Materialbruk til sub; Spon vs. MDF

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer Ziggurat sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Materialbruk til sub; Spon vs. MDF

Jeg bygde en sub for en tid tilbake. Jeg bygde den når jeg bodde i bergen, og der viste det seg at det skulle være vanskelig å få tak i mdf. Så jeg bygde den med 22mm spon.

Kassen er på 90 liter, og det er noe avstivet inne i kassen, men alle veggene er enkle, dvs 22 mm tykkelse på alle veggene i kassa. Sub`n er passiv og drives av den brokoblet nad 216. Føler at bassen egentlig er ganske bra, men lurer på hvor mye bedre den kan bli.. Elementet er av typen Peerless XLS 12".

http://www.mamut.com/dynabel/subdet112.htm

Nå har jeg derimot tilgang på mdf, og lurer derfor på om jeg vil få en bedre og kraftigere bass, om jeg bygger en ny kasse som er vesentlig bedre avstivet og i mdf?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å si.., men du vil nok høre en merkbar forskjell..

Mdf er nesten dobbelt så sterkt som spon. Hvis du bruker 22mm MDF vil du få en betydelig sterker kasse... Jeg ville faktisk brukt enda tykkere siden kassen din blir ganske stor (Store flater). Mener 25mm er neste tykkelse. Det er ikke så veldig mye dyrere. Og så lager du noen skikkelig avstivere inni kassen...

Vanskelig å få tak i MDF i Bergen sa du?? Neida....

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge kassen du har fra før er stiv nok, har det ikke noe for seg å bygge en ny i MDF!
    Med mindre du vil prøve en annen kasse...
    Men siden du sier det er ganske bra, er det kanskje ikke noe vits å prøve annen kasse.
    En av de største fordelene med MDF er at det er lettere å jobbe med.
    Ellers er det jo stivere enn samme tykkelse spon.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skulle bygget denne kassen ville 22 mm MDF være minimum tykkelse... 22 mm spon er da i tynneste laget, siden det er mye svakere enn MDF...

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Materiale du har brukt er nok noe tynt for 90ltr, men det kan kompanseres med bra avstivninger innvendig. Leste en gang for lenge siden at MDF er ikke bare fryd å gammen og det er bruksområder hvor spon er bedre men det som irriterer meg er at jeg husker ikke hva det var. Og jeg finner ikke igjen den siden jeg leste det på.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle innspillene.. Jeg tror nok jeg bygger om kassen til sommeren.. Nå er den passiv, men jeg syntes 90 liter er litt stort, og det passer ikke så bra inn i stuen, selv om den ser bra ut. Jeg tenker derfor å lage den aktiv, og da her jeg muligheten for å gjøre den endel mindre, i og med at jeg har alt av innstillinger på delefrekvenser på den sub-forsterkeren..

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pussig med alle som mener at MDF er eneste brukbare materialet!

Se på proff-PA subber fra EAW, Meyer, Nexo e.l.. Ikke en eneste som er bygd av MDF der, eller spon for den del. Der går det i kryssfiner, og kun det! Og da gjerne av såkalt finsk bjørk. Noe som visstnok har med korte og kalde somre som gjør at årringtykkelsen i treverket blir mindre, og man derfor får et tettere treverk.

Jada, joda.... God helg alle! :-)

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel

Se på proff-PA subber fra EAW, Meyer, Nexo e.l.. Ikke en eneste som er bygd av MDF der, eller spon for den del. Der går det i kryssfiner, og kun det! Og da gjerne av såkalt finsk bjørk. Noe som visstnok har med korte og kalde somre som gjør at årringtykkelsen i treverket blir mindre, og man derfor får et tettere treverk.

Der har du et poeng
    13 lags "baltic birch" skal jo være det beste materialet å bygge kasser av.
    Bare synd at det er så dyrt...

God helg :-)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerer egentlig plexiglass? Det er jo relativt hardt og stivt. Litt vanskelig å jobbe med dog

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Hvordan fungerer egentlig plexiglass? Det er jo relativt hardt og stivt. Litt vanskelig å jobbe med dog

Har iallefall fått det til å fungere mer enn tilfredsstillende i basskasser til biler (da er ikke kassa 100% plexi, men 1 side eller noe). Det er ikke noe problemer, men platene jeg har brukt har vært av litt tykkelse da.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja regnet nesten med at de måtte ha litt solid tykkelse. Opp mot 30mm eller no. Hadde vært morro og prøvd å kopiere en høyttaler i plexi og se om det ble noen store lydmessige forskjeller. Selvfølgelig lage avstivere i plexi også om det er det i høyttaleren. Vil ihvertfall påstå at plexi er vesentlig hardere enn spon, uten å ha noen spesiell erfaring utifra det

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kryssfiner er vel vanlig i proffsammenheng for det er lett og sterkt, dvs. godt egnet til noe som skal flyttes mye rundt.

Frode

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Kryssfiner er vel vanlig i proffsammenheng for det er lett og sterkt, dvs. godt egnet til noe som skal flyttes mye rundt.

Frode
    Godt poeng! Tør ikke tenke på hvordan et par kasser i MDF eller spon hadde sett ut etter f.eks. en festivalsommer... Inn/ut av lastebil, stable opp, stable ned, opp/ned trapper, furt og skrapet over kanter, ramlet ned av lastebil-lift, mistet av uvørne bærehjelper, druknet i vann, og spilt HØYT på hver dag... ;-)

Forresten... For de som lurer... EAW, som er kanskje den største proff-PA fabrikken i Junaiten, bruker nesten utelukkende elementer fra RCF og Beyma. Til subber er RCF L18-P200 og P300 mye brukt. (P200 i f.eks SB750/SB850, og P300 i SB1000)

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Går helt fint, men du bør satse på en kassetype som ikke trenger noen innvendig demping... Ellers er det jo ikke noe vits med plexiglass, da man ser rett inn på masse dempemateriale... Hehe!

Og egentlig er ikke plexi spesiellt vanskelig i jobbe med, men utfordringen ligger i å få det fint, om du satser på å bygge alt i plexi, da du har små muligheter for spakling, pussing osv... Men om du har tilgang på ei god sag som gjør at du får kappet nøyaktige platebiter, og kanskje en båndpussemaskin som lar deg justere platekantene, er det egentlig bare å bore hull for skruer med ekspansjonsplugger i plateskjøtene, smøre på godt med klar Sicaflex, og skru ihop...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Peerless XLS 12"

Hei,jeg har byggd kasse til akkurat sammes subb som deg!Jeg brukte Mdf,kassen ble ca.50L..Bassen ble kjempe bra syns jeg!Prøvde den på en Carver Pxm 900 (2x300/1x900w) og spillte helt sykt!50L er vell det som var oppgitt som skulle være i kasse til den subben.Hvordan spiller den i 90L?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går helt fint, men du bør satse på en kassetype som ikke trenger noen innvendig demping... Ellers er det jo ikke noe vits med plexiglass, da man ser rett inn på masse dempemateriale... Hehe!

Og egentlig er ikke plexi spesiellt vanskelig i jobbe med, men utfordringen ligger i å få det fint, om du satser på å bygge alt i plexi, da du har små muligheter for spakling, pussing osv... Men om du har tilgang på ei god sag som gjør at du får kappet nøyaktige platebiter, og kanskje en båndpussemaskin som lar deg justere platekantene, er det egentlig bare å bore hull for skruer med ekspansjonsplugger i plateskjøtene, smøre på godt med klar Sicaflex, og skru ihop...
    Det beste, og enkleste, er å bestille plexi'en ferdigkappet. I stedet for å skru og hærje og klæsje med sikaflex, bruk lim som er beregnet for plexi-plexi liming. Da får man en usynlig fuge.
    Når det er sagt, Plexi er VANVITTIG dyrt i tykke plater, sist jeg sjekka lå prisene på 20mm plate på langt over 3000kr/m2. Da er det billigere å bruke herdet glass, og det ripes ikke like lett heller.

Spon er faktisk sterkere enn MDF( prøv å knekk MDF og spon av samme tykkelse), men langt fra så dødt og ensartet. Derfor er MDF Best egnet av de to.MDF er også mye lettere å få pent i kanter og avslutninger enn spon.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoston sett anlægg!
    Hei,jeg har byggd kasse til akkurat sammes subb som deg!Jeg brukte Mdf,kassen ble ca.50L..Bassen ble kjempe bra syns jeg!Prøvde den på en Carver Pxm 900 (2x300/1x900w) og spillte helt sykt!50L er vell det som var oppgitt som skulle være i kasse til den subben.Hvordan spiller den i 90L?
    Hei, jeg pratet med de på eltek, og de mente at en 90 liter bassrefleks var det som var best for det elementet da.. Jeg syntes det spiller bra, men ikke helt sykt.. Nå har jeg ikke den sykeste forsterkeren heller da.. Den er vel 2x125 og 1x375 watt i 8 ohm.. Kan nok hende at jeg får mer trøkk ved å bruke en større forsterker.. :-|

Har planer om å lage en mindre kasse, for 90 liter er stort å ha i stua. Men din kasse på 50 liter, er det en bassrefleks eller en lukket kasse?

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium

Spon er faktisk sterkere enn MDF( prøv å knekk MDF og spon av samme tykkelse), men langt fra så dødt og ensartet. Derfor er MDF Best egnet av de to.MDF er også mye lettere å få pent i kanter og avslutninger enn spon.
    Det er flere forskjellige sponkvaliteter også, jeg har bygget med både MDF
    og innprignert 22mm gulvspon, og jeg mener innprignert 22mm spon
    kan fungere bedre en MDF, innprignert 22mm spon virker mer dødt
    (er også ca 30-40% tyngre en vanlig 22mm spon)
    Har opplevd uheldige resonanser i mellomtonekabinett med MDF, (sand
    i veggende tar ofte knekken på slike resonanser)
    MDF sprekker også lett hvis du skrur for nærme hjørne i "endeved"

Plater med forskjellige egenresonanser limt sammen er også bra f.eks.
    furu 18mm hobbyplater med pålimt 16mm gips, hver for seg er ikke
    disse noe tess, men limt sammen som så blir det veldig dødt.

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Det er flere forskjellige sponkvaliteter også, jeg har bygget med både MDF
    og innprignert 22mm gulvspon, og jeg mener innprignert 22mm spon
    kan fungere bedre en MDF, innprignert 22mm spon virker mer dødt
    (er også ca 30-40% tyngre en vanlig 22mm spon)
    Har opplevd uheldige resonanser i mellomtonekabinett med MDF, (sand
    i veggende tar ofte knekken på slike resonanser)
    MDF sprekker også lett hvis du skrur for nærme hjørne i "endeved"

Plater med forskjellige egenresonanser limt sammen er også bra f.eks.
    furu 18mm hobbyplater med pålimt 16mm gips, hver for seg er ikke
    disse noe tess, men limt sammen som så blir det veldig dødt.
    Vurderer å bygge meg en sub til hjemmekinoen og lurer på om andre har erfaring med impregnert spon 22mm? Vanskelig og få tak i MDF hvor jeg bor.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er rimelig sikker på at du ikke vil få noen hørbar forskjell mellom 22mm MDF/spon i en så liten bassreflekskonfigurasjon, spesielt hvis du har avstivet dette godt nok.
    Hvor deler du den? Hvis du deler høyt kan det ha noe for seg å forandre på kassens form, men da snakker vi ganske høyt opp i frekvens.

Standard MDF er forresten sterkere en standard spon, ikke omvendt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •