Integrere diy-center i gammel benk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Integrere diy-center i gammel benk

Så mens jeg samler mot til å gå på BEL, lurer jeg på om jeg skal forbedre utseende på tv-oppsettet i forhold til dagens løsning med center på veggen bak og over tv. 2 stk. BEL mkII vil ruve endel mer enn de jeg har nå, så dette er liksom et forsøk på å gjøre anlegget litt mindre ruvende, dette med tanke på waf, men jeg synes jo selv at dagens løsning ikke er spesielt elegant.

Jeg vurderer derfor å bygge en center inn i tv-benken. Bildet viser en kjapp sketchupskisse av benken, en IKEA-sak med ukjent betegnelse. Tanken er å bygge en center inn i åpningen hvor det nå er skuff, altså på midten øverst mot topplaten. Og for å poengtere det med det samme, jeg er ikke bortskjemt med lydsignatur, så en ny center skal først og fremst gi ok lyd. Vi spiller sjeldent noe høyere enn barnevennlig nivå, så det er heller ikke store krav til lydtrykk. Og hvordan dette evt. vil bli i forhold til lydsignaturen på BEL, er pr. nå ikke veldig vesentlig, men jeg tar gjerne kommentarer på den biten også.

En vesentlig begrensning er størrelsen på åpningen: 95 mm høy, 450 mm bred og ca. 400 mm dyp. Jeg ser for meg at jeg lager en kasse som får plass inni denne åpningen. Utvalget av elementer er derfor meget begrenset. Det kan være en mulighet å få inn et 4" element, men da må jeg bygge kassa litt ut fra fronten på benken, øke baffelen litt i forhold til resten av åpningen og forsøke å frese til slik at baksiden på elementet kommer på innsiden av kassa.

Det jeg har sett på er 4-5 stk. av disse fra TangBand, 3" fulltoneelementer koblet to og to i serie, som kobles parallelt igjen, eller en annen konfigurasjon. Dette skulle tilsvare nesten samme areal som en 6", om jeg ikke har regnet fælt gæærnt.

Alternativt har jeg sett på 2 stk. av disse, 4" bass samt en diskant av noe slag. Dette blir mer avansert pga filter og pga at jeg må bygge en kasse som gjør at det faktisk blir plass til 4". Blir dessuten en god del dyrere.

Så spør jeg menigheten, hvilket av disse forslagene vil gi best resultat i forhold til investert krone og arbeid?
    Er det noen som har erfaring med de nevnte fulltoneelementene?
    Vil det oppstå noen problemer med alt. 1 siden der er såpass mange elementer?
    Vil det i det hele tatt gi noe brukbart resultat, eller er hele tanken dødfødt:?:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke så mye erfaring med bygging av høyttalere, men jeg tror det vil oppstå faseutjevninger hvis du kobler fire elementer i serie/paralell.
    Jeg legger ved et diagram som viser hvordan du kan koble 5 eller 6 elementer i et såkalt bessel array, har aldri prøvd dette selv så vet ikke hvordan resultatet blir.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, interessant. Takker for dette innspillet. Skal kanskje vurdere 5 stk, da. Har jo plass i bredden til 5 stk. 3".

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såså, én om gangen! Alle får snakke...

Vel, etter å ha googlet litt rundt Bessel Array-prinsippet har jeg funnet noe omtale om dette på diy-fronten, og også det omtalte TangBand-elementet. Det (elementet og prinsippet) skal visstnok fungere greit forutsatt at man sitter i en viss avstand fra høyttaleren, min. 1 meter for 5 stk. 3" elementer var nevnt.

Og ikke nok med dét, jeg har vært så frekk og bestilt 5 stk. av dette elementet, så nå gjenstår byggingen. Til en pris på 183 kr. pr. stk er det jo rom for å feile litt.

Har lekt litt i WinISD og funnet ut at jeg må ta noen snarveier for å få litt kassevolum. Den opprinnelige planen var å bygge en kasse som skal passe (det rimer jo...) inn i åpningen. Imidlertid vil platetykkelsen alene oppta uforholdsmessig mye volum. Det jeg gjør i stedet er å sette inn en plate mot bakenden av åpningen, der det nå bare er en tynn finérplate, tette godt langs kantene innvendig med akryl og klaske på en frontplate med elementene på. Frontplaten må bli litt bredere enn åpningen, siden 5 elementer bygger litt mer enn 45 cm. Ideelt skulle elementene hatt litt avstand, men det blir det altså ikke plass til. Tar så hull til bassrefleksportene på sideveggene slik at disse munner ut i rommene ved siden av den nye centern. Dette er muligens ikke helt optimalt, men det er eneste muligheten, siden det ikke blir plass til noen port på fronten.

Med et kassevolum på litt over 17 l. får jeg -3 dB ved ca 75 Hz. Igjen, ikke optimalt, skulle gjerne hatt dette endel lavere. Disse planene er ikke mer omgripelige enn at skuffen kan få tilbake sin opprinnelige funksjon dersom dette mislykkes.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo også lage en alternativ frontplate med 4 elementer + bassrefleksport i front for å teste. Koster deg 50cm x 10cm MDF...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har forstått prinsippet med bessel array så skal det være 5 eller flere odde antall elementer og koblet etter etter et spesielt prinsipp. http://www.angelfire.com/sd/paulkemble/soundf.html

Men bare for å teste, så... joa... kanskje, men tror nok allikevel jeg går for komplett opplegg med 5 stk. siden elementene allerede er bestilt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må du bruke Bessel-array? Jeg har lest litt rundt dette med arrays, og etter hva jeg har fått med meg er line-arrays bedre og enklere i typiske nærfelts-situasjoner. Bessel-arrays er nyttige i PA-bruk, spesielt utendørs i sterk vind. Dette fordi de over lange avstander (gjerne over 50m) taper mye mindre energi enn andre konfigurasjoner. Ikke fullt så nyttig hjemme i stua...:-)

Jim Griffin (som er sett på som en av guruene innen området i DIY-sirkler) har skrevet et meget bra white-paper på nærfelt-arrays: http://www.audiodiycentral.com/resource/pdf/nflawp.pdf

Dette går betydelig lenger enn det du tenker på, men det finnes en del eksempler på folk som har bygget arrays med små fulltoner og vært svært fornøyde med det. Som du vil se av Jims paper finnes det en del utfordringer med denne løsningen, men det er godt mulig at dette ikke blir et merkbart problem hos deg.

Alternativt, siden du uansett skal bygge nye fronter, er å gå for et fullt array-oppsett i fronten. Bestill inn en 40-50 elementer til så er du i gang! :-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, 50 stk, det blir jo ikke mer enn litt over 9000,- Hadde kanskje fått litt rabatt da. Det skulle vært morsomt å sett denne haugen med elementer. Men konfigurasjoner med 25 elementer pr. side er jo beskrevet flere steder.

Det er mulig jeg blander "vanlige" arrays og bessel array, men jeg har ikke funnet noen nærmere forklaring på forskjellen her. Jims white paper har jeg skumlest, og sett at det bl.a oppstår kamfiltereffekter som begrenser diskantgjengivelse endel. Når det gjelder oppkoblingen av elementene, som sikkert skiller bessel og vanlige arrays, blir jeg ikke helt klok på tabellen hans, men siden dette sikkert beskriver vanlig arrays, så blir kanskje saken litt enklere. Forøvrig sitter jeg mye nærmere TV'en enn 50 m, og selv om stua kan være trekkfull noen ganger, så er ikke vind den største utfordringen.

Array-fronter har jeg tenkt på, dvs. lekt med tanken, men jeg skal se hvordan resultatet blir her først. Dette TangBand-elementet får jo endel skryt rundtomkring, og hvis denne centeren skulle vise seg å bli mislykket, tror jeg nok at jeg forsøker en liten hornkonstruksjon eller de mer berømte "nålene". Bare for moro skyld.

Takker for innspillet forresten.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, har lest meg opp litt på arrays nå og ser forskjellen på bessel og vanlig ganske klart. Koblingstabellen til Jim står også klarere nå. Men med de begrenseningen jeg står overfor i dette prosjektet, så kan det vel knapt kalles array. Oversatt ville jeg kalle en line array for en "linje", mitt prosjekt blir vel mer som en "strek", så jeg gidder ikke gå veldig dypt i teorien i dette tilfellet.

Men det har vært noen interessante timer på nettet, og særlig de konstruksjonene med dette lille elementet som ligger ute. Jeg skal poste litt mer om resultatet av eksperimentet, bare for å avslutte denne tråden (liker ikke løse tråder )

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å høre hvordan dette låter. Selv om det er en kort linje så er det fremdeles en linjekilde med de fordeler og ulemper det har.

Det jeg er mest usikker på er hvor mye sentern din vil falle av horisonalt off-axis, altså ut til sidene. Stående linjer faller kraftig av over og under linjen pga spredningsmønsteret fra denne konfigurasjonen - skulle tro det samme gjaldt for en liggende linje...

På den annen side finnes det jo tilsvarende løsninger som sies å fungere bra, eks lambda og omega arrayene fra RAW: http://www.rawacoustics.com/

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er elementene i hus, og jeg har såvidt startet. Velger å lage 2 forskjellige bafler, en med 4 og en med 5 elementer, og siden teste hvilken konfigurasjon som funker best. Siden dette nå er på eksperiemntstadiet så har jeg brukt noen gamle parkettbiter, men kommer til å finne på noe som er litt stivere til slutt. Legger ut et par bilder etter kveldens økt. Har kun laget plate for 4 elementer så langt.

Perspektivet gjør at de 4 ser ut til å være skjevt plassert i lengeretningen, men de er altså sentrert.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er sakene montert, første trinn i eksperimentet er ferdig, se bilder. Beklager litt uskarpe bilder.

For det første virker det som dette prosjektet styres av begrensninger og kompromisser. Det blir hvertfall ikke plass til 5 elementer, så den koblingen som er nå blir nok den endelige. Jeg har fått plass til to bassrefleksåpninger, en på hver side, men max diameter blir 27 mm innvendig. I flg. WinISD gir dette en rørlengde på 7 mm , altså mindre enn platetykkelsen. Vet ikke helt om dette stemmer, kommentar imøteses med takk. På den endelige utgaven kan jeg flytte elementene litt sideveis, slik at det blir plass til et 50 mm rør på den ene siden.

Som afoelges påpekte, og jeg også fryktet, endres lyden ganske mye når man ikke sitter 90 gr. på elementene. Sideveis faller frekvensen ganske fort. Løsningen på dette kan være å koble inn et filter som fjerner de høyere frekvensene på de ytterste elementene, dette tror jeg kan redusere kamfiltereffekten. Ideelt sett burde det nok vært en diskant i midten.
    Men også vertikalt faller frekvensen ganske fort, noe som forbauser meg litt. Mulig jeg må vinkle fronten litt mot ørehøyde.

Lyden:
    Jo, ikke værst til tross for den tildels midlertidige monteringen. Det er endel bokslyd, så jeg må ha inn noe dempemateriale. Putene til w ligger tynt an i kveld. Dessuten er elementene helt nye, kun spilt noen minutter. Stemmer gjengis med god mellomtone, bassen er der men selvsagt ikke i store monn, og den er litt romlende, noe jeg tilskriver manglende demping. Diskanten er luftig og ganske detaljert, men avslørende på sibilanter, altså ss-er blir litt forvrengt dersom ss-ene er litt skarpe fra før, men jeg håper dette kommer seg med litt innspilling. Jeg er hvertfall såpass optimist at den gamle centeren er skrudd ned.

Mottar gjerne kommentarer og forslag.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ivertfall stilig ut!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste på et svensk forum med noen diy bygg med disse elementene at de endret seg en del etter litt spilling. Litt dempemateriale kommer nok også godt med ja... Hjelper det å montere to elementer på hver side og bassrefleksen i midten forresten?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldinger.

Utseende blir annerledes når dette blir ferdig. Pga barn og hundesnute må jeg ha frontstoff. Ungene kan skremmes til å holde fingrene unna, men hunden snuser og sleiker på det meste. Irsk Setter, disse blanke greiene her er i akkurat passe snutehøyde:-?

Montere bassrefleksen i midten? Kan være verd et forsøk. Skal ta frem tommestokken å måle litt.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at WinISD foreslår såpass kort port er sannsynligvis fordi tuningsfrekvensen er satt ganske høyt. Jeg foreslår at du prøver uten bassrefleks, dette kan hjelpe mot noe av bokslyden (spesielt mellomtonelekkasje). Noe særlig bass får du ikke ut av disse elementene uansett, jo høyere delefrekvens du kan gi dem jo bedre.

God demping av kassa vil også hjelpe endel. Hvis veggene i tv-benken er litt for livlige (prøv knoketesten) kan du montere noen striper 4mm blyasfalt (fås kjøpt på Mekonomen for rundt 50kr). I tillegg kan du dytte i litt rockwool.

Hvis du har tilgang til en overfres vil jeg til slutt anbefale at du lager en skrå kant rundt elementet på baksiden av baffelen. Gjør denne så dyp som mulig slik at det blir mest mulig åpent rundt chassiet.

Å ha bassrefleksporten i midten vil kun gjøre utfasingsproblematikken enda værre enn den er.

Angående pågående sibilanter kan du prøve John Krutke sitt notchfilter for 871´en (kikk i arkivet). Det er laget for ett element, men fungerer like bra på fire hvis du har koblet elementene i serie-parallell slik at totalimpedansen er 8ohm.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D|sElMiNk, her var det mange gode innspill, takker for det.

Tuningfrekvensen er satt til 85 hz elns tror jeg. Kan kanskje prøve med lukket boks i stedet, det vil hvertfall forenkle konstruksjonen, samt eleminere problemet med bassport. Jeg ser også utfasingsproblematikken ved å sette bassporten i midten, man vil vel da senke frekvensen hvor utfasingen oppstår. Bassgjengivelsen i dette oppsettet blir nok ikke noe å snakke om, men det er faktisk såpass at mannsstemmer får litt pondus men uten å romle.

"Veggene" i benken er ganske godt avstivet, men det er jo heltre furu, så den vil jo uansett bli noe livligere enn f.eks. MDF. Asfaltplater kan være verdt et forsøk.

Det fresetrikset har jeg ikke tenkt på, jeg har fres og brukt den litt, så det innebærer ingen stor utfordring. Når elementet er montert i plata som nå, så er det ganske trangt rundt chassiet, og magneten er jo faktisk like stor som membranen, så magneten går bare så vidt gjennom hullet.

Notchfilter har jeg lest om og vurdert, men det er andre som synes at elementet spiller bra uten også. Men det koster ikke all verdens å prøve. Merker også at det er en svak "ringing" i øvre mellomtone, dette merkes mest på damestemmer, men man legger ikke merke til det med mindre man lytter godt etter. Mulig at det filteret også kan hjelpe litt på dette.

Lydmessig har jeg testet litt mer nå i forhold til den forrige posten. Har kjørt autooppsett, og det ble en god del bedre. Sammenhengen med frontene ble bedre, lydveggen ble liksom tettere, vet ikke hvordan jeg skal forklare det på noe annet vis. Stemmer og detaljer er mye klarere enn med den gamle centeren, noe jeg bl.a. tilskriver færre hindringer mellom center og lytteposisjon. F.eks. er det mye lettere å følge dialogen i ”V for vendetta”. Testet også litt på Monsterbedriften og vekslet fra norsk til engelsk dialog. Dialogene var påfallende kraftig panorert på den norske. Når Mike og Sully står på hver sin kant av TV-skjermen og snakker, kommer mye av dialogen i fronthøyttalerne på hhv. høyre og venstre side, men på den engelske er dialogene i større grad i center. Dette har jeg ikke lagt så godt merke til før, siden lyden fra center var mer diffus.

Ser forøvrig at postene mine har en tendens til å bli litt lange, beklager dette.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lange poster er ikke noe problem så lenge det står noe fornuftig der...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Lange poster er ikke noe problem så lenge det står noe fornuftig der...
    Er forsåvidt enig med deg der, dessverre er det altfor mange korte meningsløse innlegg også, slike som dette f.eks.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg gjort litt endringer. Har dessverre glemt å ta bilder underveis, men legger ved et bilde av siste montering. Må nok en gang beklage litt uskarpt bilde, jeg hadde litt dårlig tid for kamraet var i ferd med å gå tomt for strøm (i gamle dager gikk man tom for film...)

Har droppet bassrefleks og gått for lukket kasse, samt stappet inn godt med polyestervatt (et par utrangerte høyttalere ble utsatt for tvungen organdonasjon). Diameteren på elementene går akkurat innenfor platene som utgjør topp og bunn på "kassa", så det blir lite platemateriale igjen, må derfor være ekstra forsiktig når jeg borer, freser etc. Det hvite stoffet rundt plata er tetningslister. Har også brukt tetningslister rundt elementene, så jeg tror det skal være noenlunde tett. Grunnen til at jeg bruker tetningslister i stedet for å lime, er jo at dette fortsatt er på forsøksstadiet, jeg har også ambisjoner om å kjøpe MDF til den endelige utgaven, skal også lage grill med stoff.

Lyden: jo det er mindre bokslyd enn i forrige versjon, og jeg kan ikke detektere noen stor forskjell i bassen, dvs. det lille som er av bass. Anser derfor overgangen til lukket kasse som ok. Problemene rundt sibilanter er der fremdeles selvfølgelig, jeg skal se om dette bedrer seg etter mer innspilling før jeg går til innkjøp av filterkomponenter. Har forøvrig kun testet den på filmspor og musikk med receiveren stilt inn for å gi mest mulig lyd i center. Ideelt sett skulle jeg ha koblet den til en av frontkanalene for å få et bedre inntrykk av hva den klarer.

Altså, fremdeles optimist, men den vil nok ikke gå inn i historien som noen revolusjon innen centerhøyttalerkonstruksjon.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •