Extrem rumperister? eller fiasko?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Extrem rumperister? eller fiasko?

Har en gammel stol som egentlig skal kastes. Har 4 15" som ikke kan stå på stuen, derfor har jeg jo et par elementer til overs. til de som er kjent her inne så er det "sub tårna" med 15" som har stått hos Akto me flere. Uansett her er

litt info Impedance 8 ohms

AES Power Rating
    400 Watts
    Program Power 800 Watts
    Peak Power 4000 Watts

Frequency Response
    50Hz - 2.0kHz

Sensitivity (1W/1m)
    98dB

Jeg har lyst til å klistre dette fast under stolen og koble den til! hva vil skje? er det noe vits i å prøve engang? eventuelt hvordan fester jeg det?

Hmm.. merkes at ferien snart er over..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo en dialog gående i en annen tråd med en som er ekspert på området. Han synes vel dette overgår alt annet av rumperistere.

Skal være en tråd på forumet om dette, men jeg fant den ikke i farta. Mulig at de burde gått litt lenger ned i frekvens, Flageborg er nå en gang experten her :-P
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke plage Flageborg med slike påfunn Problemet er vel at den ikke går så veldig langt ned. Derfor skal jeg prøve med et foreklet feste.. Dette må prøves, jeg har ikke plass/ får ikke lov til å ha de to subtårna i stuen ( jeg kan skjønne det)

Men tanken er extrem så derfor kommer det bilder etc om ca 30 min når dette er ordnet! jeg vil prøve den føre jeg publiserer noen bilder! og om det mot ALLE odds skal virke så skal jeg lage en bedre feste anordning!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du ønsker er egentlig en svingende masse, ikke en svingende luftsøyle?

Hadde det vært mulig å sette opp høyttalerne under stolen, i "fri luft" direkte koblet til rammen, og festet en passende masse til membran slik at man fikk aksellerert sofa-rammen?

Måtte sikkert ha sett litt på resonansefrekvenser, stivhet i oppheng etc.

-k

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    ... jeg har ikke plass/ får ikke lov til å ha de to subtårna i stuen ( jeg kan skjønne det) ....
    De er da ikke sååå store???

Tilbake til prosjektet, mener at det var flere som fortrakk dette framfor rumperister, det beste er selvsagt et element under hver sitteposisjon. Mener at det var åpen baffel som var måten å gjøre det på. Litt av poenget var at det måtte være litt størrese på elementene, eksempelvis 15" skulle funke fint.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/h-yttalere/36465-innbygging-av-sub-en-stor-kasse-svs-12-2-a.html

I denne tråden beskirver Flageborg det du spør om :-D Og som han har gjort selv.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik ble det. HUSK at dette var bare noe som ble slått sammen for å teste et eventuelt potensiale.. Jeg testet det på musikk nærmere bestemt "summer dance mania" eller noe slikt.

Resultatet.. Det ristet godt i hele kroppen og stolen var i bevegelse, så egentlig ble resultatet bra! MEN jeg liker at det rister og slår i brystet når jeg ser og hører på slikt! Ikke at hele kroppen rister i takt med musikken..

Alt i alt en god ide som ga et forventet merkelig resultat.. Jeg tror helller at jeg skal bygge meg en litt mindre subkasse og ha et element inni der...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke sende en mail med bilder til IKEA. Kanskje du får royalties når de setter den i produksjon. :-P

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke engang designerne bak den geniale "IVAR" serien på ikea klarer å lage noe som er i nærheten av denne dette er en design/konstruksjonsmessig BOMBE, regner med at denne "godbiten" kommer til å forandre møbel industrien!!

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lavt satte du delefrekvensen på rumperisteren da du testa den? Vil anbefale å prøve en montering a'la Flageborg hvor du har en plate som dekker hele bunnen av stolen, du får nok større effekt av elementets bevegelser da.

Det er vel helst til film at romperistere er aktuelt, hvor du kun kobler de til LFE-kanalen, prøv det også! Dataene du har er forøvrig ikke så veldig opplysende, det du skulle hatt er Thiele/Small parametrene. Hva slags merke og modell er elementet?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hvor lavt satte du delefrekvensen på rumperisteren da du testa den? Vil anbefale å prøve en montering a'la Flageborg hvor du har en plate som dekker hele bunnen av stolen, du får nok større effekt av elementets bevegelser da.

Det er vel helst til film at romperistere er aktuelt, hvor du kun kobler de til LFE-kanalen, prøv det også! Dataene du har er forøvrig ikke så veldig opplysende, det du skulle hatt er Thiele/Small parametrene. Hva slags merke og modell er elementet?
    Det er nok til film ja.. Delefrekvensen er vel satt til 80 hz tror jeg?? Jeg kjørte inn cd og testet jeg!! Men skal prøve "flageborg metoden" kanskje.. Uansett her er mere info! Dette er alt jeg har. om de!

det heter RCF og er modell "L15P540"
    Impedance 8 ohms

AES Power Rating
    400 Watts
    Program Power 800 Watts
    Peak Power 4000 Watts

Frequency Response
    50Hz - 2.0kHz

Sensitivity (1W/1m)
    98dB

Voice Coil Diameter
    3" / 76mm

X Damage (peak to peak)

36mm/1.4"

CABINET SPECIFICATIONS
    Enclosure Volume 50Liters/3.18cu. ft.
    Tuning Frequency 50Hz
    Vent Diameter 150mm/6.1"
    Vent Depth 127mm/5"

MATERIALS
    Cone No Pressed Pulp
    Voice Coil Material Copper
    Voice Coil Former Kapton
    Diaphragm Material Paper
    Surround Material Polycotton

MOUNTING INFORMATION
    Overall Diameter 15.24" / 387mm
    Bolt Circle Diameter 14.6" / 371mm
    Baffle Cutout Diameter 13.86" / 352mm
    No. Of Mounting Holes 8
    Mounting Hole Diameter 0.26" / 6.5mm
    Flange Thickness .51" / 16mm
    Overall Depth 6.3" / 163mm
    Net Weight 9.5 kg. / 20.9 lbs.

THIELE-SMALL PARAMETERS
    Resonant Frequency (fs) 50 Hz
    Impedance (Re) 5.6 ohms
    Coil Inductance (Le) 1.5mH
    Mechanical Q (Qms) 9.7
    Electrical Factor (Qes) .41
    Total Q (Qts) .39
    BL Factor (BL) 21.4 T-M
    Compliance Equivalent Vol. (Vas) 100 Liters/3.53cu. ft.
    Voice Coil Overhang (Xmax) 6.5mm
    Reference Efficiency 2.94%
    LOW FREQUENCY RESPONSE

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heftig kraftfaktor (BL) på de elementene Synd resonansfrekvensen er såpass høy, men uansett verdt å fuske litt videre med det der. Har du tilgang på en stikksag er det ikke rare jobben å lage en plate som dekker hele stolbunnen.

Prøv å sette delefrekvensen til 60 eller kanskje så lavt som 40Hz. Prøvde noe lignende hos en kompis og da kom vi frem til at det fungerte bedre med delefrekvensene under 80Hz.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner Heineken å virke så nå skal det bli Rumperister her har ryddet plass i kjelleren så jeg har en plass og holde på!! MEN en ny ide! jeg har jo 2 like elementer og jeg har en tilsvarende 4 seters sofa! kan det bli mere heftig?? forsterkerkraft er ikke noe tema, det har jeg masser av!!

Men planen i nå er å studere " Metode Flageborg" og ordne saker. Den rister ned til 22 HZ også det fant jeg ut når jeg kjørte en subbtest med måler og greier. Men kan vel også stille ned delefrekvensen!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •