BEL 2.5 MKII, BEL ES F eller kanskje BEL XL?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BEL 2.5 MKII, BEL ES F eller kanskje BEL XL?

Først av alt: Tusen takk til g-h for at jeg fikk komme og lytte til BEL ES F!

Etter en forholdsvis kort, men heftig lytte-seanse hos g-h i Sandnes i kveld (BEL ES F), er det helt klart for meg at DIY-høytalere er tingen, iallefall hvis en ser på lydkvalitet i forhold til prisen. For hvilken lyd!

Disse høytalerne spilte etter min mening "fletta av" f.eks. Audio Vector Mi3 Signature, til og med i toppen. En litt "tilbakelent" mellomtone dro ned helhetsinntrykket noe (justeringer på gang hos g-h), men en svært så tiltalende bass kompenserte noe!

Lydmessig lignet de kanskje på Dali Ikon 6, men ambient diskanten gav mye mer "luft" i toppen og dermed romfølelse, syntes jeg.

Så måtte jeg dra og satte på samme CD/spor som vi brukte til lytting på BEL'ene: Kari Bremnes - Gåte ved gåte - i bilen. Og jammen syntes jeg ikke at jeg fant nyanser i mitt anlegg i bilen (Audio Pro frontsett, Kicker 12" Solobaric, 4x50W Rockford Fosgate, standard spiller) som overgikk selv BEL ES F.

Så da begynte jeg å lure på: Hva er jeg egentlig på jakt etter? Svaret tror jeg er:
    • dybde i bassen uten at den blir "rumlete"
    • oppløst diskant uten skarphet
    • en klar og tydelig mellomtone uten at denne blir "påtrengende"
    • og sist, men ikke minst: romfølelse.
    Så utfordringen blir å få hentet ut alt dette fra en høytaler/forsterker kombinasjon. Nærmet jeg meg "nirvana" med BEL ES F? Kan godt hende, men jeg har kanskje en forventning om enda bedre lyd.

Sist jeg satt igjen med "godlyd-følelsen" (før kveldens lytting) var ved lytting til Lyngdorf forsterker/CD-kombinasjon sammen med Dali 803... Men det har jeg ikke råd til :-?

Ikke lett å finne det ultimate....selv om jeg må innrømme at BEL ES F er så nærme at prisen tatt i betraktning har den ingen konkurrenter. Annet enn kanskje BEL ES F "XL"? Men denne finnes jo ikke enda....

Ha en fin kveld!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonrune
    ..........Så da begynte jeg å lure på: Hva er jeg egentlig på jakt etter? Svaret tror jeg er:
    • dybde i bassen uten at den blir "rumlete"
    • oppløst diskant uten skarphet
    • en klar og tydelig mellomtone uten at denne blir "påtrengende"
    • og sist, men ikke minst: romfølelse.
    Dette kan du oppnå med mange høytalere i dagens marked, også til en lavere pris. De punktene/problemene du oppsummerer.............skyldes stort sett "rommet" du har fått opplevelsen i. Og sist - men ikke minst viktig - mangelen på et korrekt plassert og kalibrert oppsett !!!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...
    Dersom lyden i bilen overgår BEL - da finnes det kanskje flere svar.... :-D
    ...og disse vil jeg ikke engang begi meg utpå å forsøke analysere...

Dog; dra med deg bilen og kom på helgens messer i Stavanger. Kan jo være særs interessant å høre hva du opplever der inne...?
    Forresten - hvilken bilmodell er det snakk om...?

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne kommet til messa, men må evt. få barnevakt. Kona har jentehelg på hytta :roll: så jeg vet ikke om jeg får det til.

Mht. bil, så er det ikke noe spes. : Ford Galaxy (familiebil) med anlegget montert av Bilradiospesialisten. Anlegget har jeg hatt i flere år nå og er bra fornøyd. Den dårligste biten er Fords standard radio/CD spiller som kun har høynivå utgang, men siden RF forsterkeren har høynivå inngang, så gikk dette bra. Dog var det bedre lyd i min forrige bil med Alpine headunit! Også har jeg ikke mulighet til å justere bassnivå mot front-nivået siden det ikke er mer enn 2 utganger (dvs. bruker bakre ugang til høytalerne i bakdørene som ungene hører på og front utgangen til både front-settet og bassen...manuell justering på forsterkeren gå rdårlig i fart... )

Og jada, kan hende var ikke lytterommet ideelt - dette vil bli mer ideelt for min del når mitt lytterom/hjemmekinorom står ferdig engang på vårparten (håper jeg).

Skulle gjerne hatt tips om hvilke signalkilder og forsterkere jeg skulle sett etter gitt at jeg kjøper/bygger BEL ES F - har pr. idag ingen av delene.

Ha en fin dag!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Hehe...
    Dersom lyden i bilen overgår BEL - da finnes det kanskje flere svar.... :-D
    ...og disse vil jeg ikke engang begi meg utpå å forsøke analysere...

Dog; dra med deg bilen og kom på helgens messer i Stavanger. Kan jo være særs interessant å høre hva du opplever der inne...?
    Forresten - hvilken bilmodell er det snakk om...?
    Vil bare understreke at modellen som kalles "BEL ES F" er basert på andre bassmellomtoneelementer og andre delefiltre enn den BEL-høyttaleren som er utviklet av Snickers-is her på forumet.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har veldig lite med Silverflute BEL som man egentlig omtaler som BEL. Jeg synes BEL var litt mørke og modifiserte filteret forsiktig for å få MK1 slik som jeg ville ha dem. Lyd er subjektivt og alle har ikke lik smak

Har ikke hørt BEL bygget med hivielementene. Men har snakket litt med gh og fått en følelse på hvordan de ligger. Virker som disse har en litt for lav følsomhet for å bli noen gode kinohøytalere og da er de uaktuelle iallefallf or meg. Men jeg har ikke hørt dem ,men kun tolket det jeg har hørt av g-h.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Har veldig lite med Silverflute BEL som man egentlig omtaler som BEL. Jeg synes BEL var litt mørke og modifiserte filteret forsiktig for å få MK1 slik som jeg ville ha dem. Lyd er subjektivt og alle har ikke lik smak

Har ikke hørt BEL bygget med hivielementene. Men har snakket litt med gh og fått en følelse på hvordan de ligger. Virker som disse har en litt for lav følsomhet for å bli noen gode kinohøytalere og da er de uaktuelle iallefallf or meg. Men jeg har ikke hørt dem ,men kun tolket det jeg har hørt av g-h.
    Har du hørt MKII?
    Det er end el forskjell fra MKI

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har komponenter til MK2 liggende ,men de har desverre ikke blitt ferdig med de og nå står de i lagring og blir ikke fullført før vår 07. Det er ikke alltid så greit .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •