**FERDIG 12.01** Høyttaler døpes "OHAudio Sonate" ..ferdigstilling tråd.. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette ser jo meget lekkert ut! men hvordan i all verden klarte du å bøye MDF'en?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, er ikke noe MDF som er bøyd her i gården. Høyttaleren er bygget opp av en flat forntplate, en bak plate og flere spanter som fikk den formen som skulle til. Alt som har bøy på seg er kryssfinerplater.

Slik ble spantene til:

Det vansklige her var jo å få bøyen lik på begge sider, det lot seg ikke gjøre med noe passer så det ble tegnet på frihånd. Det straffet seg ettervert, så det er en ganske usymetrisk konstruksjon hvis du ser nøye etter! Godt det ikke er mulig å se hvordan den er inni

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Først smurte jeg lim på begge flater, deretter var det bare å sette igang med tykk hyssing, plankebiter, tvinger og tape for å få plata til å være i kontakt med underlaget i så stor grad som mulig. 3mm er ikke tykke greiene, og de var greie å bøye. Alle plater hadde også overmål på 1cm alle veier så jeg hadde gode sikkerhetsmarginer.
    Okey, synes det høres litt tungvint ut.
    Jeg gjorde det slik! Anbefales!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en nødløsning på hytta, funket fint med 3mm, men tror ikke jeg ville begynnt med tykkere gods.

Edit: Hvordan ble det ferdige resultatet seendes ut? Leita litt, men fant ikke noe...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du og de geniale idè'ne dine, blir alltid like bra! Gleder meg til og se det ferdige resultatet!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finito!!!

Da er alt det estetiske ferdig, eneste som mangeler er delene til delefiltrene, som jeg håper kommer iløpet av uka!

Slik ser det ivertfall ut, lyd får noen andre kommentere siden:

Ble ikke så veldig lekkert bak, serlig rundt bassrefleks portene, men hvem ser det? Kommer nok til å pusse dem ned en gang i fremtiden også for å få vekk noen limflekker som ikke ble synlige før etter lakking. Kona er ivertfall stor fornøyd. Litt ugjenvheter i kanten rundt elementene ble det også, da jeg "måtte" pusse ned siste delen av finèren der med håndholdt dremel. Tror det kommer tøyfront etterhvert.

Og skruene skal selvfølgelig males sorte.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det må ein seie, dette lyser WAF lang veg. Og det er ikkje akkurat noko ulempe Fint bygg!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konge resultat spør du meg, låter dem like bra som dem ser ut?

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow! Lekkert jozho! Fin finèr du har valgt. Nydelig form har de også-

#Full pott#

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal dere ha, har aldri brukt så lang tid på å bygge noen høyttalere før.

Lyden kommer kort tid etter leveranse fra eltek, håper inderlig jeg får delene før helga.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig!!

I dag fikk jeg pakken med deler fra eltek, og du trengte ikke be meg flere ganger om å lodde sammen noen filtre. Det mest spennende var at jeg hadde gjort noen semi-kvalifiserte endringer på filteret uten å ha hørt det, så bestilligen ble på noe som jeg egentlig ikke hadde hørt...

Her ser dere forskjeller på "billigest mulig"-komponenter og "midt på treet"-komponenter:

Det endelige filteret ble seende slik ut:

Det som er litt dumt nå... er jo at dette ble nye "stue-høyttalere", og det er der jeg ser film. Så nå trenger jeg sub for å kompensere for de manglende tolvtommerene. Ble volsomt tomt rundt TV'n også. Disse høytallerene fikk nå ikveld også det meget uorginale, men fine navnet OHAudio Sonate. (tok to-tre min diskusjon med kona, sonate var det første og eneste hun likte. OHA er initialer, pluss at A'en også bli brukt i "audio". Logo og katalog etc kommer med tiden )

To andre "problem" som har oppstått nå er at platesnurreren ikke har noe plass å stå, dermed må det triksing til hvis den skal brukes. "Problem 2" er at bassmellomtonene til disse høyttalere kom fra de gamle bokhyllehøyttalerene jeg hadde i stereokroken min på soverommet.. Derfor trengs det nye høyttalere der det blir:

i Cyburgs Needle Blir knall.

Er det noen som har lyst til å kjøpe boksen med test-delefilter komponenter? Send PM så skal jeg lage en liste over hva som er i den, 1/2 pris på alt.
    http://avforum.no/gallery/files/6/2/...lter_deler.jpg
    Og hvis noen har lyst å betale avsindig mye for DB-12 høyttalerene også, så er de til salgs hvis prisen er rett, men det ligger for mye jobb i dem til at de blir solgt under 3-4k.
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...r-db-12-a.html

Tofte!! Du må komme og avgi dom... er det andre som har veldig lyst kan de sende en PM så får vi se hvordan stua og frua ser ut, om det passer. Har desverre ikke de mest audiophile kilder, pc, tandberg dvd, nad 514 og en gammel Philips platespiller, men lyd er det.

Flere bilder av selve høyttaleren er postet litt tidligere i tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk fine Sandnes! Tar meg kanskje ein søndags tur opp med familen, visst det snart slutter å regne i Bergen. Så kan eg med "absolutt gehør" bedømme lyden, mens fruen tar seg av dommen over designet. Kanskje ho krever at eg må sette igang med å bygge eit par eg og, når ho ser dei. Eg får Arcamen tidligt neste veka, får komma opp med den og ein dag, så får me sjekke om det er noko meir å hente fra Sonatene, enn det dei gir i sammkjør med H/K`en din

Er du fornøyd med justeringene av filteret, iforhold til det me kom fram til under test runden?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tror diskant greiene falt på plass nå... då ser me!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående navnet, Veldig tøfft.. Gleder meg til og se deg igang med det neste prosjektet!

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •