CV V-max 12" (nye typen) kasse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CV V-max 12" (nye typen) kasse

Hei.

Jeg har nettop bestillt meg 2 stk CV V-max 12" av den nye typen, og har valgt å bygge kasser selv i håp om ett bedre resultat en hvis jeg skulle kjøpt ferdige.
    Jeg har ikke fått elementene enda, men prøver å sette meg litt inn i dette med kassebygging før jeg får dem.

Det har seg slik at jeg ikke har noe erfaringer med bygging av kasser.
    Men jeg har fått med meg at det er en metode som kalles "sandwich metoden". Den er slik at man først har Spon innerst og MDF på utsiden.

Hadde planer om å bruke 12mm Spon innerst og 12mm MDF på utsiden.
    Kassene må være avstivet hvis jeg har skjønt det, hvordan gjør man dette?
    Er avstiving nødvendig hvis jeg har både 12mm spon og 12mm mdf?

Har enda ikke bestemt meg for om jeg vil ha begge 12" i en stor kasse eller ha dem i hver sin kasse, men uansett hva det blir så skal kassen(e) være porta.

Har jo ikke noe informasjon om hvor mange liter kassene bør være på enda, eller hvor store/lange portene skal være, men det tar jeg når elementene kommer. Nå er jeg bare ute etter hvordan man skal gjøre det.

Jeg skal få plater ferdig skjært ut av en snekker, men montering og slikt skal jeg jo gjøre selv. Så jeg trenger informasjon om ALT av utstyr som trengs, og hvor det kjøpes. Men såvidt jeg vet så trenger jeg vel ikke så mye mer en godt trelim, skruer, borr og dempemateriale.... og selvfølgelig basselementer

Tar imot ALT av tips med stooort smil.

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12mm er jo alt for lite... bruk 28mm mdf du. v-max må ha 20liter per i lukka kasser å rundt 30liter i bassrefleks om jeg huska rett

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    12mm er jo alt for lite... bruk 28mm mdf du. v-max må ha 20liter per i lukka kasser å rundt 30liter i bassrefleks om jeg huska rett
    Til sammen blir det jo 24mm, så tror nok ikke det blir så gærent :wink:

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reVo
    Til sammen blir det jo 24mm, så tror nok ikke det blir så gærent :wink:
    tja har dårlig troa på å bruke spon i d hele tatt :P

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    tja har dårlig troa på å bruke spon i d hele tatt :P
    Grunnen til at jeg vil prøve dette er at jeg har lest i en guide som BeemerZ1 har lagt ut på bilforumet.net der det stod følgene:

Jeg hadde en liten samtale med Glenn (Mr. SQ) for en stund siden der vi diskuterte hvordan man kunne bygge den ideelle subkassen. Det gjaldt da materialvalg og oppbygging.
    Resultatet av den samtalen ble at jeg valgte å benytte meg av en sandwich-konstruksjon med både sponplater og MDF (Medium Density Fiberboard).
    Grunnen til at jeg valgte å gjøre dette, er at spon har en mye lavere resonansfrekvens enn MDF, spon ligger rundt 14 Hz og MDF rundt 400 Hz avhengig av platestørrelse og tykkelse.
    Det vil si at sponplatene, som kommer til å være innerst i kassen, vil hindre at det blir hørbare resonanser siden 14Hz er lavere enn det menneskelige øre klarer å oppfatte. Til sammenligning er bevegelsene i jorden under et jordskjelv rundt 13 Hz.
    Bare for å få det klart med en gang, så er resonans en god subkasses verste fiende!
    Tenk på summetonen i telefonen, denne er 440Hz (kalles kammertonen ).
    Omtrent slik høres resonansfrekvensen til MDF ut.

Normalt sett bygges subkasser av ett lag MDF (evt. spon), men jeg er kanskje ikke helt normal…

Utenpå innerkassen i spon skal jeg ha MDF. Grunnen til dette er at dette materialet har den fantastiske egenskapen at det er ganske stivt og dødt i forhold til spon. Ulempen om man bare bruker MDF er at man kan få "plonk"-lyder i kassen om den ikke er godt nok avstivet.
    Så det jeg vil oppnå ved å bruke begge deler er å få de gode egenskapene til begge materialene.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett ang res frekv til spon vs mdf.
    Har man problemer med avstiving, spiller en kasse av 22mm spon, bedre enn 19mm MDF. Men samtidig har spon dårligere permabilitet, og er altså ikke like "tett" som mdf.
    Avstiving blir ofte en utfordring når store elementer krever små kassevolum.
    Mine tips:
    - Frontbaffelen er ofte den største synderen, bruk gjerne tykkere baffel (f.eks 22mm spon+19mm mdf), og/eller bygg kassen med minst mulig areal på baffel, monter elementet nær 2 vegger i kassen og ikke i senter.
    - Sandwich kan fungere bra, men er avhengig av en meget god liming mellom platene.
    Godt og jevnt press er stikkordet, og tvinger er absolutt ikke det beste.
    - 5 x 50mm treskruer for hver 5.cm kassen rundt, er et godt tips.
    - Benytt vanlig trelim for utendørs bruk.
    - Mal kassen utvendig og innvendig, så slipper du fuktproblemer.

PS! tipsene over er relatert til bilsub. For innebruk kan man se bort fra de tre sistnevnte

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skruene er ofte der for å hjelpe limet å hefte skikkelig.. skruer alene gir somregel ikke så veldig tett kasse, for å si det sånn.. ;-)

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei takker for tips, men jeg har aldri bygget kasse før så jeg tror jeg ser bort fra "sandwich metoden" og bare bruker 22mm MDF. Må jo starte ett sted, og da er det nok lettere med bare ett "lag" plater.

Men takker for alle tips, kan sikkert få lagt ut bilder når jeg begyner på sub porsjektet.

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

velvel...

Har funnet ut at alt som trengs til å bygge en kasser blir MYE dyrere en å bare bestille 2 ferdige kasser. Så jeg lurer da på hvor mye dårligere resultat det vil bli hvis jeg f.eks bestiller to slike kasser: http://www.mobilsentrum.no/product.a...&pn=1383805907
    evt.
    http://www.mobilsentrum.no/product.a...&pn=1220721528
    Bare ta bort Xzound logoen da.. hehe

Tar dette med kasse bygging når jeg er litt mer erfaren og kan litt om frekvenser og resonans og hvordan dette og treverk fungerer og slike ting... er jo tross alt bare 15år, så jeg har noen år igjen å lære på

Står i manualen at 12" V-max skal ha 29L kasser... men det hørtes da VELDIG lite ut! og at lengen på portene skal være 26".... :S det er jo heeelt på trynet? Skjønner ingen ting jeg

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjøper en sånn ferdigkasse så ville jeg putta inn et par avstivere i de kassene, for de er ikke all verden solide.

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Hvis du kjøper en sånn ferdigkasse så ville jeg putta inn et par avstivere i de kassene, for de er ikke all verden solide.
    Hva er avstivere?! Hvordan gjør jeg det?! ... hehe, det er så mye peiling jeg har

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville bygget kassen i rent MDF. Hvis du ikke har noe særlig erfaring ville jeg satset på 30mm MDF eller noe rundt der. Med 30mm MDF vil kassen dog bli ganske tung ,men det er bare et tegn på kvalitet.

30cmx30cmx30cm = 27iter (3dm*3dm*3dm). Også kan du ta 30mm frontbaffel (frontplate) samt at du lager en plate som er helt lik frontplaten i størrelse ,men lager 4hull i den (for at luften skal gå igjennom). Da har du avstivet den litt og bruker du såpass tykke plater så skal det gå helt greit med kun denne ene platen.

Noe slikt ,men kanskje med litt mindre hull? http://home.no.net/svaking/Wank/hjem...kplatehull.JPG

Du får alt du trenger på biltema.

Lim (1L burde være nok) 70kr, Tvinger (minst 4stk) (60kr stk), Terminaler (1pr kasse) 30kr stk og en liten kabel fra element til kabel (5meter 4mm kabel er nok ok). Skal du ha bassrefleks må du også ha en bassrefleksport.

Koster mer enn å kjøpe ferdigkasse ,men denne blir vesentlig bedre.

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Jeg ville bygget kassen i rent MDF. Hvis du ikke har noe særlig erfaring ville jeg satset på 30mm MDF eller noe rundt der. Med 30mm MDF vil kassen dog bli ganske tung ,men det er bare et tegn på kvalitet.

30cmx30cmx30cm = 27iter (3dm*3dm*3dm). Også kan du ta 30mm frontbaffel (frontplate) samt at du lager en plate som er helt lik frontplaten i størrelse ,men lager 4hull i den (for at luften skal gå igjennom). Da har du avstivet den litt og bruker du såpass tykke plater så skal det gå helt greit med kun denne ene platen.

Noe slikt ,men kanskje med litt mindre hull? http://home.no.net/svaking/Wank/hjem...kplatehull.JPG

Du får alt du trenger på biltema.

Lim (1L burde være nok) 70kr, Tvinger (minst 4stk) (60kr stk), Terminaler (1pr kasse) 30kr stk og en liten kabel fra element til kabel (5meter 4mm kabel er nok ok). Skal du ha bassrefleks må du også ha en bassrefleksport.

Koster mer enn å kjøpe ferdigkasse ,men denne blir vesentlig bedre.
    Ok, da får jeg jobbe litt da, så jeg får nok penger til prosjektet mitt. Men må jeg ikke lage litt større kasse en det som er anbefalt? Tar vel noen liter med demping og slikt?!

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med på tanke avstivning så blir volumet litt mindre ,men dette er ikke mye. Nå burde du bestemme deg om du skal ha bassrefleks eller lukket kasse. Bassrefleks spiller somregel litt høyere ,men du får en peak like før tuningspunktet ,men med lukket kasse så får normalt sett en mer rett kurve. Nå har ikke jeg noen erfaring med ditt element ,så her får noen andre komme med råd.

Vil tro 30mm MDF koster rundt 180-200kr pr kvadrat slik at prisen ikke blir alt for høy. For hver kasse trenger du under 1kvadrat MDF så det blir ikke så veldig galt.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cerwin vega og lukket har vel ikke tidligere vært noen suksess
    hører liksom ikke til filosofien deres, så ville nok satset på bassrefleks til et cv element.

En avstiver kan gjøres på mange måter, søk på forumet så får du se mange eksempler på diverse, de er med å gjøre kassen stivere. slipper mer kasseresonans da.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reVo
    Har funnet ut at alt som trengs til å bygge en kasser blir MYE dyrere en å bare bestille 2 ferdige kasser. Så jeg lurer da på hvor mye dårligere resultat det vil bli hvis jeg f.eks bestiller to slike kasser: [url]

Tar dette med kasse bygging når jeg er litt mer erfaren og kan litt om frekvenser og resonans og hvordan dette og treverk fungerer og slike ting... er jo tross alt bare 15år, så jeg har noen år igjen å lære på

Står i manualen at 12" V-max skal ha 29L kasser... men det hørtes da VELDIG lite ut! og at lengen på portene skal være 26".... :S det er jo heeelt på trynet? Skjønner ingen ting jeg
    De mobilsentrum kassene er ræva, spinkle dårlige kasser. en kamerat har en slik

Så lite ja... det stemmer sikkert, men de portlengdene er helt på trynet, helt enig. Men jeg har sendt mail til Cerwin vega, og dem opplyste at angående det foreslåtte kassevolumet, da er det medregna hvor mye volum selve elementet og rørene vil oppta! Og lengdene på port, er faktisk per port
    Du kan endre lengden på portene ved å bruke større/mindre porter, finnes program hvor du regner ut slik.

Har selv bygd en kasse til en slik 15" vmax, 58L med ett 4" rør, 10" langt.. gir en tuningfrekvens rundt 33 hz, den funker veldig bra, bortsett fra at røret er litt for lite. 25mm mdf har jeg brukt.

Angående CV og lukka kasser så har jeg to stk vmax av gamle typen med rød ring i lukka kasser, 56L hver.. hadde disse i bil før og det fungerte noe vanvittig! Fetere med bassrefleks, enig.. men bør ikke undervurdere lukka kasse bare fordi det er litt "utenom CV sin filosofi"...

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok så da har jeg bestemt meg.
    Har lyst til å ha begge elementene i en kasse, kassen skal være laget av 22mm MDF bortsett fra frontbaffelen som skal være 30mm MDF. Skal kjøpe lim, MDF plater og skruer på nærmeste Maxbo. Kjøper porter, terminaler og demping på Biltema. Og kjøper delefilter (Sub14) fra dynabel.no

Vet ikke hvor mye dette vil koste, men jeg får ta litt etter litt.

Eneste store spørsmålet som gjenstår nå er: Hvor store og lange skal portene være, kom gjærne med forslag til både 2 og 3stk. Ser kulest ut med 3 :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •