Bygge sofa - Prosjekt startet! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fin tråd: http://avforum.no/forum/hoyttalere/4...-pabegynt.html

Ellers har du jo Flageborg sitt prosjekt til Hortenmessa: http://avforum.no/forum/generelle-ar...ht=hortenmessa

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig projekt!

Får litt lyst til å prøve selv

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Så slett ikke så verst ut det der!
    Takk!

Som du selv sier er det vel stoffhjørnene som må mekkes litt på.
    Det er nok bare et par stifter til som skal til for å få de pene, skal ta en runde i morgen, så kan jeg poste litt nye bilder etter det! Stoffet sitter faktisk utrolig pent på! Tight og stramt :-D

Selve kassen er vel forholdsvis enkel å lage, men finish på stoffet tror jeg at jeg måtte overlatt til andre selv iallefall...
    Kassa er VELDIG enkel å lage! Blir litt mer jobb når jeg skal bygge ryggelement også... Finish tror jeg faktisk vi skal få til bra!

Greit å ha en syerske med litt mer erfaring i nærheten da
    Fruen kan brukes til mye

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Stilig projekt!

Får litt lyst til å prøve selv
    Takk!

Satser på at selvgjort er vellgjort :-D Uansett blir det møe billigere og vi får løsning som vi ønsker!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var tanken at denne skulle bli bygd som en tradisjonell sub, altså med kasse etc. Men regner jo med at den da i tillegg "rister" litt i sofaen :twisted:

MEN: Er det lurt å ha sub i sofaen, eller blir det bedre om jeg har den lokalisert i front? Kan nevne at den kommer til å spille sammen med noen B&W DM603 fronter, B&W CC6 som center og ett eller annet takmontert (innfelt) som bakhøytalerer...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske en tråd her med en "aktiv" pall med 18" i portet kasse og nedovervendt element.

Fant den ikke igjen i farten, dessverre...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra egene erfaringer hva plassering av sub angår, er nok ikke sub-i-sofa den ideelle løsningen. Da du praktisk talt sitter på elementet vil du aldri oppleve de direktestrålende lydbølgene (ønskelig), men heller høre refleksjoner fra gulv, vegger og tak. Da øret i utgangspunktet ikke greier å lokalisere lavfrekvente lydkilder er ikke dette i seg selv så ille, men en kan oppleve pussige faseeffekter i forhold til resten av lydbildet alt etter sofaens plassering og rommets geometri.
    Er du villig til å bruke litt tid på akustisk dempning av rommet kan nok denne løsningen fungere, men det kan fort bli komplisert når du går i gang med kartlegging av rommets akustiske poler og nullpunkter og prøver å flate ut disse (stygg teknisk romakustikk:P )
    Du vil heller ikke ha en basskasse som rister, da denne bare kommer til å produsere sjenerende egenstøy og ødelegge den resterende lydopplevelsen. Kjøp heller en separat rumperister....eller 10:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Doc_Nobel
    Ut fra egene erfaringer hva plassering av sub angår, er nok ikke sub-i-sofa den ideelle løsningen.
    Er også litt skeptisk... Vi får se hva som skjer, skal låne en sub i kveld og sette meg godt til rette på den for å teste litt

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub i soffa

Er det ingen flere som har noen erfaringer med sub i soffa??? Skal jeg ha dette må jeg bestemme meg i løpet av få dager!!!

Jeg har ikke fått testet den subben jeg snakket i forrige post enda...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo muligens fungere med nedoverrettede elementer, men du vil som andre har nevnt ikke ha noen mulighet til å flytte rundt på den for å teste...

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marjoh
    Er det ingen flere som har noen erfaringer med sub i soffa??? Skal jeg ha dette må jeg bestemme meg i løpet av få dager!!!

Jeg har ikke fått testet den subben jeg snakket i forrige post enda...
    Send en PM til flageborg. Han har bygget en hel del av disse

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg plasserte den gamle bilsubben sin (med 2 stk Seas 10" elementer) under toseteren i hjemmekinoen, med elementene pekende oppover. Jeg synes det fungerer veldig bra, men den bør helst deles på 60Hz - med 80Hz blir det akkurat litt for mye "høyfrekvente" vibrasjoner i stumpen. Det fungerer overraskende bra hos han med 60Hz delefrekvens

Fordelen med å ha subben rett under deg er at du får maksimalt utbytte av følsomheten. Angående plasseringskvaler så er det litt værre. Det kan hende at det ikke er like lett å integrere små høyttalere med subbene under sofaen. Hos kompisen min er dette ikke noe problem siden han har store fronthøyttalere som tar seg av bassen.

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skeptisk.... Subelement i sofa blir heftig romperister, det kan jeg skrive under på! Men når det kommer til sub som skal spille bass (ikke riste bass:-D ) så ville jeg gått for en tradisjonell box som kan flyttes rundt... Klart det hadde vært veldig WAF å gjemme subben i sofaen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bygge sofaen som et dobbelt bakladet bass-horn? To elementer plassert i den smale enden av hver sin trakt som går på langs av sofaen.

Hornmunning i hver ende på fronten av sofaen(som da blir i hjørnene hvis jeg forstår deg rett). Gjør du dette riktig kan jeg love deg alvorlig basstrøkk!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av afoelges
    Hva med å bygge sofaen som et dobbelt bakladet bass-horn? To elementer plassert i den smale enden av hver sin trakt som går på langs av sofaen.

Hornmunning i hver ende på fronten av sofaen(som da blir i hjørnene hvis jeg forstår deg rett). Gjør du dette riktig kan jeg love deg alvorlig basstrøkk!
    Skjønner ikke helt hva du mener her... Kan du utdype litt mer? Soffaen blir en 5 seter. De 2 yterste delene på hver side er bygget nå (kun stammen), så det jeg har til rådighet er en 60cm "modul" som skal stå i midten. Funker dette, eller måtte jeg brukt hele sofalengden for å få til dette du sikter til her? Har du noe bilder av prisippet du her nevner?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av super_kalle2
    Skeptisk.... Subelement i sofa blir heftig romperister, det kan jeg skrive under på! Men når det kommer til sub som skal spille bass (ikke riste bass:-D ) så ville jeg gått for en tradisjonell box som kan flyttes rundt... Klart det hadde vært veldig WAF å gjemme subben i sofaen...
    Hvis jeg ikke plasserer subben i sofaen, så vil den bli bygget inn i en benk som skal lages under min flatskjerm (dette pga WAF). Dvs. at jeg uansett ikke vil få en sub som kan flyttes rundt for å få optimale forhold. Har valgt å helle skorte på lyden i forhold til løsning i rommet (kanskje skummelt å si det her hos dere lyd "freeker" som sikkert hadde prioritert i motsatt rekkefølge :roll: )

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lage en basskasse med falske dør- og skuffefronter limt på og elementet nedover.... Det blir waf det:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lage en basskasse med falske dør- og skuffefronter limt på og elementet nedover.... Det blir waf det:-D
    Regner med du da mener i benken under TV'n. Hadde egentlig tenkt til å ha den med svart høytalerstoff foran men... Det er jo et alternativ med skuffefront også da. Men bruker jeg lukket kasse da eller?

I denne tråden ser du hva jeg har tenkt til å gjøre med tv benk, tv etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prosjektet fortsetter...

Da kan dere ta en titt her: Minhembio.com - Hemma hos marjoh - DIY Sofa for nye bilder! Nå er prosjektet straks ferdig med tanke på bygging av moduler. Nå gjenstår bare stoff etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygge sofa selv faktisk, hadde vært morsomt og prøve en gang