Høyttalerprosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalerprosjekt

Heisann!
    Er ny på forumet her i dag. Har et høyttalerprosjekt på gang, med samme elementer brukt i
    dynabel euforia, i en "todelt" høttaler (kan man kanskje kalle det) Har prata med noen på eltek om
    delefilter (kjører nå med noe jeg ribba fra nonen gamle dali høyttalere), og tenkte da at en
    litt modifisert utgave -for å tilpasse diskanten- av dynabel exact filteret ville være en god ide.
    Hørtes ut som han jeg snakka med trodde det ville bli bra. Er det noen her som har tanker om dette?
    I bunnkassene er det en peerless xls 10", som skal drives aktivt med hypex ds 2.0.

Sliter litt med kasseresonsns i toppkassenerundt 80-90 hz. Nå er dem dempet med steinull,
    og profilert skum, fra eltek. Kassene er bassrefleks. Har lengde på røret mye å si på det?
    Og siden det er bassrefleks, burde jeg kanskje ikke dempe alle flatene? Burde jeg ha ekstra med
    dempematriale i bunn og topp? Har ikke så mye erfaring her dessverre. Er steiull riktig å bruke,
    eller er det kanskje lurere å bruke noe annet? Noen råd for å få bort ulyden?
    Så synes jeg at de kanskje kunne gitt litt mer i bassen der nede, selv om det ikke vil ha noe å si
    når jeg får forsterkere til subkassene, så hadde jeg likevel forventa mer trykk.
    Lurer på å proppe igjen refleksen når subbene er oppe og går skikkelig.

Har tenkt å ha høyttalerne i sort pianolakk finish. Vet det bli et *******, men er forberedt til å
    holde på med forarbeidet til jeg blir en pussemaskin Lakkeringa skal jeg holde meg langt unna,
    og levere til en lakkerer.

Sånn akkurat nå låter det litt rustent, men blir nok bedre når filtere og forsterkere er i havn.
    Tross i "rusten" er lydbildet gjennomsiktig og detaljert, men mangler mye!
    Nå driver jeg alt på en Hegel H2, så effekten strekker heller ikke til heller.

Det skal sies at det ikke er meg som har laget kassene. Har ikke så mye snekkerferdigheter,
    eller utstyr, så her har jeg fått hjelp av en kamerat; scorp1234 her på forumet.

Her er bilde av hvordan de ser ut nå (skal forresten egentlig ha den andre toppen (speilvendt) på denne kassa)

Her er en "photoshoppa" skisse av hordan jeg tenker de skal se ut. Litt mongo lysrefleksjoner men likevel.

Skal prøve å få lagt ut bilder av hvordan toppkassene ser ut innvendig snart.

Blir takknemlig for råd og tips!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig!

Velkommen til formuet!

Det skal forøvrig en del til for å få resonans ved så lave frekvenser i en så liten kasse. Hvordan har du kommet frem til den konklusjonen?

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke svare deg på noen av spørsmålene håvard, men Jan Erik har sagt jeg kanskje kan ta turen når det blir ferdig. Jeg gleder meg!

Lykke til videre. Sort pianolakk blir nok dødsrått

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-is:
    Takk testa litt en gang til og da høres det ut som om toppkassene har resonans rundt 95 hz,
    (kan det stemme tror du?) og subkassene rundt området jeg nevnte først. Er testet med lydene her
    http://www.diffusor.com/index2.htm
    Rommet jeg spiller i gjør nok ikke underverker for lyden, kan ulyden komme av det kanskje?

Lil-H: Bare å ta turen for lytting når det er ferdig!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke umulig men relativt lite trolig at du har resonanser med bølgelengder på rundt 4 meter inni de kassene. Imidlertid kan det som du er inne på være rommet som bidrar også. Den beste måten å teste det på er å måle. Du kan også lytte deg frem med ulike plasseringer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker på om resonans blir riktig ord på det engang(?), men det blir hvertfall en kassete lyd
    når jeg spiller de tonene :/ Burde prøve meg frem med litt forsellige plasseringer, er bare litt
    mangel på muligheter i stua, og med tv som ikke er så glad i nærkontakt. Har dessverre ikke
    måleinstrumenter heller.

Får prøve det jeg kan

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med dette prosjektet?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann..

De var noen nydlige høyttalere du har bygget:smile:
    Ville bare gjøre deg oppmerksom på at de ligger utallig konstruksjoner på nettet, hvor de er brukt disse elementene.. her er en, med komplett filter!:

http://www.speakerbuilding.com/content/1022/

ellers vil nok exact filter vere et veldig godt alternativ. Du skriver at du bruker et dali filter nå, de blir feil med tanke på oppbrytningen til seas magnesium bassen du har.

mange flere og, bare å søke.. Hvilket basselement er de du har brukt... Er de W17E-002 eller EX-002?
    Demping av kasse innvendig er tommelfinger-regel at du bruker 1 lag på topp/bunn/sider og dobbelt lag på bakvegg. Ingenting på front.. Dette gjelder for bassreflex. Vil anbefale å bruke elteks Akustilux , fremfor stålull

Kasseresonans? kan de vere at målene på røret ditt ikke stemmer i de heletatt? slik at du får en peak dette området..?
    Hva er volum på kassene, og måla på røret.?

Håper dette kan hjelpe litt.
    :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Howard28
    Sliter litt med kasseresonsns i toppkassenerundt 80-90 hz.
    Du kan jo alltids gå ut og måle, da eliminerer du jo rommet;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •