g-h bygger "BEL MK2" - - - Nå tar det HEILT av! BEL 5.0 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 79
    Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Hvis du har laget kassene ferdige... Har du da bestemt deg for å bruke ES elementer eller de opprinnelige SilverFlute? Trodde disse hadde litt ulik diameter?
    Er ikke bestemt nei. Men jeg har laget dem med MK2 størrelse, da er det lett å utvide til ES størrelse om jeg vil det.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder

Her er dagens arbeid.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For et imponerende tempo. Du har tydeligvis full oversikt over alle detaljene i BEL-serien samt litt inside information, selv har jeg totalt mistet oversikten .

Hadde det vært for mye å ønske at "noen", f.eks... tja, bare for å nevne et navn... g-h, kunne ta seg bryet med å samle alle detaljene i én enkelt post? Disse BEL-trådene har en tendens til å bli litt uoversiktelig, selv "BEL teknisk info sammenfattet" ble jo over 200 innlegg...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    For et imponerende tempo. Du har tydeligvis full oversikt over alle detaljene i BEL-serien samt litt inside information, selv har jeg totalt mistet oversikten .

Hadde det vært for mye å ønske at "noen", f.eks... tja, bare for å nevne et navn... g-h, kunne ta seg bryet med å samle alle detaljene i én enkelt post? Disse BEL-trådene har en tendens til å bli litt uoversiktelig, selv "BEL teknisk info sammenfattet" ble jo over 200 innlegg...
    Har ingen inside info tror jeg, men hva er det du lurer på?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva lurer jeg ikke på:-? Tja, mål på kassene, delefilter med modifikasjoner, i det hele tatt... BEL-familien har jo blitt stor; 2-veis, 2.5, ES, mkII, center... En liten oppsummering hadde gjort seg, sikkert fler enn meg som ikke har helt oversikten Hadde jo holdt lenge med linker til de postene hvor dette er å finne.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tegninger

Dette er til BEL MK2 variantene...

2,5 veis:

http://avforum.no/forum/showpost.php...7&postcount=72
    http://avforum.no/forum/showpost.php...&postcount=223

Center og 2-veis:

http://avforum.no/forum/showpost.php...6&postcount=17

Delefilter:

http://avforum.no/forum/showpost.php...&postcount=177

På centeren bruker du vanlig 2,5 veis filter. Skal du ha bassrefleks bruker du 2 rør med lengde på 24cm og diameter på 5cm.

På 2 veis er det ikke noe ferdig filter ennå, men fjerner du filteret til den nederste bassen så blir det sånn noenlunde.

Er du litt klokere nå? Det er de tegningene jeg har brukt.

ES serien er vesentlig mer komplisert, se litt i den opprinnelige tråden min, der ligger filteret.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suvverent:-D

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er forresten alle elementer til fullt 5.0 sett bestilt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med sub?

Siden den skal være Billig, Enkel og Liten har jeg følgende forslag:

BEL Sub:

Element: Hivi W10 1190.-
    Link til Creative hifi
    Link til produsent med spesifikasjoner

Subforsterker: Keiga 5230 2395.-
    Link til Creative hifi

Totalpris: 3585.-

Man kan da komme under 4000.- totalt. Man kan sikkert få mange subwoofere i denne prisklassen, men poenget her er jo DIY og det er jo tross alt en high-end subwoofer vi snakker om her. Og det får man ikke for 4k hos en forhandler.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hva med sub?

Siden den skal være Billig, Enkel og Liten har jeg følgende forslag:

BEL Sub:

Element: Hivi W10 1190.-
    Link til Creative hifi
    Link til produsent med spesifikasjoner

Subforsterker: Keiga 5230 2395.-
    Link til Creative hifi

Totalpris: 3585.-

Man kan da komme under 4000.- totalt. Man kan sikkert få mange subwoofere i denne prisklassen, men poenget her er jo DIY og det er jo tross alt en high-end subwoofer vi snakker om her. Og det får man ikke for 4k hos en forhandler.
    Er den komboen noe tess da? Kunne tenkt meg å laget en liten lukket kasse med et element som holder pal til ihvertfall 25Hz. Det gjør vel neppe dette elementet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sendt Creative Hifi en mail og spurt om de kan svare her.

Hei!

På avforum er det en tråd om BEL i et 5.0 oppsett. http://avforum.no/forum/diy-do-it-yourself-/39634-bygger-bel-mk2-tar-det-heilt-av-bel-5-0-a.html I post 49 kommer jeg med et forslag til sub som skal matche BEL. Fant det "naturlig" å velge elementer og forsterker fra deres sortiment. Men da kom jo spørsmålet: Er den (Hivi w10) noe tess? Hvordan er elementet sammenlignet mot f.eks peerless sine xls/xxls og TCsounds elementer. Skriv gjerne svar i tråden på avforum.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det elementet er sikkert bra, det. Det kommer an på hva du er ute etter. Det er et 10-toms element med en Xmax på 7mm, noe som ikke er dårlig, men det er ikke noe å rope hurra for i subwoofersammenheng. Det er nok grenser for hvor mye luft dette kan flytte, og hvor dypt det går. Tror det finnes bedre elementer til pengene hvis det er ren subwoofer man er ute etter...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hva lurer jeg ikke på:-? Tja, mål på kassene, delefilter med modifikasjoner, i det hele tatt... BEL-familien har jo blitt stor; 2-veis, 2.5, ES, mkII, center... En liten oppsummering hadde gjort seg, sikkert fler enn meg som ikke har helt oversikten Hadde jo holdt lenge med linker til de postene hvor dette er å finne.
    Som en av initiativtakerne til den opprinnelige BEL, så synes jeg egentlig at "BEL ES" burde hete noe annet. Disse er basert på HiVi F6 bassmellomtoner og har delefiltre som er alt annet enn enkle. Dyrere er de også. Å kalle dem "BEL" er derfor misvisende BÅDE i forhold til opprinnelig intensjon (Billig, Enkel, Liten), men også i forhold til lydsignatur, etter hva jeg skjønner. Vil ikke anbefale å bruke de F6-baserte høyttalerne sammen med de Silverflute-baserte høyttalerne i et oppsett (ihvertfall ikke blande senter og fronthøyttalere).

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje DES er et mer passende navn på disse "klonene"
    Dyr Enkel Stor?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Som en av initiativtakerne til den opprinnelige BEL, så synes jeg egentlig at "BEL ES" burde hete noe annet. Disse er basert på HiVi F6 bassmellomtoner og har delefiltre som er alt annet enn enkle. Dyrere er de også. Å kalle dem "BEL" er derfor misvisende BÅDE i forhold til opprinnelig intensjon (Billig, Enkel, Liten), men også i forhold til lydsignatur, etter hva jeg skjønner. Vil ikke anbefale å bruke de F6-baserte høyttalerne sammen med de Silverflute-baserte høyttalerne i et oppsett.
    Akkurat, det var jo et greit svar. Holder meg til den opprinnelige BEL-serien, jeg da. Utfordring numero uno er å komme i gang

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Dyr Enkel Stor?
    Vel, slik det ble, så er vel egentlig BEL mkI og MkII også såpass store at de neppe kan kalles små. Men vi beholdt nå navnet likevel. Vi fant elementer som ga mye for pengene og hadde en jevn frekvensgang som gjorde at delefilterne kunne lages enkle. Det lå mye arbeid bak å finne elementene vi skulle satse på, og Snickers-is brukte enormt mye tid på å optimalisere filterne, og som alle kan lese ut av spesifikasjonene, så er mkII-filterne temmelig enkle å bygge. Også kabinettene er optimalisert av Snickers-is og har gjennomgått noen endringer underveis for å tunes perfekt til elementene. Resultatet av alt dette er BEL mkII, der filtre, Silverflute-elementer og kabinett er grundig optimalisert. Ambience-diskanten ble lagt til etter utrolig mange timers lytting og adresserte konkrete utfordringer med BEL mkI. Det er sikkert mulig at F6 er bedre elementer, og at to slike sammen med Silverflute YAG-20 er en konstruksjon med potensial for å være bedre enn BEL mkII. (Har som sagt ikke hørt F6-versjonen). I bassen er ikke forskjellene mellom F6 og Silverflute nevneverdig store, men oppover i frekvens er det vesentlige forskjeller i frekvensgangen.
    Tviler derfor på at høyttalerne med F6 noensinne vil låte likt nok BEL mkII til at de bør ha samme navn.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enige i det, For dere som utviklet den kan det vel ikke kalles enkelt lengre, men for de som skal bygge den blir det jo "enkelt" i form av at dere har lagt så mye arbeid i et produkt om menigmann skal kunne klare å sette i sammen selv ganske så Enkelt

Newcomer Kristian`s Hifi sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og har lyst til og bygge bel men er ikke noen flink med treverk
    Tror dem blir fine jeg

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med sub?
    Hva med dette elementet:

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w8q-1071.htm

Spennende synes nå jeg, med større slaglengde, større membranareal og omtrent halve prisen av det som har vært foreslått tidligere. Formen gjør jo dessuten at man har friheten til å utforme en ganske smal kasse om man ønsker det.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Dyr Enkel Stor?
    Vel, nå synes jeg faktisk du bommet helt Den er jo ikke dyr i så måte. PAkka koster 1400 mer enn MK2 kit, men du får med dempemateriale og kabler, så kanskje 8-900 dyrere, men det da bare 25% økning, så så dyrt er det ikke.

Ellers er den jo heller ikke større? Helt lik faktisk.

Men Enkel er den ikke. Satt lenge med å lage filteret og få det til å passe på en 15x20cm plate slik at det kunne festes under høytaleren.

Den er jo så å si lik, men filteret er verre. Samtidig er jeg enig med Roffe at et annet navn enn BEL gjerne hadde passet bedre. Det er gjerne et "salgstriks" siden BEL er blitt så populær

Gleder meg uansett til å høre de høytalerene jeg nå har laget, spesielt 2-veis'en ble seende svært lekker ut.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •