DIY bakhøyttaler Tangbandx4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY bakhøyttaler Tangbandx4

Heisann..

Har limt sammen et par superenkle soverom/bakhøyttalere i sommer..
    to stk Tangband fulltone i hver kasse. Vinklet ca 30 grader for å oppnå god spredning..

Når de blir brukt i hjemmekinosammenheng, kobles de sammen med en passiv sub som tar seg av filtreringen.. tror den kutter rundt 100Hz..
    Så de burde tåle litt ekstra som bakhøyttalere..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt, men hvordan låter det? Har selv 5 stk TB 3W871S som skal brukes til center, men jeg har ikke kommet i gang med bygging ennå, håper å få gjort noe i løpet av kvelden.

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lyden

Joda.. Det låter overraskende bra til pris og størrelse å være..

Har ikke tatt den grundige sammenligningen enda, men har en målemikrofon som snart må hentes frem..

Hadde storpremiære på hjemmekinoen min i går..

King Kong på ny prosjektor og nye bakhøyttalere..
    Og i scenen der båten kjører inn i tåke og bruker tåkeluren, der hørtes det faktisk ut som en bra tåkelur.. Eg kvapp litt faktisk.. (lyden kommer bakfra i relativt kraftig nivå..)

Hvis man har tilgang på en sub e.l. holder disse elementene bra nivå overraskende langt ned i mellombassområdet.. Og kan fint fungere i små stuer nesten alene..

Hvis jeg forstår deg riktig, skal du lage center av alle 5 elementene??
    Det tipper jeg blir en bra center. Fullt på høyde med ferdige centerhøytt. i budsjettklassen.. Det kan tenkes at du ville savnet litt av tyngden fra større centerhøyttalere, men det finner du sikkert ut av..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, veldig spennende. Hvor store er kassene? Lukket eller bassrefleks? Har hørt mye oppmuntrende om disse små rakkerne.

Jeg har en tråd hvor jeg skal bygge elementene inn i en stereobenk. Om jeg bruker alle 5 eller kun 4 er jeg ikke helt sikker på ennå. Skal prøve meg frem litt med to forskjellige bafler, og forskjellige koblingskonfigurasjoner, serie/parallell/bessel/ etc, må nesten teste litt. Jeg har lekt litt i WinISD, og den gir en grei respons ned til 75 Hz i en bassreflekskasse på litt over 17 l.

Skal ned i snickerboa nå å begynne litt forsiktig

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •