Tegne i 3D med Sketchup gratisprogram!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tegne i 3D med Sketchup gratisprogram!

http://sketchup.google.com/
    http://www.sketchup.com/

Fler som bruker dette, og som deler min fascinasjon?

Til de uinnvidde: Dette er et ekte 3D-program som er gratis og lett å bruke. Det er ikke fritt for bugs, og langt fra perfekt, eller på noen måte så fleksibelt som et seriøst 3D-program, men allikevel svært anvendelig og morsomt å jobbe med. Brukerterskelen er lav, og spesielt lav blir den med de tilgjengelige tutorials.

Her ligger blant annet video tutorials som gir en utrolig rask innføring i grunnmetodene. http://www.sketchup.com/?section=training

Ta for eksempel en kikk her: http://download.sketchup.com/downloa...Tutorials.html

For den mer avanserte bruker kan man oppgradere til Sketchup Pro.

Her er noen eksempler på hva folk har tegnet:
    Eksemplene er hentet fra 3D Warehouse der det ligger mye man kan laste ned og bruke. http://sketchup.google.com/3dwarehouse/

Og her er høyttalere som jeg har tegnet etter å ha brukt programmet i et par uker.

Det er vel unødvendig å si at dette er anvendelig?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et flott program, som ikke kan anbefales nok. Men finnes det ikke en dedikert (og klistret) tråd om nettopp dette programmet allerede?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det gjør det.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg forstår er det en tråd som handler om at sketchup eksisterer, og at en del andre program også eksisterer.

Poenget mitt med denne tråden var å ha en erfaringsbank, samt et sted man kan spørre likesinnede som tilfeldigvis har vært borti samme problemene.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være vrien, men alt du har nevnt står allerede i den andre tråden. Og mer til.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsåvidt enig i at det ligger mye i den gamle tråden, men tittelen på den tråden er jo ikke akkurat treffende for innholdet. Synes det kunne vært greit med en dedikert SketchUp-tråd.

Og for alle nyinnvidde, bruk tutorials'ene som Snickers linker til, de er veldig nyttige. Jeg har brukt programmet en stund og lekt litt med drømmen om kjelleren, og i tillegg modellert hytta. Rett og slett morsomt når man finner ut av hvordan programmet virker. Det var en masse ting som irriterte meg grønn i begynnelsen, men når man lærer seg teknikken, så er det altså en grunn til at ting er som de er.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Tols1. Det kan virke litt rart i begynnelsen, men etter å ha kjørt igjennom et par enkle tutorials kan man det meste grunnleggende og da blir det utrolig morro.

Her er forøvrig linken til den klistrede tråden:

http://avforum.no/forum/showthread.p...light=sketchup

La til et bilde jeg lagde rett etter jeg hadde kjørt tutorialsene. Å lage komponenter er enkelt, og når man først har en 1:1 kopi av et produkt, kan man lage en enhet av det (group) og bruke det som man ønsker i nye tegninger, eller dele de ut på nettet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har støtt på et par tre gjentakende problematikker. Den ene har jeg funnet løsningen på.

Den ene er når jeg ønsker å tilte et objekt bakover, og så sette det sammen med et annet objekt som også er tiltet bakover, ender jeg ofte opp med at de passer 99% perfekt. Det viste seg at dreieskiven (når jeg for eksempel skulle dreie rundt rød akse) ikke ville bli rød, men forble sort og derfor dreiet noen få grader ute av den aksen jeg egentlig ville dreie. Ved å trekke hjelpelinjer stående som pinner ut av sidene på kassa fikk jeg rødt dreiehjul og etter sammeføyning passet det helt perfekt.

Nr 2 er roterende elementer ved hjelp av "follow me"-verktøyet. De har ofte en tendens til å bli hule i midten. Jeg pleier å tegne objektet som skal dreies i et plan først, så legger jeg en sirkel enten i bunnen eller toppen av objektet slik at jeg er sikker på at senter havner der det skal. Når jeg så dreier objektet blir det et lite hull gjennom hele i midten. Jeg har forsøkt å legge objektet ut fra senter til knekkpunkt i sirkelen, og jeg har forsøkt å legge det fra senter til midt mellom to knekkpunkter. Jeg har også forsøkt å dreie objektet slik at det står 90 grader på en av de to tilstøtende linjene mot et knekkpunkt i sirkelen.

Et annet problem jeg støter på, men det kan være at det bare lar seg gjøre i Sketchup 5, er subtraksjon. Dersom to objekter interfererer med hverandre dannes allikevel ikke grenselinjer i interseksjonene. De må tegnes manuelt før man kan trimme de to i forhold til hverandre. Anyone?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dersom to objekter interfererer med hverandre dannes allikevel ikke grenselinjer i interseksjonene. De må tegnes manuelt før man kan trimme de to i forhold til hverandre. Anyone?
    Fungerer det ikke dersom du merker det aktuelle området, høyreklikker på det og velger "Intersect with model"?

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er ett artig program ja. lastet det ned for ca en uke siden og har fått tegnet en del allerede. genialt prog for å teste finish på feks Bel høyttalerne. Skal laste opp litt bilder senere så kan dere se..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Fungerer det ikke dersom du merker det aktuelle området, høyreklikker på det og velger "Intersect with model"?
    Ah, der var det nok noe jeg hadde gått glipp av kan det se ut til ja. Takker!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du verden så mye lettere ting ble nå!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med ufullstendig senter ved bruk av follow me verktøyet på runde gjenstander viser seg å være knyttet til tegning av små gjenstander. Man kan tegne dem i 10 ganger størrelse og forminske dem etterpå. Da blir det strøkent.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er kanskje ikke direkte knyttet til selve bruken av SketchUp, men en dag jeg var uten internettforbindelse (det varte i 3 hele dager, visstnok pga. uværet) og jeg måtte finne på noe annet enn å lurke på forumet, tenkte jeg skulle flikke litt i SketchUp. Men dette programmet insisterte på at jeg MÅTTE laste ned en oppdatering, og det var umulig å å få gjort noen verdens ting.

Løsningen var å gå inn i regedit, under HH_CURRENT_USER - Software - Google - Google Sketchup5 - Updateservice og endre datoen til ca julaften 2006. Etter dette påstod Sketchup at klokka mi gikk feil, men utenom det så funket det bra.

Jeg ligger normalt langt unna regedit, men hva gjør man ikke når man er desperat.

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får man tegnet med korrekte mål... Default e jo inchs og ikke cm. Er det mulig å endre hva somer standard målenhet?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tommer -> metrisk

Under menyen Window ->Preferences ->Template velger du hvilken måleenhet du vil bruke. Men dette må du gjøre før du begynner å tegne, man kan ikke bytte midt i et prosjekt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beregne volum

Noen som har noen genial måte å beregne volum på? Så lenge man har rettsidede bokser så er det jo greit, man tar arealet av en flate og ganger med avstanden som utgjør "boksen" i forhold til den flaten (noen som skjønte dette?).

Men hvis man har mer komplekse bokser, hvordan beregner man da volum? Jeg kan nemlig ikke finne noe verktøy som gjør denne jobben, og ved googlesøk får jeg forslag til noen script.

Noen som vet?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil gjøre det manuellt så kan du jo alltids dele det opp i mindre "områder" for så å legge alt sammen.. En trekant der, og en firkant der utgjør tot. volumet.

Runde former er det ikke alltid like praktisk å bruke denne metoden, da kan du tegne det i f.eks autocad som spytter ut arealet etter litt knoting.
    Slik som: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-tegning.htmll

EDIT: dette var en Sketschup tråd ja... hm, der vet jeg ikke hvordan det gjøres, men tegninger kan eksporteres til autocad. Da gjerne vare et tversnitt som ganges med høyden, eller en side som ganges med bredden. Mer avansert enn det så ville jeg estimert så best jeg kunne og så justert det med klosser og dempemateriale etc. etter at kassen var bygget.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Holder på med å bygge meg hus, og kunne tekt meg å prøvt ut i et dataprogram ulike romløsninger. Jeg bruker sketchup, men har et problem. Jeg klarer å lage romene, men nr jeg skal innrede får jeg problemer. for å komme inni rommene, så zoomer jeg nå så mye at jeg mister helt oppfatningen av hovr i rommet jeg befinner meg og hvordan romet ser ut. kan det ikke gjøres sånn så i the sims, at en kan ha god avstand fra det en holder på med, og allikevel kunne innrede? sånn det er så så får jeg med avstand bare innredet "taket" på leiligheten min. i steden for at objektene jeg plasserer blir plassert i selve leiligheten, blir de plassert oppå leiligheten. hva må jeg gjøre?

forklarte sikkert helt bak mål her nå men...

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Snickers-is
    Hvordan lagde du de elementene så runde i dybden?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •