Hvordan få en Furu-benk fin? Beis/olje?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få en Furu-benk fin? Beis/olje?

Holder på å bygge stereo-benk. Jeg valgte furu fordi det var billigst og lettest å få tak i. Greit å jobbe med også. Men å ha en benk i furu er jo litt kjedelig, litt hytte-aktig. Noen forslag til hva jeg kan gjøre med denne for å få treverket litt mer "eksklusivt"? Høyttalerne mine er i kirsebær og veggene er lyse. Ellers har jeg endel mørker møbler (mahogny o.l.). Forrige stereobenken jeg hadde var sort, og det passet veldig bra. Kan det bli fint å olje/beise den sort eller noe? Åpen for forslag!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett andre som har benyttet beis fra Herdins. Det har IKKE vært vellykket. Man må jobbe hurtig med den beisen, fordi den tørker altfor fort. Har selv benyttet furuolje på ubehandlet beis, og det fungerte greit. Men nå skulle jo du ha et eksklusivt utseende.

Mitt råd er at du sjekker ut Jotuns interiørbeis. Dersom du er sikker på at treverket er uten fettflekker, så tror jeg det der kan bli bra.

Tips:

"Mal" benken først med et strøk vann, og puss deretter ned all bust. Påfør den interiørbeisen du vil ha.

Har benken store falter så bør du vurdere en fordriverpensel, slik at du får mest mulig jevn fordeling av beisen og best resultat.

PS: Har du vurdert å male den i stedenfor...?

Lykke til.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du bruker Herdins lakkbeis kan det lønne seg å tørke etter med en fille etterhvert, og som Tiger påpeker, være rask. Når du er kjapp må du passe på at denne spruter en del, meget tynn væske.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det Herdins Oljebeis dere tenker på? Eller interiørbeis? Har benyttet Oljebeis tidligere, og synes det ble bra da. Kanskje det er tingen.........bare huske å IKKE lakke slik jeg gjorde med den forrige, det ødela alt!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du jo erfaring du bør nyttegjøre denne gangen. Post bilder av før-og-etter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, skal gjøre det...........må bare bestemme meg for hvilken farge jeg skal ha hmm............mahogny eller kirsebær? eller noe annet? lurer på hvordan mørk eik blir........ Blir uansett et par uker til jeg er ferdig med benken, reiser nemlig bort i morgen og er borte noen dager. Men skal legge ut bilder når den er ferdig

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du bruker Herdins (beispulver som blandes med varmt vann) + en høvelig lakk blir det veldig bra.

Men husk følgende:
    1) Når benken er ferdig laget pusser du den med fint sandpapir
    2) Så fukter du benken med vann slik at treverket reiser seg. Når det er tørt pusser du igjen med fint slipepapir
    3) Så bruker du Herdins
    4) Så lakker du ett strøk når beisen er tør.
    5) Så pusser du forsiktig over lakken når den er tør til du med hånden kjenner at den er glatt (den er nuppete etter første strøk)
    6) Så lakker du et siste strøk

Gjenta evt 4, 5 og 6 for enda bedre resultat. Dette gir en topp finish. Type speilblank. Mange forsøker å kun benytte beisen uten å lakke og det blir ikke pent.

Jeg brukte metoden over da jeg laget meg en plate på gulvet til å ha anlegget på og det ble ganske bra finish. Matcher høyttalerne veldig godt (cherry) http://avforum.no/minhjemmekino/user...82ab35e953.JPG

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oilar
    Dersom du bruker Herdins (beispulver som blandes med varmt vann) + en høvelig lakk blir det veldig bra.

Men husk følgende:
    1) Når benken er ferdig laget pusser du den med fint sandpapir
    2) Så fukter du benken med vann slik at treverket reiser seg. Når det er tørt pusser du igjen med fint slipepapir
    3) Så bruker du Herdins
    4) Så lakker du ett strøk når beisen er tør.
    5) Så pusser du forsiktig over lakken når den er tør til du med hånden kjenner at den er glatt (den er nuppete etter første strøk)
    6) Så lakker du et siste strøk

Gjenta evt 4, 5 og 6 for enda bedre resultat. Dette gir en topp finish. Type speilblank. Mange forsøker å kun benytte beisen uten å lakke og det blir ikke pent.

Jeg brukte metoden over da jeg laget meg en plate på gulvet til å ha anlegget på og det ble ganske bra finish. Matcher høyttalerne veldig godt (cherry) http://avforum.no/minhjemmekino/user...82ab35e953.JPG

Har du nummeret/koden på den beisen du brukte? Likte den fargen veldig godt....eller heter den bare cherry/kirsebær liksom?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener den heter "Kirsebær". Har ikke noen av posene igjen så er ikke helt sikker. Men siden høyttalerne er i den fargen så tror jeg nok det stemmer.

Jeg påførte med kost. Rikelig. Men sørget for å male bort det som ikke trakk inn. Og ja - det sprutet som bare fy når jeg gjorde dette. Bruk evt en klut til påføring om du har tenkt å gjøre det inne i huset. Jeg jobbet i garasjen så der gjorde det ikke noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk oljebeis med farge du... Da velger du en farge som utgangspunkt... Jo fler strøk du maler, jo mørkere blir resultatet... Hvis du bommer med fargen, kan du male over med feks. en rødere, brunere eller mørkere lakk... Det er lett å få bra resultat på denne måten..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg går for Herdins oljebeis ja.....så lakker jeg med matt lakk etterpå...tror det blir bra. Er det anbefalt å gå for Herdins Oljebeis i flytende form eller i pulverform? Synes det virker greiere med flytende... Det står på websiden til Herdins at på flytende oljebeis holder det å etterpolere med stålull i stedet for lakk.....noen formeninger om dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil fortsatt anbefale deg oljebeis med ønsket farge... Det er greit med vanlig beis på små fine flater, men når du skal rekke over mye på en gang er det vanskelig å få det gjevnt. Det er fordi den tørker såpass hurtig at du ikke rekker over alt før det er begynt å tørke... Og hvis du maler over et sted det er begynt å tørke, kommer det dobbelt lag på det stedet.. Og da blir det mørkere... Det er med andre ord lett å få skjolder... Men Men, det er min mening... Oljebeis har du lenger arbeidstid på,så det er lettere og få fint..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestemt meg for å bruke Oljebeis nå. Men så er det etterbehandlingen, hva bør gjøres? Lakkes? Eller holder det å polere etter påføringen av beisen? Vil helst ikke at den skal bli for blank liksom..... En stereobenk slites jo litt på da, komponenter løftes ut og inn.....kanskje best å bruke matt lakk da!?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp benyttet Herdins oljebeis på et par DIY-høyttalere. Etter oljebeisen valgte jeg å bruke Herdins voksolje som siste finish.

Jeg påførte voksoljen med en fille (etter først å ha pusset lett over oljebeisen) - lot det stå i ca 30 minutter og tørket deretter bort overflødig olje. Neste dag polerte jeg høyttalerne med fin stålull. Resultatet ble svært bra synes jeg selv. Eksperimenterte med matt lakk på en finert plate, men liker absolutt overflaten og finishen med voks best. Lakk føles på en måte hardere, mens voksen gjør at overflaten blir mer myk og silkematt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem med lakkbeis fra Herdins hvis den er av en mørk type. Svamp er genialt å bruke. Her ser du min DIY benks dører med svartbrun beislakk og 3 strøk med herdins klarlakk:

Byggetråd

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bache83
    Har bestemt meg for å bruke Oljebeis nå. Men så er det etterbehandlingen, hva bør gjøres? Lakkes? Eller holder det å polere etter påføringen av beisen? Vil helst ikke at den skal bli for blank liksom..... En stereobenk slites jo litt på da, komponenter løftes ut og inn.....kanskje best å bruke matt lakk da!?
    Hvis du ikke ønsker glossy finish bruker du matt lakk... Eller silkematt...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som jeg har gått glipp av enkelte ting i tråden her.... Ser jeg anbefaler deg heller å bruke noe som du allerede har tenkt å bruke:-) Hehe...
    Jeg tenkte på en annen type beis når jeg svarte deg... Tenke på Faxe interiør sin beis... Denne har jeg tidligere hatt problem med....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av delphi
    Jeg har nettopp benyttet Herdins oljebeis på et par DIY-høyttalere. Etter oljebeisen valgte jeg å bruke Herdins voksolje som siste finish.

Jeg påførte voksoljen med en fille (etter først å ha pusset lett over oljebeisen) - lot det stå i ca 30 minutter og tørket deretter bort overflødig olje. Neste dag polerte jeg høyttalerne med fin stålull. Resultatet ble svært bra synes jeg selv. Eksperimenterte med matt lakk på en finert plate, men liker absolutt overflaten og finishen med voks best. Lakk føles på en måte hardere, mens voksen gjør at overflaten blir mer myk og silkematt.

Har du bilde av disse høyttalerne?

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Når du er kjapp må du passe på at denne spruter en del, meget tynn væske.

Sorry, kunne ikke dy meg....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •