Fase, tidsforsinkelse og transientrespons

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fase, tidsforsinkelse og transientrespons

Sitter å leser i byggeboka til Eltek, og det var et lite avsnitt om tidsforsinkelse, hvor både fasedreining og transientrespons trekkes inn, uten å forklare det noe mer...

Hvis jeg har forstått det rett er tidsforsinkelse et problem som oppstår i bassen, ved de nederste frekvensene. Man får jo en graf over dette i WinISD. Hvor høy kan denne være mellom 40 og 30 hz? Mener å huske å ha lest at det ikke er viktig lenger under 30 hz, stemmer dette?

Så til hovedspørsmålet... Noen der ute som kan fortelle meg hva fasedreining og transientrespons er, og hvordan man tar hennsyn til det i en konstruksjon?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Transientrespons sier noe om hvor raskt et system reagerer på en endring. Med andre ord, hvor raskt det starter og stopper. I høyttalersammenheng styres dette av elementet, kabinettvolum og avstemningsmåte (dipol, lukket, transmisjonslinje, bassrefleks, slavebass, båndpass osv..). Hvis du vil vite mer om emnet kan du søke litt på Wikipedia eller Google. Her er en kort (engelsk) artikkel om faseforskyvning.

Fasedreining i lydsammenheng er oftest tidsforsinkelse. Jo høyere ordens filter, jo mer fasedreiing (og dermed forringelse av transientresponsen).

Når det gjelder group delay pleier jeg å følge en tommelfingerregel på maks 10ms ned til 30~40Hz. Hvis du ikke allerede har den anbefaler jeg at du kjøper The Loudspeaker Design Cookbook. Har den selv og synes det er en kjempebra basisbok på de aller fleste områdene innen høyttalerbygging.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan er det egentlig med groupdelay når det gjelder sub? Vis jeg simulerer en portet konstruksjon i winisd så får jeg av å til en voldsom peak mellom 15-30hz.
    Så vor masse groupdelay kan jeg ha under 30hz uten at det blir "sen" bass?:?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høy group delay fører til en subwoofer som ikke henger med på notene, dette merkes spesielt godt når du hører på musikk. Det blir rett og slett uutholdelig å høre på, fordi subwooferen ikke klarer å følge takta.

Hvor mye group delay som er ok for en subwoofer er jeg ikke stø på, jeg vet bare at jeg foretrekker subwoofere med lukket kabinett

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •