**FERDIG 12.01** Høyttaler døpes "OHAudio Sonate" ..ferdigstilling tråd.. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ytre mål er: ca. 80x19,5x31,5.

Men da er det eget filter kammer i bunn, slik at bassene har rundt 25liter å kose seg med.

Blir spennede dette med filter. Håper bare tolmodigheten og øyrene er med på leken. Og så håper jeg at jeg blir enig med megselv og kompiser om hva som låter best.

Noen som forresten har erfaringer med måle mic settet til www.madaboutsound.com? Et sett med forforsterker og et messingrør med en liten fluelort-mikrofon. Grei pris, sett iforhold til mikser og ECM8000, sitter vel en fluelort inne i chassiset til Behringer ECM8000 også...?

http://www.madaboutsound.com/prod.asp?pname=MPK

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Ytre mål er: ca. 80x19,5x31,5.

Men da er det eget filter kammer i bunn, slik at bassene har rundt 25liter å kose seg med.

Blir spennede dette med filter. Håper bare tolmodigheten og øyrene er med på leken. Og så håper jeg at jeg blir enig med megselv og kompiser om hva som låter best.

Noen som forresten har erfaringer med måle mic settet til www.madaboutsound.com? Et sett med forforsterker og et messingrør med en liten fluelort-mikrofon. Grei pris, sett iforhold til mikser og ECM8000, sitter vel en fluelort inne i chassiset til Behringer ECM8000 også...?

http://www.madaboutsound.com/prod.asp?pname=MPK
    Fin høyde, sånn WAF-messig. Husk at med disse høyttalerne vil du lytte en del off-axis.

Støtter absolutt tiltaket om å skaffe måleutstyr når man skal tune delefilteret. Ørene snapper raskt opp at noe er galt, men det kan være ganske vanskelig å finne ut hva som skal korrigeres uten å gjøre målinger.

Ja, det sitter en lignende mikrofonkapsel i Behringer ECM8000 også. ECM8000 har svært lineær respons i utgangspunktet, og det er kun de spesielt interesserte som har behov for å kalibrere den for målinger. Men for all del, Panasonic-kapselen er jo også kjent for å være svært lineær, og i kitet får du jo også kalibreringsfil for mikrofonen.

Når det gjelder mikser, så synes jeg det er mye greiere å justere nivået inn fra mikrofonen og ut til høyttaleren med fysiske volumkontroller. Jeg liker Behringer-mikserne ihvertfall (har selv en UB1002), og de har en del andre features også. Selv har jeg såvidt begynt å måle med Speaker Workshop selv, og bruker nå ECM8000 mik, UB1002 mikser og et enkelt, rimelig U-Control UCA202 eksternt lydkort til målingene, alt fra Behringer. Det interne lydkortet i den bærbare PCen viste seg å støye alt for mye, så jeg fant ut at eksternt lydkort var et must.

Uansett får du sikkert til gode måleresultater med en PC og dette madaboutsound-kitet også, og det er jo moro å bygge noe selv. Siden du har såpass dårlige specs på elementene ville jeg nok vurdert å måle nye frekvensrespons- og impedanskurver for elementet også. Speaker Workshop kan brukes til det, men det krever at man lager en "jigg" eller lodder sammen noe provisorisk for å gjøre de målingene. Informasjon ligger på sidene til Speaker Workshop ( http://www.audua.com/ ).
    Vil du bruke Speaker Workshop, så ligger det en fyldig beskrivelse av et prosjekt som fungerer som tutorial her: http://www.audua.com/SW/Project/Project%20Download.htm
    Det er også laget en uoffisiell manual for nedlasting her:
    http://www.audiodiycentral.com/resou...anual/SWM2.zip

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i en leilighet rett ved en vei, og en slik måling er vel ganske ømfintlig for støy? Iom at jeg pøver og holde meg under de største summene tror jeg at jeg drøyer innkjøp av måleutsyr til neste prosjekt... kommer vel om max to-tre år. (Og da håper jeg inderlig at jeg har flyttet.)

Ellers er det mye flott i linkene dine!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være slem, men jeg for min del håper du kommer i mål med delefilterne uten hjelp av måleutstyr og impedanskurve innen du flytter om en 2-3 år...8-) :roll:

Er støyen så konstant hele døgnet, da?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. "kommer i mål".. kan være så mangt. Er vel god mulighet for at jeg liker lyden bedre bare på feelingen enn å sitte å irritere meg over diverse dips and tops på målingene!?

Det blir nå relativt stille etter 10, men naboene i etagen over eller under liker nok ikke å høre på sinus-toner i de sene nattetimer.

Og så er det den økonomiske faktoren, sitter å funderer på å hoppe i en rør-pre, da fyker de få lappene jeg råder over fortere enn svint..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. "kommer i mål".. kan være så mangt. Er vel god mulighet for at jeg liker lyden bedre bare på feelingen enn å sitte å irritere meg over diverse dips and tops på målingene!?

Det blir nå relativt stille etter 10, men naboene i etagen over eller under liker nok ikke å høre på sinus-toner i de sene nattetimer.

Og så er det den økonomiske faktoren, sitter å funderer på å hoppe i en rør-pre, da fyker de få lappene jeg råder over fortere enn svint..
    Målingene gjøres omtrent like effektivt med MLS (kort hvitstøyimpuls), og den trenger ikke være fryktelig høy. Hvis naboene er vant til trafikkstøy, så vil de neppe plages av MLS-impulsene.

Kan nok hende du liker lyden med teori- og feelingbaserte filtre. Men liker du den ikke, så er det fryktelig vanskelig å vite hva du skal justere. Men for all del: Prøv filteret ditt. Så kan du evt. utsette måleutstyrskjøpet til du ser et konkret behov.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over en side:
    http://www.frequence.dk/sites/speakerflex.htm

Bassmellomtonene mine likner volsomt mye på dem som er avbildet her, er det noe som har kjenskap til disse kit-høyttalerene? Er interessert i å se hvordan de har gjort delingen av bassen. Var ikke lett å få noe veti ut av google

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går ikke så fort fremover, men sitter å høre på noen filtre iblandt. Fikk tak i delefilteret til speakerfelx høyttalerene, og tok utgangspunkt i deres bass filter.

Har nå funnet det første filteret som egentlig spiller tilfredstillende. Har lyst på prøve litt mer, men mangler litt komponenter.

Pr. 17.09.2006 så ser filteret slik ut:

Er litt parallell og serie kobling av ting som fører til "rare" verdier.

Hva kassene angår så vegrer jeg meg litt til å begynne med innspurten, er noen ugjevnheter i overgang fra baffel til sidestykker som må fylles opp...

En liten annen DIY sak, som jeg ikke gidder å lage egen tråd om... er:

Jeg har byttet utgangsop-amp i cd-spilleren min fra NE5532N til den mye kjappere AD827JN... Og hva kan jeg melde om denne tweaken?.. Den funker, ...som i at jeg ikke har ødelagt den. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hørte noe umiddelbar åpenbaring. Hadde vært gøy å testet opp mot umoddet Nad 514! Noen som stiller opp?

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har byttet utgangsop-amp i cd-spilleren min fra NE5532N til den mye kjappere AD827JN... Og hva kan jeg melde om denne tweaken?.. Den funker, ...som i at jeg ikke har ødelagt den. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hørte noe umiddelbar åpenbaring. Hadde vært gøy å testet opp mot umoddet Nad 514! Noen som stiller opp?
    What? Hørte du ikke forskjell på det? Hmm... Veldig rart. AD827 er en god (og dyr) op-amp. Har du gjort noen andre tweaks? Fjernet muting transistorer? Byttet utgangskondiser? Er ikke sikkert at operasjonsforsterkeren er det svakeste leddet.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, er nok godt mulig forskjellene er der men det har seg slik at jeg kom hjem fra skolen en dag, spiste og satt meg ned med spilleren. Uten å høre på noe spesiell referanse først. Og siden lydminnet er som der er så var la jeg ikke spesielt merke til noe nei.. Det er derfor ønskelig me en test oppmot umoddel 514. Har ikke gjort noe annet i denne omgang. mute-transistorer og noe modding av strømforsyningen har jeg tenkt litt på. Er det ikke irriterende med knitter og støy når det ikke spillest, ved fjerning av mute-transistorene?

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke irriterende med knitter og støy når det ikke spillest, ved fjerning av mute-transistorene?
    Knitter og støy? Eeh... mute-transistorene er bare på når man starter og stopper spilleren, sånn at det ikke kommer knepp i høyttalerne. Jeg fjernet dem på min Pioneer dvd-spiller. Funker helt fint. Det er garantert det mest effektive tweaket du kan gjøre. Etterpå var det som om jeg hadde trukket fra en tjukk gardin som hadde hengt foran høyttalerne.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, mener å ha hørt at den hidrer støy fra øvrig elektonikk og drivverk i å komme ut når det ikke spilles musikk, noe som resulterer i litt støy.. Skal studere skjematikken og se om jeg klarer å lokalisere dem!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så meget pent ut dette ;D

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk Har desverre blitt helt stillstans i prosjektet etter at høsten slo til. Er noe herk å bo i leilighet og ikke ha tilgang til noe snikkerverksted.

Planen nå er å jobbe effektivt i romjula, for så, hvis helsa holder, å ha den de helt 100% ferdige til påske. Da har prosjektet alt i alt tatt et helt år.

Har forsåvidt et filter som er klar til bruk... men er noe jeg ikke får satt fingen på, så der kan det også skje endel.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jobbet :!: :!:

Litt uti desember fant jeg ut at jeg skulle sette inn nådestøtet og bli ferdige med marakkelset. Begynte å "bestille" bladfinèr rundt om, men fikk bare negative svar. Da ringte jeg til byggmester-svigers og sa hva jeg ønsket meg til jul, han leita litt rundt å klarte å oppdrive en veldig fin sort kryss-finer som var 3mm tykk. Jeg hadde eksamen å tenke på så jeg slo til med det. (I ettertid så fikk svar fra Oslo finerfabrikk, de sender visst rundt om.)

Ble ikke så mye bilder fra arbeidet, men litt har jeg:

Her er det utfylling av ugjevnheter mellom baffel og sidene, brukte bare fin spon og vanlig trelim. Er egentlig sjeleglad for at svigers skaffet den tykke fineren, for skulle jeg preppet dem for bladfiner så hadde jeg nok ennå stått å klødd meg i hodet og pusset på de kantene.

Lite detaljbilde av grapset.

Etter at dette var klart, pinnekjøttet fortært, og familien hadde fått sitt, så tok jeg alt verktøyet jeg kunne finne og drog til hytta. (Eneste plassen det er fred å få.) Kamera glemte jeg selvfølgelig, men med noen treklosser, gummibånd og hyssinger så klarte jeg å lime sidene på plass. Kantene ble kappet av med en kantfres(?, en slik med kulelager nederst) og neste side ble limt på.

Dette gikk relativt smertefritt intill jeg måtte en tur til Jørpeland for å skaffe trelim. Selvfølgelig glemte jeg kortet og hadde bare 72,50kr cash, dette holdt til en sånn pitteliten flaske, som heldigvis var alt jeg trengte. Problemet med små flasker er at de ikke kan skrive så mye på dem. Jeg limte nemmelig bakstykkene som vanlig, reagerte litt på at limen var brunlig, men lot det gå. Det sto jo "trelim" på flaska. Dette var jo selvfølgelig polyurethan lim som skummer opp. Så det tøyt ut alle kanter, og i frykt for å pusse igjennom det første fineer laget så er det desverre noen limflekker i bakkant.

Uansett så er alt nå samlet, og de står nå her i bergen til lakking. Naboen er vekke, så jeg bruker vår felles oppgang til å lakke i Det hele ble sjåanest slik ut, dette er andre strøk med lakk:

og detaljebilde av skjøytene kommer her:

Delefilter-deler til det "endelige i første omgang filteret" er også bestillt så nå er det bare snakk om dager før det er lyd i to kanaler her Og jeg klarer fristen til påske med god margin.

Et problem på tampen.. nå som jeg fikk 3mm med ekstra finèr på fronten så ligger diskanten litt for dypt i plata (bassene ligger fint) noen lure tips på hvordan jeg kan heve de på en lekker måte?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjær til et par "pakninger", da vel. Bruker du en litt føyelig "gummi" så vil det sannsynligvis tette bedre også. Biltema har sikkert noe som kan brukes. Evt. kan du bruke en musmatte e.l. hvis den har liktig tykkelse og hardhet.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musematte ja, det har jeg... men det komprimerer jo en del... men kan legge dobbelt. Må bare finne "liktig" mengde

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte kasser!

Hvordan la du kryssfineren på sidene?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først smurte jeg lim på begge flater, deretter var det bare å sette igang med tykk hyssing, plankebiter, tvinger og tape for å få plata til å være i kontakt med underlaget i så stor grad som mulig. 3mm er ikke tykke greiene, og de var greie å bøye. Alle plater hadde også overmål på 1cm alle veier så jeg hadde gode sikkerhetsmarginer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musematte ja, det har jeg... men det komprimerer jo en del... men kan legge dobbelt. Må bare finne "liktig" mengde
    ta deg en tur på biltema og kjøp en pakke med pakningslist! slik man bruker på vinduer og dører. funker meget bra sålenge skruene ikke kommer borti listen.. det er bare irriterende!
    jeg gjorde dette på tøffelhøyttalerne mine.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •