Bygge sofa - Prosjekt startet!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge sofa - Prosjekt startet!

Er det noen som hat hatt et DIY prosjekt med å lage sofa??? Kunne tenkt meg å benytte hele bakveggen med sofa og ønsker litt inspirasjon...

Hvorfor bygge sofa selv?
    1. Mulighet for å skreddersy til rommet
    2. Mulighet for å lage oppbevaring under
    3. Billigere??? (antageligvis)

Sofaen vil bli ca. 3.5m lang. Av dette vil 1.2m være sjeselong. Sjeselongen vil være 1.5-1.7m lang. Da burde vi få plass til mor, far og de tre barna

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes jo ut som et spennende prosjekt må jeg si...
    Sleng ut noen tegninger/bilder da når du har noe klart..Har selv tenkt tanken en gang, men det har blitt med det så langt..
    Hadde vært morro å sett hvordan dette blei...

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett på det interiørprogrammet på TVNorge at de flere ganger har laget forskjellige typer sofaer. Lyst Bolig heter programmet, du finner vel info om de forskjellige prosjektene på TVNorges nettsider tenker jeg.

Kanskje du finner inspirasjon her? http://www.tvnorge.no/programmer/lys...005/episodene/

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    Har sett på det interiørprogrammet på TVNorge at de flere ganger har laget forskjellige typer sofaer. Lyst Bolig heter programmet, du finner vel info om de forskjellige prosjektene på TVNorges nettsider tenker jeg.

Kanskje du finner inspirasjon her? http://www.tvnorge.no/programmer/lys...005/episodene/
    Har vært inne å tittet litt der ja, men sidene deres er VELDIG dårlige med tanke på informasjon. Så helt på slutten i dette programmet http://www.tvnorge.no/programmer/lys...sodene/1095260 men fikk altså ikke sett hvordan de bygget denne benken. De har jo kun lagt ut material liste og et bilde som kun viser litt av benken. Synd ikke
    TVNorge har web tv... :cry:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett de programmene..De lager mye fint, det er helt klart..
    Skal da en kikk der jeg, kanskje jeg brått får lyst til å bygge litt igjen..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bing
    Det hørtes jo ut som et spennende prosjekt må jeg si...
    Sleng ut noen tegninger/bilder da når du har noe klart..Har selv tenkt tanken en gang, men det har blitt med det så langt..
    Hadde vært morro å sett hvordan dette blei...
    Skal nok få lagt ut litt bilder hvis/når jeg starter med prosjektet... (regner med det er større sjans for når enn hvis )

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den sida var ikke mye å skryte av..Lite info,bilder og INGEN beskrivelse av noe dem har laget... kjipt..

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dumt med dårlige nettsider, men du kan sikkert ringe han der Mogens fyren, han har værtfall eget snekkerverksted i programmene. Han kan sikkert gi deg tips.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde vel ikke være noe stort problem. Ser for meg at man bygger en ramme av 2"x3" eller 2"x2" og kler med plater som du trekker med stoff eller maler i en fjong farge, eller kanskje furupanel som du beiser med interiørbeis? Puter får man sydd med ønsket stoff hos f.eks. en møbeltapetserer, eller så kan det hende de har kontakter f.eks. hos Hansen og Dysvik, de selger skumgummi etter mål. Eller kanskje mor er en racer på symaskin? Man får kjøpt møbelstoff hos bl.a. Stoff og Stil

Jeg ser for meg at det er viktig å få riktig vinkel mellom sitteflaten og ryggen, og sørge for at putene ikke sklir unna etterhvert som familien synker sammen i sofaen i løpet av kvelden. Det siste kan man kanskje fikse med borrelås.

Høres ut som et spennende prosjekt, hold oss oppdatert med bilder, da.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei vanskelig er det ikke, men hadde vært morsomt med noen bilder til inspirasjon og gode ideer veit du..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror de lagde noe sånt på Ektrem oppussing men kan ikke finne det igjen på nettsidene. Er helt enig i at nettsidene til de tv-programmene er utrolig dårlig, det er omtrent ingenting nyttig info å hente. Synd egentlig.

Har du kikket på Gjør det selv ? Finner ingen eksakte sofaprosjekter, men det kan jo være litt av hvert der for en hjemmebygger.

Har dessverre ikke mye inspirasjon å komme med, men lykke til, hvertfall

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Inspirasjon?

Har selv vært med og bygget sofa på en hytte en gang i tiden, men dimensjonene på denne var litt større enn hva som er tiltenkt i dette prosjektet. Et godt tips er å dra til Bohus (e.l) og finne en sofa som føles komfortabel å sitte i. Dra så fram målbandet og ta de vitale målene hva angår sittehøyde, ryggvinkel og lengde på sitteflaten. Resten er i grunnen pice of cake, så lenge en føler seg komfortabel med hammer, sag og blånegler:P
    Har desverre ingen konkrete tegninger, da vi bygget sofaen mer eller mindre på sparken. Legger dog opp noen bilder på http://www.downdrop.net/sofa som inspirasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc_Nobel
    Har selv vært med og bygget sofa på en hytte en gang i tiden, men dimensjonene på denne var litt større enn hva som er tiltenkt i dette prosjektet. Et godt tips er å dra til Bohus (e.l) og finne en sofa som føles komfortabel å sitte i. Dra så fram målbandet og ta de vitale målene hva angår sittehøyde, ryggvinkel og lengde på sitteflaten. Resten er i grunnen pice of cake, så lenge en føler seg komfortabel med hammer, sag og blånegler:P
    Har desverre ingen konkrete tegninger, da vi bygget sofaen mer eller mindre på sparken. Legger dog opp noen bilder på http://www.downdrop.net/sofa som inspirasjon.
    Endelig noe som har gjort noe lignende Takk for inspirasjon! Regner med min skal ha litt mindre hyttepreg ettersom den skal stå i stua! :razz:
    Noen spørsmål:
    - Hva slags stoff er benyttet? Møbelstoff?
    - Hvor er dette sydd?
    - Hva er "innmaten" i puter?
    - Hvordan holdes sitteputen på plass?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Inspirasjon del 2

Grunnet et heller slunkent budsjett ble sofaputene hentet fra to gamle falleferdige sofaer som vi pælmet på dynga (derfor det litt slitte og røffe utseendet). Hvis en skal trekke putene selv kreves det en del erfaring med symaskin *grøsse* så jeg ville overlatt denne jobben til noen andre:???: Innmaten her er standard skumgummi, altså ikke spesielt behagelig i forhold til nye sofaer.
    Når det gjelder å holde putene på plass har vi borrelås, samt at frontplaten på sofaen stikker 1 cm over platene som sitteputene ligger på. Med tid og stunder skal det bygges rumperistere inn i denne sofaen, så det er jo noe du kan vurdere siden du først skal bygge den fra bunnen av:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja selve rammen til sofaen bekymrer ikke meg hellr, men hvis man skal til med symaskinen så er jeg litt skeptisk..Men det må da være noen som tar på seg slikt...???
    Flott sofa forresten Doc Nobel..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ramma mm er ikke min store bekymring heller... Det er nok selve "madrassen" med puter i ryggen og stoff som er min bekymring også. Men der for fruen trå til :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit med en bedre halvdel der ja..Blir nok dyrt hvis man skal sette bort alt av "stoff biten" til fagardeidere..!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Da er prosjektet i gang!

Da har vi altså startet vårt sofa prosjekt! Sofaen kommer til å bli 5 seter (60cm bredde pr. sete) + 2 x armlener på 20 cm (altså totalt 3,40m lang!)

I tillegg bygger vi to paller på 60x60 som vi kan flytte rundt på for å få en fleksibel "divan"

Vi startet prosjektet med å bygge en pall for å se om vi klarer dette! Jeg står for "konstruksjonen", mens fruen for øyeblikket er syerske :-D

Sofaen bygges av:
    - 19mm spon
    - 21x45mm glattkant
    - 36x45mm lekt
    - "Kvestet" madrass fra Ikea (Skumgummi)
    - 10mm skumgummi
    - Møbelstoff
    - Bjørnetrå (til sømmer)

Her er også litt bilder av prosjektet:
    Bilde 1: Bygging av kassa
    Bilde 2: Montering av sittepute
    Bilde 3: Montering av sittepute (closeup)
    Bilde 4: Montering av stoff på kassa
    Bilde 5: Ferdig (skal stifte over litt, man ser bla. at hjørnene på sitteputa må stiftes bedre)
    Bilde 6: Arbeidstegning (Gadd ikke å starte Sketchup :roll: )

Tilbakemeldinger mottas med takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub i sofa'n?

Ettersom jeg jo allikevel bygger kasser i bunnen av sofaen, hadde det vært en ide å bygge inn sub? F.eks bygge med Peerless elementer eller lignende? Noen som har en mening om dette? Dette blir jo i såfall sub og buttkicker i ett

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så slett ikke så verst ut det der! Som du selv sier er det vel stoffhjørnene som må mekkes litt på.
    Selve kassen er vel forholdsvis enkel å lage, men finish på stoffet tror jeg at jeg måtte overlatt til andre selv iallefall...
    Greit å ha en syerske med litt mer erfaring i nærheten da

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •