Bygge vegg med innebygget høytalere, tv og stereobenk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge vegg med innebygget høytalere, tv og stereobenk

Jeg har planer om å bygge opp frontveggen min (se bilde). Veggen er ikke i riktig skala (tegnet i paint)!

Forklaring:
    På høyre side har jeg i dag pipe som bygger 48 cm ut i rommet. Planen er altså å bygge ut stereodelen i samme dybde slik at dette flukter med pipa (de 2 90 cm skuffene og 50cm komponentskap. Har tenkt å bygge disse delene av ikea kjøkkenskap på en 10 cm egenprodusert sokkel.

Den nedre brune horisontale streken er en heltre benkeplate som blir ca. 20cm dyp. På neste "nivå" feller jeg da inn mine B&W DM603 og CC6 i tillegg til å bygge inn min Panasonic PA50 slik at disse flukter med veggen.

Den øvre brune horisontale streken er igjen en heltre benkeplate som blir ca. 28cm dyp som da utgjør det siste "nivået" som går over til den øvre delen som er den eksisterende veggen.

Noen som har andre forslag?
    Noen tanker jeg har er f.eks å droppe det øvre "nivået" og bare fore ut veggen hele veien opp.

Burde det fungere å felle inn mine høytalere i veggen? Høytalerene er "tette" på baksiden, dvs at bassport etc. sitter på fremsiden.
    Hva bør jeg sette de på? Gummi? Spikes?
    Hvordan tette mot vegg? Silikon? Fugemasse?

Sub
    Lurer på å sette inn en ferdigbygget inn mellom skuffene og lage en skreddersydd front med høytalerstoff. Vil dette fungere? Lurer nå på om jeg kanskje skal ha en CV sub for å få litt god punch til en rimelig penge... Annen tanke er å bygge noe spesialbygget... (Peerless el.)

Noen som har tanker på dette prosjektet så mottas disse med takk!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant prosjekt! Noen kommentarer:

-Å la høyttalerne flukte med veggen kan gi problemer. Delefiltrene i disse er konstruert for en viss baffelbredde, dvs. at det er kompensert for avrullingen pga. baffelstep under en viss frekvens. Følgen av å la dem flukte med veggen vil bli at du får mye (opp til 6db) høyere nivå under baffelstep - dvs. for mye bass. Skal du korrigere for dette må du enten modifisere delefiltrene som sitter i eller kjøre med EQ for disse høyttalerne. Alternativt kan du la høyttalerne stikke nok ut til at dette ikke blir et problem i samme grad.

-Jeg ville helt klart bygget subben selv hvis jeg var deg. Litt vanskelig å se akkurat hvor høy denne delen av fronten blir, men volumet blir vel ca. 100 x 45 x 40(?) = 180 liter brutto. Det er relativt mye, og du kan få til en konstruksjon med en 15" eller to 12". Et billig delefilter fra Behringer og en forsterker så har du bra med basstrykk for lite penger. Ingen vits i å betale for finis på kabinett etc. når det uansett forsvinner inn i veggen.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med afoelges, innbygging av frittstående høyttalere kan gi problemer.

Skal du bygge inn høyttalere i vegg er det best å bruke noen som egner seg. Flere produsenter har InWall høyttalere, også B&W.

Mitt prosjekt (som starter i løpet av høsten) består sansynligvis av Polk InWall LCI265 som senter og front, og LCI60 innfelt i tak som bakhøyttaler.

Fordelen med å bruke InWall er at disse er konstruert for dette. Diskanten kan vinkles inn mot lytteposisjon og delefilteret er justerbart for å begrense bass problemer. SUB fås også som InWall, men i mitt prosjekt blir denne frittstående.

Lerret er av typen "akkustisk"

Min skisse er i målestokk. Jeg er usikker på om jeg skal montere senter over eller under TV, men foreløpig ser det ut til at det blir over. (kom gjerne med innspill)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av afoelges
    -Å la høyttalerne flukte med veggen kan gi problemer. Delefiltrene i disse er konstruert for en viss baffelbredde, dvs. at det er kompensert for avrullingen pga. baffelstep under en viss frekvens. Følgen av å la dem flukte med veggen vil bli at du får mye (opp til 6db) høyere nivå under baffelstep - dvs. for mye bass. Skal du korrigere for dette må du enten modifisere delefiltrene som sitter i eller kjøre med EQ for disse høyttalerne. Alternativt kan du la høyttalerne stikke nok ut til at dette ikke blir et problem i samme grad.
    Baffel??? Skjønner meg ikke helt på dette... Men skjønner som du sier at det kan bli for mye bass, men har for mye bass noengang vært et problem? Hvor mye må jeg la høytalerene stikke ut for å slippe dette? Er det nok med et par cm?

Sitat Opprinnelig postet av afoelges
    -Jeg ville helt klart bygget subben selv hvis jeg var deg. Litt vanskelig å se akkurat hvor høy denne delen av fronten blir, men volumet blir vel ca. 100 x 45 x 40(?) = 180 liter brutto. Det er relativt mye, og du kan få til en konstruksjon med en 15" eller to 12". Et billig delefilter fra Behringer og en forsterker så har du bra med basstrykk for lite penger. Ingen vits i å betale for finis på kabinett etc. når det uansett forsvinner inn i veggen.
    Ser man får brukte CV sub med 12" ganske billig brukt. Ca. 2000 så er man langt på vei. Forslag til forsterker og elementer til innebygning?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Mitt prosjekt (som starter i løpet av høsten) består sansynligvis av Polk InWall LCI265 som senter og front, og LCI60 innfelt i tak som bakhøyttaler.
    Hvor kjøper du disse og hvor mye må du betale for dem? Grunnen til at jeg ønsket å gjennbruke er selvfølgelig av kostnadsmessige hensyn...

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marjoh
    Hvor kjøper du disse og hvor mye må du betale for dem? Grunnen til at jeg ønsket å gjennbruke er selvfølgelig av kostnadsmessige hensyn...
    Alle Polk forhandlere kan levere InWall. Jeg tok imidlertid direkte kontakt med importør. Send meg en PM så mailer jeg deg prislisten. Min konfigurasjon, komplett med Backbox, kommer på ca 34.000,-. Men det finnes langt rimeligere InWall høytalere i Polk sitt utvalg, og andre leverandører sine utvalg.

Polk InWall http://www.polkaudio.com/homeaudio/products/hidden/

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny modell

Har laget en 3D modell i Sketchup. Dette er jo skikkelig morro Mangler litt detaljer mm. men det blir jo litt lettere å visualisere drømmen :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •