klarlakk, blank eller matt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

klarlakk, blank eller matt?

har lakkert en høyttaler med "cherry farge" samme farge som Proson twin 616 så lurer eg på om eg skal legge på klarlakk matt eller klarlakk blank? har dere noen linker så eg kan se forskjellen mellom blank cherry å matt cherry? trenger hjelp fort..

MVH Marius

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis finsihen din er 100% kan du godt bruke blank lakk... Hvis ikke anbefaler jeg å bruke matt lakk, for da kommer ikke ujevnheten like godt frem... Men blank lakk kan du se ujevnheter MYE bedre. Selv ujevnheter du ikke kan se før den er lakket...

Men samtidig kan du lakke med blank lakk, og hvis du angrer kan du lakke et strøk med matt lakk over.. Funker det og...

Det er nok vanskelig å se forskjell på blank og matt lakk på bilder... Du må nok se forskjellen selv i virkeligheten.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så viss eg legger på blank lakk å eg ikke er fornøyd så kan eg bare ta på et strøk me matt lakk? eller må eg pusse vekk den blanke lakken først?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan lakke det rett utenpå.. Dette har ihvertfall jeg gjort før, med godt resultat. Spør for sikkerhets skyld i butikken du kjøper lakken..

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ved et nytt strøk bør du matte ned litt med et fint slipepapir først...men det blir jo finere jo flere støk du tar også da:-D mine er lakket minst ti strøk...(kommer bilder av min kino snart har akkurat kjøpt ixus 60 camera..)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss eg forstår rett så meine du eg skal kegge på et strøk me blank klarlakk så skal eg pusse bittelitt så legge på et nytt strøk osv?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius1992
    Viss eg forstår rett så meine du eg skal kegge på et strøk me blank klarlakk så skal eg pusse bittelitt så legge på et nytt strøk osv?
    Det er jo hvis du selv vil se hvordan det blir med blank. Er det bra så gjør du ingen ting mer, blir det ikke fullt så bra kan du bare hive oppå et lag med matt..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pusse skal du gjøre før hvert lag med lakk uansett... Altså du skal matte ned lakken mellom hvert strøk med fint sandpapir, før nytt lag påføres. Dette gjelder uansett om lakken er blank eller matt...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samu
    Pusse skal du gjøre før hvert lag med lakk uansett... Altså du skal matte ned lakken mellom hvert strøk med fint sandpapir, før nytt lag påføres. Dette gjelder uansett om lakken er blank eller matt...
    okey, hvor mange strøk bør eg ha? går det me 240 sandpapir

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan du lese... Står litt om lakking på slutten av siden. http://www.lyd-interior.no/tynnfiner.php Hvor mange strøk du trenger er opp til deg, og ønsket finish.. Alt fra 3 til 10 strøk... 4-5 strøk er helt sikkert greit nok...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehh... Hva er kassen din forresten laget av? Linken over er for finer forresten... å du trenger gjerne ikke å tynne lakken..., fordi du har vel ikke finer den skal trekke inn i.. Du har jo bare lakkert kassen. Det går nok med 240 sandpapir, men det hadde ikke gjort noe hvis du hadde finere også. Gjerne 320 papir... Spør der du kjøper lakken.. De vet som regel det meste, hvis de kan jobben sin litt..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kassen er laget av 22mm finer

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius1992
    har lakkert en høyttaler med "cherry farge" samme farge som Proson twin 616 så lurer eg på om eg skal legge på klarlakk matt eller klarlakk blank?
    Er det 22mm vanlig kryssfiner vi snakker om her? Gran? Furu?

Hvis du allerede har lakkert høyttalerne som du skriver over, har du på en måte forseglet fineren. Når du tynner lakken på det FØRSTE strøket, er dette fordi lakken skal kommer godt inn i fineren og forselge/binde den. Du klarer dermed ikke komme inn i fineren med et tynt lag med lakk nå. Skjønner?

Bare lakk utenpå med ønsket antall strøk med lakk, så blir sikkert dette bra... Husk å pusse mellom hvert strøk... Og vær nøye med å fjerne pussestøvet.

Lykke til!!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okey:-D 1000 takk for hjelpa

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er vanlig kryssfiner har lagt på 3strøk me beis å 1strøk me klarlakk men tror eg skal ha 2strøk til me klarlakk.. skal eg pusse mye på lakken?

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du BØR ikke bruke 240 papir mellom strøkene..det er grovt

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hoss coop byggmix hadde di ikke finere en 280 men eg kan jo reise ner til coop obs å se der.. hva bør eg bruke da?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør bruke 320 papir. 280 parpir går også helt greit... Jeg har brukt det selv, med bra resultat... Det er liksom ikke krise, hvis du ikke går for pianofinish:-) Du skal ikke pusse mye nei, du skal kun gjøre overflaten matt. Puss raskt over, sånn a du får "mattet" alt... IKKE puss deg langt ned i forrige lakklag... Skjønner?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp. det va bra forklart, det skal du ha:wink:

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samu
    Dette kommer an på hvor lang tid det er mellom "lagene" med lakk
    Lakken bruker relativt lang tid før den lukker seg for videre heft, men skal du forbedre underlaget, så må man slipe ja.

Det som er mye bedre og gjøre når du skal lakke en treplate er og bruke en grunning som er egna for sliping, legg på mange feite strøk!
    Den herder raskere, og er bedre og slipe enn lakken, blir det ikke bra legger du på grunning igjen og sliper.

Når du synes underlaget er blitt bra, så legger du på lakken.
    Blir det ikke bra nå, ja da må du til og slipe lakken, gjerne med 600 papir, la papiret få jobbe

280/320 papir er ganske grovt når du sliper for hånd.. sliperipene kommer nok frem etterhvert.
    Men det kommer jo an på hvor nøye du vil gjøre dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •