Diy subbprosjekt, 2 stk 6,5" mye bilder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer MR.Polyglass sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Diy subbprosjekt, 2 stk 6,5" mye bilder

Hei, for lenge siden bestemte jeg meg for og lage et par subber uten egen forsterker bare for morro, og etter litt leting på div diy sider kom jeg over TangBand 6,5" modell W6-1139SG som Creative hifi selger, og etter noen pm til Low-Q var 2 stk element bestilt.

Her er litt fakta om elementene: Lineær slaglengde på 13mm hver vei og en p-p mekanisk slaglengde på hele 4cm.

Etter jeg hadde bestilt elementene spurte Low-Q om jeg ikke kunne lage en presentasjons tråd, nå er den her!

Her ser dere elementene.

Tegning av kassene, laget av Low-Q

Her holdt jeg til, rotete rom, men det går jo på ett vis, saga dere ser er en Bosch gts 10 bordsag

Da var alle deler ferdig saget, alle deler er i 19mm mdf plater.

Elemethull ferdig frest, bruker en biltema håndoverfres, type billig

Alle hull ferdig frest, jeg lager hull til terminal fordi kassene blir såpass små at det ikke er praktisk og montere en subbforsterker der.

Liming av kassene, dette var første gang jeg bare bruker lim og det var litt stress pga mangel på tvinger og plater som glir når en strammer tvingene

Liming ferdig og montering av dempematriale og bassreflex rør, har desverre ingen bilder fra pussing og monteringa av dempematriale, men jeg har valgt og bruke et lag med Akustilux på alle flater untatt front og avstivere, dempematrialet er limt med trelim, intern kabling er 2,5mm2 sky høytalerkabel fra Eltek (14kr pr meter). bassreflexrøret er 30cm langt og 7 cm indre diameter og laget av papp.

Terminal hull, stapper filler i hullene for og ungå for mye støv i kassen mens jeg pusser.

Her rundes kantene på kassene med fresen, rundet alle kantene untatt bunnlinjen, om dere skjønner hva jeg mener.

Da var grunnarbeidet ferdig og ett strøk norsjø heftgrunn påført, til påføring bruker jeg en fin rull.

Finish ferdig, brukte 2 strøk quick sort matt oljemaling, påført med rull.

Her kommer en del bilder av subbene slik dem ser ut ferdig og montering av flensen til bassreflexrørene, som dere sikkert ser er kvaliteten på bildene bedre nå, pga nytt kamera

Kassene er foresten 15 liter og måler: L= 43,8cm B= 19,2cm H= 28cm. jeg tror dem er tunet til 30hz -3 db, er ikke sikker men mulig Low-Q leser dette og kan svare

Og før jeg slutter av vil jeg gi en stor takk til avforum hvor jeg fant veien til Diy og nye hifi opplevelser, dette er morro!

Tipper jeg har glemt litt info i farten men om dere lurer på noe er det bare og spørre, takk for at dere tok turen innom mitt prosjekt!

mvh Alexander

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser skikkelig bra ut de små karene der Hvilke forsterkere har du tenkt til de da?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut! Tipper disse spiller bra sammen med små stativhøyttalere.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for det!

Jeg har egentlig ikke tenkt og bruke dem, men jeg skrudde ut forsterkeren i dynabel phobos (sf2500) og det funket bra, seriekoblet da subbene, elementene er forøvrig på 4 ohm, grunnen til jeg ikke skal bruke dem er at jeg har 2 stk svs pb 10 fra før :=)

Bilde av forsterkeren + litt.

Forsterkeren er oppgitt med 125w @ 8 ohm.

Subbene oppsatt i front, kun høyre vises her, her ser man størrelsen vs SVS, beklager litt dårlig bildekvalitet.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette så jo drit fett ut! Skikkelig pent og gjennomført lagd... Mulig jeg må begynne å teste litt DIY selv.. :-D

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo utrolig fine ut, disse. Bra håndverk. Men skal du ikke bruke dem? :shock: Høres jo nesten utrolig ut å legge så mye arbeid i noe man ikke skal bruke...

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøøss! Så spenende! Også ser det ut som du har fått til en fin finich:-D
    Ser jo ganske blank og fin ut selv om det er en matt maling. Vurderer å bygge Bel 2.0 snart og har tengt å lakke de sorte. Men ser ut som resultatet blir like så bra med oljemaling og rull! MEN tror du det blir bedre glans med "ikke matt" maling eller går det for det samme?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ser jo utrolig fine ut, disse. Bra håndverk. Men skal du ikke bruke dem? :shock: Høres jo nesten utrolig ut å legge så mye arbeid i noe man ikke skal bruke...

Takker roffe

Jeg må si meg enig at det kan virke vekkkastet og lage noe man ikke skal bruke, men problemet er rett og slett plassmangel og 2 stk svs pb 10 som jeg har fra før, bor hjemme på 9m2 og der skal jeg sove og ha plass til anlegget hehe

Jeg kunne jo selfølgelig kjøpt en forsterker til subbene men det er vel ikke lett og plasere/kalibrere så mange subber?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mardil
    Jøøss! Så spenende! Også ser det ut som du har fått til en fin finich:-D
    Ser jo ganske blank og fin ut selv om det er en matt maling. Vurderer å bygge Bel 2.0 snart og har tengt å lakke de sorte. Men ser ut som resultatet blir like så bra med oljemaling og rull! MEN tror du det blir bedre med "ikke matt" maling eller går det for det samme.

Heftig respos her da, koselig

Om det blir bedre med blank maling vet jeg ikke, fordi jeg har bare brukt matt på alle mine diy prosjekt, men rull syntes jeg er kjempe greier pga det er enkelt og bruke og gir godt resultat, lykke til om du bygger Bel da, spennende ht det

Newcomer fredriik sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var en veldig flott finish på de små søte høytalerne diine! :P

utrulig fine, små koselige bassere

Bra jobba

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk :P

Tipper du ler godt når jeg lager subber som ikke er større en dine mellomtoner hehe

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, så bra finish med rull? Ser nesten litt silkeaktig ut. Ble skikkelig fint. Spiller bra og, eller?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finishen ble faktisk ganske bra med rull ja, brukte en skum gummi rull type Jordan til 25kr, subbene spilte bra, over all forventning egentlig, god bass uten rumling og unoter og ingen port støy, mulig det hadde spilt enda bedre med en dyrere sub amp men det er ikke godt og si, subbene ble testet sammen med mine stativ ht dynabel c11, c11 har 2 stk 5" melomtone/bass + 1" softdome diskant og 16 liter bassrelfex kasse.

Newcomer fredriik sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gummi rulle ja , det blei jo bra finish du har vært flink der =)

men
    hvor mange liter var kassa på igjen ?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står nederst i første post, sikkert litt uoversiktlig. 15 liter

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo nesten synd å skam å ikke bruke de da Får donere de til en lillebror eller noen som trenger litt skuv i de lavere frekvensene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite malespørsmål:
    Så du brukte rulle. HVor bred rulle brukte du? Rengjorde du denne mellom strøkene? I så fall hvordan? Eller byttet du rulle? Eller...? Har tidligere vært litt skeptisk til å bruke rulle på oljemaling, så alle tips ang. dette tas imot med stor takk.

Liker veldig godt finishen du har fått, den overgår min egen penselfinish så det holder... Ser ut som et glimrende alternativ til å sprøyte på maling. Man har litt mer kontroll med hvor malingen havner og ikke havner med en rulle...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fredriik
    Gummi rulle ja , det blei jo bra finish du har vært flink der =)

men
    hvor mange liter var kassa på igjen ?
    Kassa var på 15 liter. Det er et artig element som er brukt her. Du kan få fin bassrefleksavstemming i kasser helt ned i 11 liter (men det er en utfordring å få plass til en lang port hvis kassen blir for liten, for portens lengde øker når du minsker kassevolumet hvis du vil ha samme avstemmingsfrekvens). Likevel synes jeg det er verdt det å gå for 15-liters avstemmingen. Det gir faktisk rundt 4dB dypere bass med omtrent samme portstørrelse. Å lage større kasse enn dette er det ikke så mye poeng i, siden man da lett får en hengekøye-frekvenskurve, altså svært boomete bass.

Det er selvfølgelig ingen gratislunsj her heller, og ulempen til dette elementet er at det kreves en del effekt for å få lyd i det. Følsomheten er på kun 83dB... Det er lavt, og siden effekttåligheten er på rundt 70W, så spiller en slik liten sub neppe noe særlig høyere enn 100dB per element. To elementer med 70W hver (totalt 140W) vil vel spille omtrent 6dB høyere til sammen, så disse to boksene vil vel maksimalt gi rundt 105-106dB med bass. Ingen SVS-killer, med andre ord, men WAF blir vel ikke så mye høyere enn dette...

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult prosjekt, skikkelig fine ble de også!

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pusset du mellom de 2 lagene med sort oljemaling?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •