Oppgradering av gammel DIY høyttaler med FR125S fulltone

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering av gammel DIY høyttaler med FR125S fulltone

Jeg har hatt liggende en gammel DIY høyttaler som jeg ikke har hatt hjerte til å kaste. Det var den første høyttaleren jeg bygde da jeg var 13, med et Seas fulltoneelement (15/11 TV-2XWD), og palisander finer som var så populært den gang Tandberg fremdeles lagde radioer.

Så jeg har jo tatt vare på denne høyttaleren da, selv om elementet var utslitt og den spilte ganske tragisk. :cry:

Jeg har lett en stund etter nye elementer å sette inn i kassen, og i sommer kom jeg over Creative Sound Solution sin nye FR125S 4.5" fulltone. Denne har fått gode kritikker på nettet, og modelling i WinISD så lovende ut i denne kassen på 7 liter, avstemt til 55 Hz.

Jeg kjøpte derfor to stykker FR 125S fra MadAboutSound i England.

Heldigvis hadde kassen min baffel som var skrudd fast, slik at det gikk ganske greit å åpne opp høyttaleren. Der fant jeg gammel Rockwool som hadde tildels smuldret opp i løpet av årene.

Rockwool'en ble kastet ut, og erstattet med ny 2 cm Rockwool lydplate langs alle veggene, og noe Akustilux dempemateriale i midten. Deretter var det klart til å lage en ny baffel. Jeg lagde bassrefleksrøret av 5.1 cm diameter sentralstøvsuger rør jeg hadde liggende etter husbyggingen, og måtte lage vinkel på røret for å få plass i kassen. Total lengde 22 cm.

Til sist var det bare å skru den nye baffelen på plass. Når jeg først var i gang, ble palisander fineren slipt forsiktig ned, og satt inn med teak olje. Og så hadde høyttaleren fått nytt liv.

Førsteinntrykk var ikke så veldig bra, med en litt boom'ete bass og fremtredene mellomtone. Jeg gjorde noen forsøk med kortere og lengre rør, og med ulik demping av kassen innvendig uten at det hjalp noe særlig.

Jeg tenkte at kanskje elementene trengte å bli spilt inn, så jeg satt jeg høyttalerne i gang på 95 db nede i kjellerstuen. Kvelden dagen etter var det ny lytteprøve, og nå var resultatet noe helt annet. Bassen var jevnere og gikk mye dypere. Mellomtonen klar og fin, men litt svak i øverste diskanten.
    Målinger på 50 cm avstand gav dette resultatet:

Slett ikke ille resultat dette her, og en kjempeforbedring i forhold til den gamle høyttaleren. Skal prøve litt forskjellig musikk fremover og se hvordan det går. Men jeg må si at disse FR125S elementene var en positiv opplevelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant byggeprosjekt. Har ikke sett noen andre i Norge med CS FR125S
    (jeg antar FR122 var en trykkfeil ?)

Hvor kjøpte du de, og til hvilken pris?

Svein B.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro prosjekt dette, arti å kunne videreutvikle noe isteden for å kaste det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja visst er det en FR 125 S (ikke 122). Gjennomgående trykkfeil som nå er rettet opp ops:
    Jeg kjøpte de fra Mad About Sound (http://www.madaboutsound.com/) og det kom på nøyaktig 100 GBP inklusiv frakt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter her og lytter til Karin Krog - One On One, med bassisten Red Mitchell. Og disse elementene imponerer mer og mer. Følger nydelig med bassisten, selv ned på lav E-streng.
    Jeg la inn litt mer fyll i kassen for å dempe bidraget fra porten, fordi det faktisk ble for kraftig der høyttalerne nå står inntil veggen i en hylle.
    Skiftet til Silje Nergaard - Port Of Call i MP3 128 kbps versjon. Ikke noe problem å høre svakhetene i MP3 kompresjonen.

Jeg har prøvd forskjellige lytteposisjoner, og det er et tydelig sweet spot. Spredningen i diskanten er nok ikke den største. Men til normalt lyttevolum fra godstolen er disse veldig bra.

Og så er det jo veldig enkelt for selvbyggere da, når man slipper å lodde delefilter. Har ikke funnet behov for noe notch filter heller ennå. Får se når de får spilt seg inn en uke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svein_B
    Interessant byggeprosjekt. Har ikke sett noen andre i Norge med CS FR125S
    (jeg antar FR122 var en trykkfeil ?)

Hvor kjøpte du de, og til hvilken pris?

Svein B.
    Flere i Norge som har disse
    Jeg kjøpte mine direkte fra CS, www.creativesound.ca

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult prosjekt!

Du burde forsøke å gjøre noe med de kantene som står ut ved siden av elementene. Modelleire er utmerket å eksperimentere med da det er lydmessig ganske dødt.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempeflott projekt.!
    Oppgradere sine første høyttalere til høy moderne standard..

Hadde de spillt mye dårligere uten bassreflex.?
    Spørsmålet er vel heller om bassreflex var anbefalt på tegning du brukte..
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kantene holder rammen med svart høyttalerstoff på plass. Er klar over at det ikke er helt bra for sidespredningen, men ville modifisere de originale kassene minst mulig. Jeg har nå plassert høyttalerne på hjemmekontoret mitt på hver side av PC'en, og vinklet inn mot der jeg sitter, så det funker bra.

Er så fornøyd at jeg har bestillt et par elementer til og skal eksperimentere med andre kasseløsninger. Jeg lagde bassrefleks først, fordi det modellerte best i WinISD. Men etter å ha spilt inn elementene og lyttet en del tror jeg lukket kasse kan være vel så bra. Skal i hvertfall eksperimentere litt med det...

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro med fullrange-drivere!

Er høyttalerne i drift enda eller? Hvordan er lyden i så fall?

Har veldig lyst til å noe ala de du har bygd som pc-høyttalere eventuelt!

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-o Kult!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    ...Er høyttalerne i drift enda eller? Hvordan er lyden i så fall?...
    Javisst er de i drift. Jeg bruker dem hver dag på hjemmekontoret mitt. De er drevet av en gammel NAD forsterker som igjen er koblet til PC'en og et Audigy 2ZS lydkort. Nå som høyttalerne er innspilt er jeg veldig fornøyd med bass og mellomtone. Diskanten er litt svak, så jeg bruker en 2-3 db diskantheving på forsterkeren for å kompensere. Du ser det også på målingene mine at de taper seg litt i øvre del av diskanten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •