**FERDIG 12.01** Høyttaler døpes "OHAudio Sonate" ..ferdigstilling tråd..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

**FERDIG 12.01** Høyttaler døpes "OHAudio Sonate" ..ferdigstilling tråd..

Kom endelig skikkelig igang med mitt nye høyttare prosjekt nå på slutten av sommeren. Nedpussig og finish står igjen, men jeg er ivrig etter å ivertfall prøve å få litt lyd i dem.

Pr. dags dato ser de slik ut:

Elementene jeg skal bruke er:

Peerless 176 WR 26 72 PPB TV
    http://www.d-s-t.com.au/data/Peerless/831975.pdf

og
    Seas H1150 27TDC/TV
    http://www.mamut.com/homepages/Norwa...tv_-_h1150.pdf

På bassen har jeg bare det databladetet som er i linken, her er det ikke så mye informasjon annet en en "on-axis-freq-respons" (?) graf.

Uansett. Jeg har prøvd å koke ihop et 2.ordens Linkwitz-Riley filter med LC-shut og nivådemping(-1db) til diskanten. Det ble slik:

Delefrekvenser er her satt til 2000Hz da bassen ser ut til å begynne å falle av naturlig fra den frekvensen.
    Det med svart skrift er tallene som formlene og programmene gav meg, det med blått er hva som finnes av verdier i sortimentet til dynabel. Som dere ser blir det mye parallell kobling av kondensatorer og seriekobling av spoler for å får noenlunde rett verdi. Er litt skeptisk til om dette er rette veien å gå, med serie og parallell koblingen.

Har noen kommentarer til dette? Kanskje noen har lagd filter til de samme elementene før?

Brukte Linkwitz-Riley fordi det er det filteret som er mest fase-linært(!???) burde jeg skifte til Bessel eller Butterworth i mitt oppsett?

Og så var det det med baffle-step. Knoter litt i Edge programmet. Der viser den en graf som knekker rundt 750 Hz og flater jevnt ut til -6dB. Vil jeg da senke følsomheten på høyttaleren med 6dB hvis jeg setter inn en slik baffle-step krets? (198x800mm)

Ja, det er nok å ta av, forsyn dere.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da overveldene respons...

Da har jeg klart å lese litt selv. Ser ut til at et Linkwitz-Riley filteret er mer amplitude korrekt fremfor Butterworth, som har en peak på +3db rundt delefrek. Ikke noe dum ide, og det sto også at jeg må invertere det ene elementet for å få filteret fase-linjært.

Grei skuring..

Men er dette det "beste" som kan kokes isamen uten å måle? Er det lurt å parallell/seriekoble for å få mest mulig lik komponentverdi? Eller er resultatet uansett så halvveis at jeg kan gå for nærmeste standard vardi +-10% eller noe?

Eller, er det noen i bergensområdet som råder over måleutstyr?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke hjelpe deg med delefilteret dessverre.

Men jeg ser du har laget buede kasser. Kan du fortelle litt om hvordan du gjorde det og om du hadde noen problemer? Du skulle ikke ha noen bilder av byggingen? Ser jo veldig bra ut pådet ene bildet.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder hvordan det gjøres så vil jeg referere til Runar sin eminente transmisjonslinje tråd: http://avforum.no/forum/diy-do-it-yourself-/15107-transmisjonslinje-yttaler-endelig-ferdig.html
    Ser i ettertid at hans høyttaler sikkert lå en plass i underbevisstheten når jeg skulle tenke ut det ultimate WAF-design. Han har også beskrevet og viser med bilder hvordan det skal gjøres.

Men bemerket meg visse ting;

F.eks så er det greit om du kutter kryssfiner platene slik at veden vender rett vei!

Jeg fikk kuttet en 2440x1220 plate opp i ti småplater, dvs 7 stående på langsiden og 3 liggens på toppen av dem. Da ble alle de 7 stående platene kuttet med veden i feil retning(høyre plate). Dette gjør det mye vanskeligere å bøye platen, og lager mye mer spenn i kassen. Så et hett tips der er å få alle platene kutte i rett retning. Jeg var redd det skulle sprekke opp hos meg, men det skjedde ikke.

Hadde jeg hatt tid så hadde jeg kuttet opp nye plater, "but time was of the essens".

Ellers ville jeg også brukt flere spanter, jeg hadde bare 3 og det var nok i knappeste laget. Men med små spikrer på det første laget så holder det til dags dato

En annen ting jeg slet med var når jeg skulle feste på side nr.2. Siden begge endene vinklet nedover skled klossene og tvingene bare av, løsningen ble for meg å skru noen skruer i enden av finèrplatene (skal kutte av 4-5cm bak) som holdt på plass plankebiten som jeg festet tvingene til. Slo også noen groper i planken med hammer slik at tvigene holdt seg på plass. Ligger et bilde med kasser og tvinger på http://avforum.no/minhifi/show.php/jozho

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved nærmere ettertanke så har jeg nok lest runer sin tråd. Ser veldig bra ut. Regner med at du skal behandle de med noe, beis eller liknende? Du må legge ut bilder når de er ferdig, morsomt å se litt utradisjonelle løsninger.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du kommer til å merke at du må dempe diskanten enda mer
    Uten om det. Butterworth har en annen form i knekken slik at man må plassere delefrekvensene litt fra hverandre for at det skal bli en flat respons. Det er selvfølgelig mange fine formler på dette. Hvilken av de to karakteristikkene som er best føler jeg egentlig er rivende likegyldig

Jeg finner ikke igjen "Loudspeaker design cookbook" boka mi så jeg husker ikke hvilke delefilterkaraktersistikk som skal fasevendes hvor. Men ved 2 stk 2. ordensfilter er jeg rimelig sikker på at den ene fasen må vendes.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig OT her men tror du takler det:

De blir fine disse Jozho!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt skrøyte OT kan man tåle.

Tols1: Jeg satser på finering... etterhvert..

Men vi må tilbake til tema!

Hansam: Trodde L-R filter i praksis oppførte seg "kurvemessig" som et butterworh, men at du i formlene til L-R tar henyn til denne flyttingen av frekvensene, slik at kryssfrekvensen mellom elementene ligger -6dB i nivå kontra -3dB i nivå som den gjør med vanlig butter. Summert gir det da 0-nivå med L-R og +3dB med Butter ved xo.

EDIT: Nå har jeg snopet powertools på biltema, "I love the smell of new powertools in the evening"... Håper på godvær i helga, kan ikke sage og pusse inne i stua

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å lage et filter ut i fra tabeller er som å forsøke å lage et maleri med bind for øynene. Den viktigste forskjellen er at det er enklere å lage maleriet da man kan "føle seg frem" og ha en viss peiling på hva man driver mer.

For ikke å ta fra deg gnisten fullstendig så vil jeg presisere at det er fullt mulig å eksperimentere seg frem til et godt resultat ved lytting, men det innebærer å lage en sinnssykt mengde delefiltre.

Du kan sitte til langt ut i de sene nattetimer og forsøke å sette sammen et LR-filter teoretisk, uten at det i praksis virker som et LR-filter. Sats heller på at du skal lytte deg frem og gi litt blaffen i de nøyaktige tabellverdiene.

Husk også at en dip er mindre hørbar enn en peak. Du vil få en av delene.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en anbefaling av hva jeg kan begynne med?...

Kan tenke meg å legge litt penger i komponenter og prøve å virkelig lære noe av dette.

Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du skal skippe den LC-Shunten på diskanten. Men på bassen derimot så vil det lønne seg. Hvordan lyd er det du skal ha fram til her da? Litt vanskelig og komme med noen tips.
    Også så vil det lønne seg og gå etter nærmeste hele du kommer i komponenter, isteden for og drive og serie og parallell koble så mye. For det første blir det billigere og så er det ikke så store glippen at du vil merke noe. Snakker da om erfaring.. Hehe.
    Men tror det ikke blir så alt for mye styr av det. Du har valgt greie elementer, som ikke er alt for vanskelig og jobbe med..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd ja.. klar og definert mellomtone, men jeg liker ikke for fremtredene topper.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare gjøre det enkelt med et førsteordens filter?

Ser ut som et pent stykke snekkerarbeid. Nice work.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er et flott stykke trearbeide.

Jeg har egentlig bare 2 definitive anbefalinger:
    1: Styr unna dyre komponenter frem til du har et filter som er veldig bra. Du kan være sikker på at de dyre komponentene ikke retter opp noe som du ikke er fornøyd med i lydbildet, men de begrenser budsjettet ditt såpass at du ikke får kjøpt inn mange nok ulike komponenter til å komme frem til et godt filter.

2: Les og forstå denne som en begynnelse: http://www.mamut.com/homepages/Norwa...//ht_bok_3.pdf

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lest og forstått... Jeg tar utgangspunkt i et 2.ordens filter som deler på 2000hz, utifra grafene syns jeg selv det virker som en grei plass å begynne, så tar setter jeg inn korrigeringselementer "as I go".

Edit:... ok.. hatt en prat med Øyvind på eltek, så nå børjar det...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok noen som trengte en slik en ja... den harde realiteten er jo at det å lage høyttalere er jommen ikke lett. Har bestillt en lite lass med komponenter nå.. så får vi se hva som skjer.

De glade dager med tabellfilter er forbi...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første test.

Da har jeg grovpusset ned den første kassen, og jeg klarte ikke vente lenger, elementer måtte i. Og det jeg lurte mest på var hvordan bassresponsen hadde endret seg fra de små lukkede kassene jeg hadde før.

Bilder fra "seansen":

Og hva var resultatet? Absolutt en stor STOR forbedring fra de gamle kassene. De går utrolig mye dypere enn de gjorde før, og da sto de bare midt på gulvet. Fant noen små lekkasjer her og der som må tettes. Ellers er jeg stor fornøyd. Dette var en høydare, og nå gleder jeg meg til å teste ut x-antall filtre.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kom mitt lille lass med komponenter.. Kanksje ikke like mye snacks som mange andre har å leke med... men jeg kan nå prøve endel forskjellige fillter konfigurasjoner med det jeg har for hand nå. Da får jeg bare vente til kona drar til afrika i 6uker.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser meget bra ut, det kassearbeidet der...

Lykke til med filterjobbingen. Det kan være et evighetsarbeid å tune perfekt, men veien til målet er jo halve moroa med DIY-prosjekter. Er enig i at databladet på bassmellomtonen er ganske begrenset, spesielt siden du mangler impedanskurve. Kan bli mye eksperimentering her. Ville kanskje vurdert å få gjort en skikkelig impedansmåling på elementet og muligens en bedre frekvensrespons også. Den kurven i databladet ser ut som den har blitt glattet ganske mye.

Hvilke dimensjoner har kassa? (Høyde/bredde/dybde)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •