PA forsterker som sub forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PA forsterker som sub forsterker?

Skal i gang å bygge to nye XXLS sub'er, men lurer på å kjøpe en PA forsterker istedet for de vanlige subforsterkerne. For samme pris som to Hypex DS 4.0 kan jeg jo få både en 2x500 watt PA forsterker pluss Behringer 2496 filter og ennå ha penger til overs.

Har noen synspunkter på fordeler og ulemper med en slik løsning?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører en lignende løsning selv med 2 XLS-12 drevet av et eksternt steg, og med deling og romkorreksjon med Behringer DEQ2496 og DCX2496. Fungerer helt glimrende så lenge Behringerne får jobbe enten bare med bass eller digitalt.

Du sier ikke noe om hvilken 2496 du tenker på, men er det DEQ2496 så er du regner jeg med at du hekter denne på etter et delfilter på en receiver el.? Bør i så fall fungere bra, så lenge receiveren har nok fleksibilitet ift delefrekvens.

Er det DCX2496 og du tenker på et oppsett hvor DCXen skal opptre som delfilter mellom subber og topper, så vil jeg absolutt anbefale at du lar denne arbeide i det digitalt domene på prosessering, dvs. at den må fores med et digitalt signal fra CD/DVD el. Lyden blir merkbart dårligere om denne må konvertere fra analogt til digitalt og tilbake igjen.

Når det gjelder bruk av PA-amper på bass så er dette en god ide, så lenge du kan finne noe med en viftestøy du kan leve med (eller uten vifte, men da blir det gjerne dyrere med for noe som yter nok...)

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en link som omhandler viftemod på en Behringer PA-forsterker: http://www.cwitt.com/epfanmodification/index.html
    Selv har jeg med godt resultat montert stillegående Papst vifter i en Lab-forsterker.

Frode

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sies at rimelige PA forsterkere ikke har samme dempingsfaktor som digitale forsterkere. Har selv koblet subwoofere opp mot PA forsterkere og det fungerer tilfredstillende. Kan nok anbefales med en viftemodd ja

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Crown K2 er i hvert fall helt rå på sub
    Over 3000 i dempefaktor sier litt...

Edit: Forresten er den digital og vifteløs.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god PA effekt forsterker funker helt utmerket til sub.
    Selv er jeg fornøyd med min forsterker, bortsett fra støy fra ei vifte som har sett sine bedre dager.

IMM

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •