Hjelp til BEL MK2 finish

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til BEL MK2 finish

Har eitt par BEL MK2 ståande her heime. Dei er ferdige (manglar kun fot og finish), og det er lyd i begge 2. Problemet er finishen...
    Eg har absolutt INGEN erfaring på dette området, og treng difor hjelp. Eg har sett på finering som eit alternativ, men etter å ha sett "g-h bygger "BEL ES F" - - - FERDIG!" sitt resultat, vurderer eg no sterkt å male høgttalerane.

Noken som har erfaring med maling av høgttalerar (g-h)? Kan ein oppnå eit godt resultat, eller blir det styggt? Det er fargen svart som er mest aktuell i mitt tilfelle...

Om nåken har gode forslag til finish på ein BEL Mk2 (heilt lik tegninga til Snickers-is), kom med dei..

Takk...

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finish..

Du er altså igang med å sette prikken over i`n... Mine små "finish" erfaringer er relativt små. Men det er lurt å gjøre:

X- Ett godt grunnarbeid, pusse hele greia med fint pussepapir\3mSvamp.
    Alle ujevnheter må bort, ser alt pent ut etter grunnarbeidet er over er du langt kommet. Event.. Sparkel....

X- Lakke eller male\Rulle, jeg har personlig valgt rulle(Svamp) og Lady interiørmaling. Og det ble ikke så allerverst kan man si.. Husk å bruke 3mSvamp i mellom strøkene!!

Så er det å la sakene tørke... Og igjen.. Er det bare å gå igang å fylle de med MASSSSSSSSSSSSE ampere...

Lykke til, håper dette kan hjelpe deg litt..

Mvh
    Cyrus:-P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pussing må eg absolutt gjera Nåken som vil anbefale ein spesiell type sparkel? Reknar med at alt ikkje er likt...

Rulle og Lady interiørmaling ja... "ikke så allerverst"... Kva er det som ikkje blir bra? Blir de synlige "spor" etter rulla? Er det ikkje mulig å få ei glatt og fin overflate ved å male/rulle?

Å fylle dei med amper kan bli eit problem... Jobbar med å skaffe meir

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spor :)

Det ble ingen synlige spor etter jeg rullet min DIY sub og noen bakhøytalere.. Men man må jo være nøye når man ruller`n ut :-o

Stå på

Cyrus

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Høyres jo bra ut Har du bilder av finishen din? Det ligg kanskje ute allerede..?

Blir det ein matt finish, eller kan ein få litt glans?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arrow Bilder...

Har akkurat slettet masse bilder her... Men du kan jo klikke på "min hjemmekino"..

Ikke så veldig bra bilder på finish akkurat, men kan jo ta flere til deg om nødvendig.

Lurt av deg og ta en prøvemaling på en lik overflate eller no..

Du ser, det går så fint at..

Mvh
    Cyrus

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subben din ser svært bra ut... Men var litt dårleg kvalitet på bilda..mobil?

Har du nokre kjøpetips til sparkel? Er det nokon som blir hardare enn andre kanskje?

Du har ikkje nemnt noko om grunning.. Grunna du før malingen?

Takk for alle svar so langt, skal byrje på finish neste veke

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk 2-komponent glassfibersparkel. Det er bra saker. Det tørker fort. Bør blandes i små doser, siden den tørker på noen minutter... Du bør alltid grunne før du maler med interiørmaling... Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått for finer. Det er enkelt å legge, og så blir resultatet såååååå mye bedre... Du kan også velge mellom mange forskjellige tretyper...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glassfibersparkel ja.. Er det vansklig å pusse ned eller? Dyrt?

Hadde vert fint med finer ja, men syns det ser litt vanskleg ut.. Har ingen som kan hjelpe meg heller.

Men eg reknar me grunnarbeidet er det samme om ein malar eller legg finer? For då kan eg pusse å gjere alt klart først.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For skruehull er min erfaring at epoxy/aralditt er helt overlegent. Prøv det først.
    Det er litt for hardt til store jobber, men funker fint i skruehull.
    Bland det gjærne med litt fint trespon.

Andreas.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    For skruehull er min erfaring at epoxy/aralditt er helt overlegent. Prøv det først.
    Det er litt for hardt til store jobber, men funker fint i skruehull.
    Bland det gjærne med litt fint trespon.

Andreas.
    Takk for tipset! Har maaaaange skruehull

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [Zenith-
    Glassfibersparkel ja.. Er det vansklig å pusse ned eller? Dyrt?

Hadde vert fint med finer ja, men syns det ser litt vanskleg ut.. Har ingen som kan hjelpe meg heller.

Men eg reknar me grunnarbeidet er det samme om ein malar eller legg finer? For då kan eg pusse å gjere alt klart først.

Det er lett å pusse ned, det tørker hurtig og det er en god sparkel med god heft...

Grunnarbeidet er nesten det samme ja. Med finer trenger ikke man å være så utrolig nøye, mens med maling/lakk MÅ det være 100%. Regelen her er at alt du kan kjenne med fingertuppen synes etter lakking (Alle ujevnheter kommer frem). Maling dekker ujevnheter litt bedre, men så blir resultatet på langt nær så bra som lakk.. Men alt i alt, må du sparkle og pusse før valget du tar ja.

Du trenger ikke å grunne hvis du skal legge finer. Limen hefter bedre rett på MDFèn. Ingeting blir bedre enn det svakeste punket, så hvis limen legges oppå grunningen blir der svakere på en måte. Då blir grunningen en slags hinne over kassen. Og limen festes da til grunningen som igjen festes til MDFèn.

Kanskje en litt tungvint forklaring her... Men jeg orker ikke å lese over den.. Håper du skjønner...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samu
    Det er lett å pusse ned, det tørker hurtig og det er en god sparkel med god heft...

Grunnarbeidet er nesten det samme ja. Med finer trenger ikke man å være så utrolig nøye, mens med maling/lakk MÅ det være 100%. Regelen her er at alt du kan kjenne med fingertuppen synes etter lakking (Alle ujevnheter kommer frem). Maling dekker ujevnheter litt bedre, men så blir resultatet på langt nær så bra som lakk.. Men alt i alt, må du sparkle og pusse før valget du tar ja.

Du trenger ikke å grunne hvis du skal legge finer. Limen hefter bedre rett på MDFèn. Ingeting blir bedre enn det svakeste punket, så hvis limen legges oppå grunningen blir der svakere på en måte. Då blir grunningen en slags hinne over kassen. Og limen festes da til grunningen som igjen festes til MDFèn.

Kanskje en litt tungvint forklaring her... Men jeg orker ikke å lese over den.. Håper du skjønner...
    Hehe.. Flott forklaring! Eg hadde i alle fall ingen problem med å skjønna den..
    Trur de prisforskjellen på maling/finering er stor?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [Zenith-
    Hehe.. Flott forklaring! Eg hadde i alle fall ingen problem med å skjønna den..
    Trur de prisforskjellen på maling/finering er stor?
    - Maling er billigst og lettest, med dårligst resultat. Koster kanskje 200-300 kr inkl grunning.

- Lakk dyrere enn maling, men det gir mye bedre resultat samtidig som det krever litt ferdigheter fra lakkeren. Bør lakkes med sprøyte, men det går fra boks også. Såfall bør boksene kjøpes/Blandes hos en lakkforhandler. Koster kaskje 500 kr totalt.

- Finer er nok dyrest. Om det er finere enn lakkering kan nok diskuteres. Smaksak. Det en nok lettere å få et fint resultat med finer enn med lakkering. Koster fra 500-1500 kr inkl. lakk. Kommer litt an på hvilken finer du kjøper.

NB!! Dette er ca. priser.. Alt kommer an på hvor/hva du kjøper..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Maling er billigst og lettest, med dårligst resultat. Koster kanskje 200-300 kr inkl grunning.

- Lakk dyrere enn maling, men det gir mye bedre resultat samtidig som det krever litt ferdigheter fra lakkeren. Bør lakkes med sprøyte, men det går fra boks også. Såfall bør boksene kjøpes/Blandes hos en lakkforhandler. Koster kaskje 500 kr totalt.

- Finer er nok dyrest. Om det er finere enn lakkering kan nok diskuteres. Smaksak. Det en nok lettere å få et fint resultat med finer enn med lakkering. Koster fra 500-1500 kr inkl. lakk. Kommer litt an på hvilken finer du kjøper.

NB!! Dette er ca. priser.. Alt kommer an på hvor/hva du kjøper..
    Tusen takk for all informasjon, flott med ein liten oversikt.

Skulle eg velge å male med vanleg interiør maling no og ikkje bli fornøgd, blir det veldig vanskleg å fjerne malingen igjen, for so å legge finer og lakke?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser i tråden til g-h om BEL mkII-bygging, har han bestilt DC-fix fra Ljudia http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli...15%20&cart_id= som er noe slags "klistremerke" som ser ut som finer... Aner ikke hvordan/om dette funker.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bare pusse vekk malingen. Hvis du skal ha finer på kan du pusse med ganske grovt papir ca 120-180 papir. Så da går malingen ganske kjapt vekk... Eller du kan ta finer rett utenpå malingen, men da kan du risikere at ikke limet holder så godt...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Hvis du ser i tråden til g-h om BEL mkII-bygging, har han bestilt DC-fix fra Ljudia http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli...15%20&cart_id= som er noe slags "klistremerke" som ser ut som finer... Aner ikke hvordan/om dette funker.
    Ja, gledar meg til å sjå korleis det blir med DC-fix.. Det er heilt klart eitt alternativ, men vil helst sjå korleis det blir på g-h sine først

Du kan bare pusse vekk malingen. Hvis du skal ha finer på kan du pusse med ganske grovt papir ca 120-180 papir. Så da går malingen ganske kjapt vekk... Eller du kan ta finer rett utenpå malingen, men da kan du risikere at ikke limet holder så godt...
    Bra det ikkje er vanskleg å få vekk.. Då kan eg i teorien prøve å male først.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •