DIY SVS SB12plus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY SVS SB12plus

Det er ikke alle som har plass til store subwoofere så jeg tenkte å bruke mine 12.2 elementer og Hypex HS500 på å bygge sb12plus. Link til sb12plus kan sees hos SVS: http://www.svsound.com/products-sub-box-sb12plus.cfm

Jeg tenkte på å bygge subwooferen i en kasse som ligner denne: Innvendige mål blir 40x40x40 og utvendige mål 46x46x46. Tegeningen stemmer ikke helt ,men det er kun en prinsippskisse.

Her skal det kun brukes 30mm MDF ,men ved nærmere ettertanke så lurte jeg på om dette virkelig var nødvendig. Det er snakk om en liten kasse med godt med avstivning ,men mtp at man skal ha denne i mange år (planen) så er det kanskje like greit å bygge den såpass heftig til å begynne med?

Er kassen kanskje litt stor? SVS har 35cm utvendige mål. Er det kanskje en fordel å kutte vekk noen cm? Hypexen bruker jo litt plass og jeg tviler på at sb12 er avstivet såpass mye.

Hvis kassen for "ok" så startes det bygging en av de nærmeste dagene

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei:-D

Du kan alderi bygge ei kasse for solid! Bedre å gjøre det sikkelig til å begynne med så slipper du å gå å irritere deg etterpå! spesielt vis du skal "leve" med subben i flere år;-)

Lurer bare på dette med den klossen som skulle støtte opp elementet, vis du tetter "hullet bakpå" magneten vil vel det bli lettere å svi spolen
    Kanskje du kan lage en smultring kloss som du fester i avstiveren og borer ett hull gjennom den?

Lykke til:wink:

DETTE BLIR FETT:twisted: :twisted: :twisted:

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt. Utluftingen under spider vil selvsagt ikke tettes. Jeg bruker nok trolig fresen eller evt en stikksag for å lage en slik kloss. Det er fordi SVSelementet ikke har en plan overflate under magneten. Men når alt er montert så blir det nok ingen problemer. Avstiveren som går på tvers av kassa vil bli flyttet så langt fram som mulig og den vil bli laget omtrent slik som bakplaten til phobos.

Hvordan tror dere det blir med litt ekstra kassevolum? Vet ikke hvordan SVSen er avstivet ,men tror ikke den er avstivet så veldig etter å ha tatt knakktest på noen av de større subwooferne til SVS.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva det står på lsound er de større svs-ene laget i 25mm mdf. Du er nok på den sikre siden med 30... En avstiver er aldri dumt uansett!
    Lykke til med prosjektet.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen89
    Du kan alderi bygge ei kasse for solid! Bedre å gjøre det sikkelig til å begynne med så slipper du å gå å irritere deg etterpå! spesielt vis du skal "leve" med subben i flere år
    Hva hvis kassens resonansfrekvens ligger over høyttalerens frekvensområde?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Hva hvis kassens resonansfrekvens ligger over høyttalerens frekvensområde?
    Kan den da begynne å oscillere av lyden fra frontene?

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg synser litt mye nå, men ut i fra en del undersøkelser jeg har gjort, og egen erfaring, tør jeg påstå følgende...

25 mm MDF er mer en nok med et avstivet kabinett av så liten størrelse! Jo større kabinett jo bedre, SVS bruker ca 27 liter for sin lukkede konstruksjon, mens optimalt for dette elementet i lukket kasse er nærmere 100 liter! Selvsagt vil dette være meningsløst da man ved denne størrelsen heller bygger bassreflex for enda bedre ytelse...

Ut i fra simuleringer av svært like elementer tyder alt på at pb12.2, som ved 27 liter vil spille ned til ca 22 hz, spiller så dypt som 19 hz ved 45 liter kassevolum, -3dB! Med trykkammersubbenes slakere avrulling tror jeg denne subben vil spille dypbass svært bra..

Personlig skal jeg flytte fra enebolig til en 50 kvm leilighet i desember, og har i den annledning tenkt å bygge et mindre kabinett til pb12.2 elementet mitt. Blir nok da med ytre mål rundt 35x35x55 cm (BxLxH), dvs ca 45 liter... Dette gir en sub som bygger noe i høyden, men tar svært begrenset med gulvplass, samtidig som den spiller mer en nok, både dypt og høyt, for et 20 kvm rom...

Frekvensene oppgitt her er dog ikke i 100% ekkofrie rom, men med normal romforsterkning...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom svs selv bruker samme element i PB og SB er det nok ikke noe i veien for å lage den etter målene på SB'en, men vil tro du har rett i dine beregninger at litt mer volum gir litt dypere bass.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder selv på å bygge SB12plus klone med 12.3 element og BASH forsterker.

Min vert 60mm topp,bunn,front og bak... 26mm sideplater...

Driver å funderer på indre volum, har ikkje heilt bestemt meg hvor stort det blir.
    Men utgangs punktet er at den skal vere liten.... men ikkje for en hver pris da

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    innvendige mål blir da 30,5 cm bredde, 33,6cm høyde, 30,4 cm dybde. Som gjir et volum på ca 31,15 Liter.

Dette er målene på den SB12 klonen jeg bygde, denne fungerte etter min mening veldig bra. Jeg brukte 22mm mdf, dobbel front. Ingen stivere innvendig, mener at det ikke er nødvendig i en så liten kasse.

Bassen fra denne likte jeg veldig godt, kjapp som f... og dyp nokk til de fleste.

Med det elementet du har nå :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut.
    Hvor mye og hvilken type dempe matriale brukte du?
    Og på hvilken sider?

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av meanbean
    Høres bra ut.
    Hvor mye og hvilken type dempe matriale brukte du?
    Og på hvilken sider?

Jeg brukte watt biter, fylte hele kassen, hvilken type vet jeg ikke. Noe jeg hadde fra før. Jeg stappet ikke kassen, men fylte den ganske bra, litt luftig i midten mellom element og forsterker. Elemental Studios kommer sikkert med en frekvens test og litt erfaringer om kassen. Han har fått den i hus nå !!

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    innvendige mål blir da 30,5 cm bredde, 33,6cm høyde, 30,4 cm dybde. Som gjir et volum på ca 31,15 Liter.

Dette er målene på den SB12 klonen jeg bygde, denne fungerte etter min mening veldig bra. Jeg brukte 22mm mdf, dobbel front. Ingen stivere innvendig, mener at det ikke er nødvendig i en så liten kasse.

Bassen fra denne likte jeg veldig godt, kjapp som f... og dyp nokk til de fleste.

Med det elementet du har nå :-)
    Utvendige mål da ?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Utvendige mål da ?
    Innvendig mål + (22mm *2)
    (Gange med 3 for dybden i og med at det er dobbel front)

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte mer på lekkis sine mål
    Men kansje dere kan hjelpe meg med noe.
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...nt-subber.html
    Hvordan mål og lengder skal eg lage, de kan vere litt høy men så smal som mulig og godlyd. Da eg skal ha en i hvert hjørne

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Tenkte mer på lekkis sine mål
    Men kansje dere kan hjelpe meg med noe.
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...nt-subber.html
    Hvordan mål og lengder skal eg lage, de kan vere litt høy men så smal som mulig og godlyd. Da eg skal ha en i hvert hjørne
    Det var Leikis sine mål du fikk i posten ovenfor.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har eg laga ferdig kasse SB12+ replica. Brukte 22mm MDF og dobbel baffel. Har SVS 12.2 og 300 gram demping inni. Eneste problemet eg har er att den flytter seg bortover på gulvet når eg spiller høyt :P
    Også sliter de XTZ 405 watt forsterkene eg har seg fort ut. Ca 15 min på max volum og de slår seg av. Blir så inn i granskauen varme

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tre eller fire gummiknotter limt under subben isolerer den litt fra gulvet og stopper den fra å "stikke av"...
    Noe i denne stilen funker fint: Biltema Norge

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •