Lakering av høytalere:

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer fredriik sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Lakering av høytalere:

hei jeg trenger hjelp ..
    skal lakere mine to store høytalere de er 130 høye med 2*12" + 6" mellom bass og diskant..

Hvordan skal jeg går fram for å få best finish ?

Fargen skal være blank svart.

hvordan lakk/grunning skal jeg bruke ?

sprøyte på med trykkluft/kompressor, rulle eller svamp ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør helst bruke grunning som er beregnet på MDF (Går utifra det er det du har brukt). Du må nok sprøyte de med trykkluft-sprøyte ja.. Ikke tenkt å prøv deg med lakkboks, det funker ikke når det er så store flater det er snakk om... Rulle kan du også bruke, men da snakker vi en helt annen finish enn en høyttaler som er lakkert av en proff ihvertfall... Hvis du ikke er flink å lakke selv anbefaler jeg å levere de til noen som såfall kan. Lakkere med sprøyte er ikke spesielt lett for en som ikke har gjort det før... Da tror jeg såfall du får bedre resultat med å rulle det på.... Minst arbeid er det også...

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne også tenke meg å få lakkert mine Dali-høyttalere. De er nå trefargede (MDF eller liknende med trelaminat) og jeg kunne tenkt meg å få sort pianolakkfinish på dem. Hva koster det å få utført slikt noe?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok .. jeg har litt ærfaring med lakering.. har lakert hele båten min selv.. både med rulle og kompressor.. synes rulle var enklest.. kompressor / trykkluft var vanskelig fordi det begynte å renne så fort ..
    men trenger jeg noen spesiell grunning ?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vet iværtall at å få pianolakk finish må du være en god lakerer og ha myyee friitid og tolmodighet :P
    det er maange strøk med lak og klarlakk.. hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fredriik
    Ok .. jeg har litt ærfaring med lakering.. har lakert hele båten min selv.. både med rulle og kompressor.. synes rulle var enklest.. kompressor / trykkluft var vanskelig fordi det begynte å renne så fort ..
    men trenger jeg noen spesiell grunning ?
    Jepp Jepp... Det er kunsten å gi deg rett før det begynner å renne. Får du får mye på, begynner det å renne. Får du for lite på, får du "skjolder" (eller hvordan det skrives). Tror det er lurest å rulle, hvis du ikke føler deg safe nok... Ellers er det jo bare å prøve...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Jeg kunne også tenke meg å få lakkert mine Dali-høyttalere. De er nå trefargede (MDF eller liknende med trelaminat) og jeg kunne tenkt meg å få sort pianolakkfinish på dem. Hva koster det å få utført slikt noe?
    Det koster sikkert 3000,- kan jeg tenke meg.. Hvis du skal levere de til f.eks. en billakkerer. Tror du såfall gjør lurt i å ta en ringerunde..

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det frister å sende høytalerene inn til en billakerer eller liknene.. men er litt gøy og gjøre det selv hvis man har tid ..
    men jeg skal ta kontakt med en billakerer og førhøre meg om pris osv .. =)

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan rulle på grunninga, for så og slipe den igjen før sprøytelakkering.

Har du ikke peiling på å sprøyte selv, "begynte og renne så fort" som du sier...hehe.. så gjør du lurt i og levere dem til en som kan..

"grunning som er beregnet på mdf" ... hmm... hehe.... vel, envher bil-grunning som er egna for sliping vil fungere da mdf'en trekker slik at det setter seg steike fast uten å slipe engang.

Men tynn grunninga lite slik at den er feit og go, da trekker den ikke inni så lett

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk gjerne fyllergrunning, og legg på noen lag med det først. Slip mellom hvergang. Svart blank er vel den fargen det er vanskligst å få fin, så vær nøye med grunnarbeidet. Pusseriper blir veldig lett synlig, så bruk så fint papir som mulig før siste lag med lakk blir lagt på. (1200 og oppover)
    Anbefaler deg å få en lakkerer til å gjøre det for deg.

edit: Du må ikke blande sammen husmaling og billakk, da dette veldig ofte skjærer seg.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at mine var sprøytet med fyller, fikk jeg et svart pulver til å legge på før pussingen begynte. Dette gjorde det lettere å se feilene. På bilde under har jeg slipt litt med 400 papir, og de mørke porene viser helt tydelig.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius

"grunning som er beregnet på mdf" ... hmm... hehe.... vel, envher bil-grunning som er egna for sliping vil fungere da mdf'en trekker slik at det setter seg steike fast uten å slipe engang.

Men tynn grunninga lite slik at den er feit og go, da trekker den ikke inni så lett
    Jepp!! Beregnet på MDF ja... Den forsegler MDFèn på en annen måte enn vanlig bilgrunning... Man får også en egen grunning for interiør (tre osv).

Bilgrunning funker helt fint det også, men hvorfor bruke det når det finnes noe som er bedre til samme pris??? Hvis man ikke allerede har grunning stående då...

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så enkelt å bruke malingssprøyte. Det er en grunn til at det krever mye trening for å få lov til å ta i en malingssprøyte i industrien. Jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal få godt resultat ,men har da sprøytemalt litt i mitt liv.

Hvorfor blir det dårlig finish med en rulle? Legg på grunning også kan man slipe , også gjør det samme igjen burde det bli bra. La malingen tørke litt før den blir brukt slik at den ikke renner så lett , burde få et relativt bra resultat med å bruke rulle. Men jeg har kun brukt 2komponent Hardtop AS/AB så hvordan maling man kan bruke vet jeg ikke ,men vi laget et dartbrett som vi dekket med maling og det ble faktisk ganske bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD

Hvorfor blir det dårlig finish med en rulle? Legg på grunning også kan man slipe , også gjør det samme igjen burde det bli bra. La malingen tørke litt før den blir brukt slik at den ikke renner så lett , burde få et relativt bra resultat med å bruke rulle. Men jeg har kun brukt 2komponent Hardtop AS/AB så hvordan maling man kan bruke vet jeg ikke ,men vi laget et dartbrett som vi dekket med maling og det ble faktisk ganske bra.
    Det blir ikke dårlig med rulle... Det er bare at skikkelig sprøytelakking er penere. Det blir en finere overflate... Rulle blir greit nok resultat av det... Bedre enn en dårlig lakkert flate ihvertfall... Sprøytelakking er jo en god del mer stress enn å rulle da, med tanke på all klargjøringen og rensing av vertøy etc.. Det er også dyrere.. Så er det bare å ta et valg om hva som er viktigst
    - Pris, arbeid eller resultat?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samu
    .. Så er det bare å ta et valg om hva som er viktigst
    - Pris, arbeid eller resultat?
    For meg er resultatet viktigst. Jeg har nå brukt så mye på resten av prosjektet, at litt ekstra for å få god finish ikke spiller noen rolle.

Frode

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg levert dem inn til et verksted som holder på med lakkering av bil eller noe slikt. Evt lagt på finèr.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finer kan jeg ikke bruke, fordi kantene er rundet av.. men er redd for at jeg blir rana når jeg leverer de stoore høytalerne mine til en lakerer :P hehe
    så er litt usikker har ikke så mye penger

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo flott med litt blank lakk, da!

Frode

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0