Stereokonvertering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereokonvertering

Hvordan skal man gjøre det for å koble sammen et stereosignal til mono?
    Er vel ikke bare å koble de sammen?:?:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må lage en buffer, med noen motsander og sant, sikkert noen her som kan forklare det litt med nøyakig;-)

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Nei, du bør ikke bare koble sammen stereosignalene til et monosignal. Dette går som regel bra, bortsett fra at man kanskje ikke får noe særlig med lyd. Men avhengig av konstruksjonen av utgangstrinnene kan det i værste fall ødelegge utgangene på signalkilden din, da, hvis de helt feile signalene skulle være til stede, vil den ene utgangen prøve å drive den andre utgangen. Dette kan lage en slags internfeedback i begge utganger som ikke låter bra, og kanskje er dødelig. (Utganger på signalkilder har relativt lav utgangsimpedans og er beregnet for å være signalkilder, ikke strømkilder. De må derfor kobles til innganger med høy inngangsimpedans. En grunnregel er at man minimum bør holde et impedansfohold på 1:10.)

Nå sier du ikke hva kilden din er, og hva du skal bruke monosignalet til, og heller ikke om du i tillegg har bruk for et stereosignal fra samme kilde samtidig. Kanskje du kan utdype litt?

Men skal du bare summe et rent stereosignal til mono, kan du lage et enkelt motstandsnettverk som jeg har prøvd å tegne under. (Ikke mest fancy'e tegningen, men...) Bruk f.eks. vanlige metallfilmresistorer fra f.eks. Elfa, med 1% toleranse, og om du har andre liggende kan du prøve de. Verdiene jeg har satt er ikke absolutte, så lenge du har to relativt lave, og en høy om du skjønner. De finner du her: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.p...ok=2012487.htm

Dette skulle fungere helt fint om du bare skal summe et stereosignal til mono, og IKKE bruke det til noe annet samtidig. Du ødelegger iallefall ikke utgangene på signalkilden din, om du ikke roter det til da... :-) (Pass på at du lodder rett, og ikke lager kortslutning!!)

Hva er "bakdelene" med dette? Selvfølgelig er ikke en så enkel løsning problemfri. Om du ønsker å bruke stereosignalet samtidig bør du være obs på at, avhengig av utgangsimpedansen på kilden din, vil du ikke oppnå full kanalseparasjon. (Du har med andre ord en Crosstalk mellom kanalene.)
    Som tegningen min er, har du en omtrentlig inngangsimpedans på nettverket på ca. 1 kOhm for hver stereokanal, og en utgangsimpedans på ca 250 Ohm, avhengig av utgangsimpedansen på stereokilden, og en separasjon på under 30 dB, som ikke er imponerende akkurat. Du kan få bedre kanalseparasjon ved å øke verdiene på alle tre motstander med inntil x10, men vær obs på at da øker utgangsimpedansen også, og dermed bør inngangsimpedansen på mottaker av monosignalet være høy (20 kOhm, eller mer), og du bør da ikke ha noe særlig lengde på kabelen som bærer monosignalet. Under 10 m bør riktignok gå bra.

Sikkert folk som gidder å regne på dette mer nøyaktig, men jeg orket ikke lete frem TI89'en min, og av prinsipp bruker jeg IKKE kalkulatoren på PC'en... Hehe!

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar..
    Skal bygge meg en subforsterker men mulig het for å bruke på anlegg hvor d ikke er sub pre out men vanlig stereo utgang. Så vil jeg gjerne få med både høyre og venstre kanal inn til subben.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok

For å være sikret best mulig kanalseparasjon ville jeg da øket verdiene i det nettverket jeg viste i forrige tegning med inntil x10. Hvis du vet hvor stor inngangsimpedans du har på subforsterkeren din, hadde det vært fint. Hvis den er 20 kOhm kan du trygt gange verdiene med 10. Da beholder du i værste fall ca 50 dB kanalseparasjon, mot ca 27 dB som med de første verdiene. Dette såfremt den stereoutgangen du bruker ikke er et bufret trinn da, hvor dette isåfall ikke har noe å si. Siden du sikkert skal ha subforsterkeren like ved, spiller det ikke noen rolle at du ved å gange verdiene med inntil 10, har redusert nettverkets evne til å drive lange linjer/kabler.

Lykke til!

Ps: Ikke la deg skremme av de tilsynelatende lave verdiene for kanalseparasjon (mellom 27 dB og 50 dB) som jeg har nevnt. Som et eksempel har de gode gamle stiftene, som vinyltilhengere (LP-plater osv.) sverger til, gjerne ikke bedre kanalseparasjon enn rundt 30 dB, og ofte mindre. Se f.eks denne: http://www.ortofon.com/html/profile....nical_data.asp

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg leser ut fra tegningen ser det ut som den har en inngangsimpedanse på 47Kohm. Da skulle det vel går greit å gange opp motstandene opp mot 10? Men uansett om jeg finner ut at det ikke funker noe særlig vil vel ikke signalkilden ta skade?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer! Du ødelegger ingenting med å gjøre slik, såfremt du ikke lager en kortslutning... :-)

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bamsebrakar! Har du prøvd? Tilbakemeldinger liker vi! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp har prøvd, fungerte fint d! Ble et vellydene prosjekt! :-D Takk for svar!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •