dynaBel brontes i glassfiber, bilder 01.08.06!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

dynaBel brontes i glassfiber, bilder 01.08.06!

Hehe, som vanleg når eg skal bygge så gjekk noko feil. Liminga hadde ikkje vorte skikkeleg, og derfor passa ikkje frontbaffelen. Så i all ergrelse foreslo kompisen min(som eg alltid bygg attmed) berre som ein spøk at vi kunne teste å gjere dette med glassfiber heller. Så då tok vi turen til Ålesund, og kjøpte masse glassfiberrier og tilbehør. Så no er eg ute etter designtips! Vi skal muligens begynne å bygge imorgon. He forstått det slik at det er å foretrekke at mesteparten av kassene fortsatt er i mdf(bedre akustisk sett), så vi prøver å bygge ein del av det.

Eg he sett for meg eit design som er bua i toppen. Kravet er at begge kassene må vere litt djupe, då forsterkar og strømforsyning skal inn i eine kassa. Skal altså bygge to identiske kasser.

Berre som eit forslag på eit design eg likar, legg eg inn eit bilde av Burj Al Arab. Forstår at ein kopi av dette vil vere vanskeleg å få til, men noko àla dette hadde passa meg ypperleg.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du trenger når du skal bygge i glassfiber, er ei form. Denne formen kan være så mangt. Det jeg gjorde, da jeg bygget mine subber i bilen, var å bruke bilens naturlige begrensninger som form. Fronten la jeg etterpå på med hjelp av en limpistol og ei gammel t-skjorte. Det man gjør, er at man strekker den tøybiten så hardt man kan, og limer den fast til emnet(resten av kassa) og så smører man polyester på denne, slik at den stivner. Kan gjerne legge ett lag med glassfiber på denne med en gang, det går i grunnen fint det også. Pass på at tøyet er komplett dynket med polyester, det skal ikke være "en eneste tørr flekk" før du legger på lag 1 med glassfiber. Om du ikke vil bruke tøy der, så anbefaler jeg fortsatt at du gjør det, men legger ett lag med sølvfolie mellom tøyet og glassfiberen. På denne måten får du fortsatt laget en form, og du slipper å bruke noe annet, som kanskje ikke kommer til å passe ved en senere anledning.

Nå så ikke jeg noe bilde i posten din, da det virker som at det ikke er noe der Men post ett bilde, så kan jeg komme med forslag, om jeg har noen

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oops, gløymte visst å legge inn bildet ja Menmen, her kjem det. Legg også inn eit bilde av dei finaste designhøgtalarane eg he sett per dags dato.

Litt av samme designet. Kunne tenke meg å lage noko àla den høgtalaren der, men då under halvparten av størrelsen. Tenkte å lage mdf-kasse til å ha inni, så forme ut frå den. Dette skulle vel sørge for best mulig lydmessig resultat. He kjøpt 20 kvadrat med glassfiberduk, så tenkte å legge denne rundt heile, og ikkje berre rundt dei runde formene, for å sleppe å jobbe med mdf'en.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. Du har ett lite prosjekt framfor deg her nå i allefall. Forstår jeg det riktig, hvis jeg påstår at du skal lage en helt firkantet kasse i mdf som skal være selve høytalerkassen din, og utvendig skal du ha buede former i front å båtformet front? altså, bred i bunn å smalere og smalere jo nærmere toppen du kommer?

For hvis det er så at mine antakelser er riktige, så trenger du en god form å støpe etter. denne kan lages i så mangt. F.eks, så kan du prøve deg fram med ståltrå, lodde/sveise sammen ett nett som du igjen spenner ett tøystykke over og smører inn med polyester og lar dette få ett ekstra lag med glassfiber, og så bruker du dette som form. Det går i grunnen fint, men er sykt mye jobb.

Du kan også få tak i byggskum som du skummer ned i firkanter, og skjærer til med en kniv eller ei lang sag etterpå, og former slik du vil, og så bruker dette som form. det er en forholdvis enkel sak å jobbe med, men det tar jo litt tid da.

Eller du kan skjære til tre biter med kryssfiner som du bruker som rammeverk, og så bøye etter ei plate med tynn kryssfiner, som du igjen støper utenpå. Det vil kanskje være en grei løsning dette, men vil også tro det tar endel jobb og endel timer å få ferdig.

jeg tror at jeg ville gått for løsning nr2.. byggeskum er i grunnen ganske greit å jobbe med, og du former det rimelig lett slik du vil ha det, så lenge du har en relativt skarp kniv. og en god plass å jobbe på. Og glassfiber er i grunnen utrolig greit å jobbe med, bare husk nødvendige forholdsregler når det kommer til helsemessige skader som kan oppstå med bruk av polyester, herder og aceton

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, då er bygginga igang, vi satsa på eit litt lettare design sidan dette er vårt første glassfiber-prosjekt. Ønskte også å bevare lydkvaliteten, og modifiserer derfor dei gamle kassene mine, slik at heile kassa som subben er i forblir av tre, medan all glassfiberet kjem utanpå som eit skjold.

Starta med å lage nokre framhevingar på dei sidene som skal formast:

Trippel-baffel måtte til for å få litt bue som viser att

Akryltetningsmasse brukast for å unngå luftlekkasje

Vi begynner å legge på det vi skal forme til buer, festa desse med kontaktlim

Pusspuss så fårru en suss :P

Eine hjørnet ferdig, neste hjørne klart.

Testa eit utradisjonelt design på eine sida. Hadde nok vorte litt kjedelig med samme forma på denne flata:

Ferdigpussa, sparkel lagt på, og vi må fint vente med resten :P

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser skikkelig imponerende ut!

Det ringer en liten bjelle hos meg nå. Glassfiberen utvendig som herder, vibrasjoner... Du skjønner sikkert hvor jeg vil? Du bør gjøre noe for at dette ikke skal skrangle

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til og bli et solid byggverk dette!
    -følger spent med! :-D

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dette ser skikkelig imponerende ut!

Det ringer en liten bjelle hos meg nå. Glassfiberen utvendig som herder, vibrasjoner... Du skjønner sikkert hvor jeg vil? Du bør gjøre noe for at dette ikke skal skrangle
    Takk for det Ser ein del andre som driv med dette legg stretch-laken rundt, blir muligens til at vi også gjer dette. Så skal vi vel iallfall legge 4 lag med glassfiber, så eg he vel eigentleg trua på at eg skal unngå vibrasjonar til slutt.

PiXeL: Takktakk

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket materiale har du brukt som form?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette! Ganske utradisjonelt. Tror dette kommer til å bli bra, så gleder meg til å se resultatet av den ferdige subben.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •