på samme plassering spiller det igjen "korrekt" på musikk men ikke i nærheten så rått på film.

Utifra det jeg forstår her er atlså folk godt fornøyd med sine SVSer også på musikk så da er det enten meg eller noe galt med oppstillingen min.. så jeg får nok gjør som du sier, prøve den andre steder (og da fortrinnsvis i front) og se om det kan hjelpe på lyden og ta det derfra.

Takk for alle tipsa!

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tør vedde en god flaske cognac (siden det er så i vinden nå om dagen) på at frekvensresponsen i rommet ditt ser ut som en berg og dalbane

Mest sannsynelig har du en peak rundt 40-60 hz eller en dip nede i bånn... Darla klippet dekker ganske bra hele registeret, men mesteparten av trykket er sentrert rundt 35 hz, dvs du kan få masse trykk her selv om dypbassen ikke er på plass...

Kjøp deg en lydtrykksmåler fra lsound eller no, slik at du får målt responsen i rommet... Sparer deg for mye tid!

Og nei, det er nok ikke smaken din det er no galt med Disse DIY subbene spiller alt annet enn boomete hvis bygd og kalibrert riktig...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •