DIY SVS PB12-Plus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking DIY SVS PB12-Plus

Jeg har bygd meg en PB12-Plus, og tenkte i den annledning å poste noen bilder...

Kassa er av 30 mm MDF, med dobbel frontbaffel (60 mm). Innvendig er den avstivet dobbelt i lengden, og enkelt i bredden. Kassen er tung som bly og ekstremt stiv og solid. Har brukt 5 meter aucoustilux til demping, og et bassreflex rør på Ø10 cm, 36 cm lengde, med avrunding i begge ender for minimal turbulens (blåselyder). Dette gir en avstemning på litt under 16 hz. Kassen er skrudd og limt for optimal stivhet.

Bruker en Hypex 4.0 400w til å drive elementet. Har også testet med en Keiga 500 watt ICE, men da forskjellen var minimal bruker jeg heller hypexen pga mulighet for frekvensboosting trinnløst fra 20 til 50 hz, 0 til 6 dB. Det er nok kun når elementet skal utnytte hele slaglengden fullt ut at det er nødvendig med 500 watt (som svs bruker i sin). Ved normalt bruk (som med denne subben trykker sinnsykt) gjør hypexen jobben svært godt...

Som det kommer frem av bildene har jeg montert elementet i front. Dette funker bra. Subben blir ikke ustabil eller flytter på seg av den grunn. Er kanskje ikke rart med en vekt på drøye 60 kg!

Har hatt en SVS PB12-Plus på hjemmlån fra en "likesinnet" i nærommerådet, og kan melde at subben min spiller helt likt denne i 16 hz tune.

Har dessverre ingen bilder underveis i byggeprosessen, da jeg ikke hadde kamera for hånden...

http://www.planetdomination.com/diy1.JPG
    http://www.planetdomination.com/diy2.JPG
    http://www.planetdomination.com/diy3.JPG

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville lyve stygt om jeg sa at den var vakker :grin: Men den ser solid ut

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du ser er også BEL'ene mine uten finish. Begge skal pusses ned om kort tid, og fineres. Når fineringen er ferdig skal de lakkes med 8 lag klarlakk, så du kan speile deg i dem

En kompis av meg er møbelsnekker, og han skal hjelpe meg, så finishen blir det nok ingen ting å si på nå den er klar

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ble prislappen?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det ikke for lite med kun en 3" port? Av erfaring vet jeg at min Plus fungerer dårlig med kun en port åpen, høyt volum og film på programmet

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Porten er i grenseland. Jeg har ikke klart å fremkalle hørbare blåselyder ved film eller musikk, men ved svært lave sinustoner på godt over vanlig lyttenivå begynner det å blafre i røret. Det er plass nok i kassa til å montere et rør til, men da må lengden på begge rørene økes, så jeg tror ikke jeg gidder gjøre det da det som sagt ikke byr på problemer ved mitt bruk... Jeg brukte dessuten mye tid på å avrunde røret med en full 180 graders bue fra munningen på innsiden for å fjerne mest mulig turbulens...

Sitter det andre der ute å tenker på å bygge samme subben vil jeg annbefale 2 reflexrør, da kassa er lang nok til å ha plass til dette...

Byggekostnader kom på rett under 5500 kr uten finish.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rått bygg, 60 kg! Og jeg som trodde min lettvekter på noen og førti var tung å drasse på. :-P

Jeg bare lurer på hvor mye gain du har forsterkeren på. Jeg kjører "full pupp" for å få noenlunde kurve i sammen med senteren. Mulig jeg kunne vridd ned et par dB. Lars du BEL'ene få alt fortsatt?

Hvis den spiller identisk med en original pb-12 og for halv pris, så må jo dette være et kupp. Gratulerer med ny sub!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gain på subben står på ca kl 11, med en 3 db boost ved 20 hz. Er ikke nødvendig med denne boosten mange steder i rommet, men i sweetspoten er det dessverre en liten dip her... På forsterkeren er subsignalets gain satt til 0 dB.

Subben kommer inn ved 70 hz, og spiller sammen med BEL'ene ned. Jeg er klar over at dette kan skape problemer med utfasing, etc men det gir etter min mening den desidert beste integreringen i mellom høttalere og sub. Hadde jeg hatt et mer filmrettet oppsett hadde jeg nok delt slik at frontene ble avlastet for de laveste frekvensene...

Det morsomme er at subben er utrolig lik BEL i lydsignatur, bare at den har mye mer å gå på, og går enda dypere. Som et resultat syns jeg de integrerer ekstremt godt. Høres ikke ut som jeg har subb, høres ut som jeg har en BEL XXXL

Vekten er nok et resultat av at jeg har brukt 30 mm MDF, dobbel frontbaffel og hele 3 invedige avstivningsplater

Det er ingen tvil om at man her kan ofre noen titalls timer arbeid for en meget godt priset SVS PB12-Plus, men et DIY kit kan det jo aldri bli da elementene kun er tilgjenglige på bruktmarkedet...

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Soundsplinter Rl-p 15"

Hadde en subb med ovennevnte element. Men jeg brukte 19mm MDF.Det var en dårlig plan. Tror jeg hadde en X-Max på kassen på 5-6mm......
    Så det er nok en stor fordel med litt flere avstivere og 30mm plater tenker jeg. Jeg hadde store problemer med utfasinger og rotete lyd sammen med BEL... prøvde å få retta det opp med 1124, men fikk problemer med lydkort og målinger, så dette fikk jeg aldri satt opp skikkelig før elementet ble oppbrukt. så kom gjerne med innvendige bilder av denne kassen. og detaljer mottas med glede. Er den likt bygd opp innvendig som originalen ??

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal lage noen tegninger, jeg

Denne kassen tør jeg påstå er minst like stiv og død som originalen. Har ikke sett inni en PB12-plus før, så jeg vet ikke hvordan den er avstivet innvendig, men min konstruksjon veier rett over 60 (!) kg, mens en PB12-Plus veier 50 kg... Om dette er fordi platetykkelsen i originalen er mindre, eller om det er fordi de ikke har avstivet så kraftig innvendig, vet jeg ikke...

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Ser vedlig bra ut dette. skal selv bygge 4 stykk til høsten.
    Har du noen tegninger, mål?
    Tenkte å bygge av 38mm massiv eik. Trenger jeg noen særlig avstivning i kassen når jeg bruker såpass tykke eikeplater? Tenkte kanskje bruke dobbel 30mm mdf i baffel. Hadde sett før meg en løsning hvor elementet er montert under. Blir passive subber jeg skal bygge . Skal drive desse 4 subben med 2 stk behringer EP2500 som står og venter. Har skaffet meg et element allerede, men får de 3 siste i august. Har også en feedbackdestroyer som skal brukest i dette oppsettet.
    Takker for tips og støtte i mitt prosjekt. :-)

Mvh
    Ivan

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en kassetegning jeg lagde i paint. Har egentlig laget en i 3D studio max, men jeg poster denne for enkelthets skyld...

Bassreflexrøret i min sub er kun 1 stk på 36 cm lengde (ca 16 hz), og dette fungerer utmerket til min subb. Men har du tenkt å bruke subbens fulle headroom, er det nok lurt å bruke to rør. Det beste da, slik jeg ser det er å bruke 44 cm lange rør. Du får da en tune på 20 hz, og hvis du skulle føle for skikkelig dypbass ved en annledning er det bare å plugge det ene røret, så har du en 14 hz tune...

Selv om det ikke ser sånn ut på tegningen er alle sideflater og avstivere like tykke, dvs 30 mm MDF...

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du da brukt hullsag forå åpne mellom avstiverene, eventuelt hvor eller hvordan ?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte stikksag til å hulle ut avstiverplatene... Kjøpte et spesielt blad som skulle funke bra på MDF. Når utskjæringene var ferdige brukte jeg pussemaskin til å kraftig avrunde alle kanter på uthullingene, så luften kan passere så lett som mulig.

Det blir en del skjæring i disse platene da man både må ha hull til bassreflexrør, og halvbue ved baksiden av elementet...

Akurat hvordan man skjærer disse hullene utover det er ikke viktig, men jeg valgte få, store hull, i stede for mange små. Ved å gjøre dette forsikrer man seg for at hullene ikke får en "resonanse" frekvens (som et rør). Da oppnår man en avstivende struktur som lar luften passere uten problemer...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Her er en kassetegning jeg lagde i paint. Har egentlig laget en i 3D studio max, men jeg poster denne for enkelthets skyld...

Selv om det ikke ser sånn ut på tegningen er alle sideflater og avstivere like tykke, dvs 30 mm MDF...
    Er dette utvendig eller innvendige mål? Flisespikkeri, men kan ende opp med et lignende prosjekt etterhvert...

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne var skikkelig KUL og proff!!

litt ot, men jeg så at du hadde to elementer på bordet på det ene bildet.. skal du da lage en kasse til?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter her og funderer over hvor stor jeg skal lage kassen til mitt SVS 12.2 element. Hvor stor er egentlig orginalkassen?

Planen blir ganske enkelt å bygge i 30mm MDF med 3stk plater hvor jeg freser ut 4stk hull. Det burde holde vekten relativt lav siden jeg tross alt skal flytte rundt på denne subwooferen ,men skal ikke se bortifra at man får et beist som veier nærmere 60kg. Noe ala dette: http://home.no.net/svaking/Wank/hjem...kplatehull.JPG

Hvor stort kassevolum bør jeg legge meg på? Tror nok jeg legger meg på et element som er montert i fronten.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innvendig kassevolum burde være på 110-115 liter, ved bruk av et element. SVS PB12-Plus er på ca 115...

Det stemmer at jeg har to elementer, det andre sparer jeg til en musikksub jeg lurer litt på ala SB12-Plus...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Blir det ikke for lite med kun en 3" port? Av erfaring vet jeg at min Plus fungerer dårlig med kun en port åpen, høyt volum og film på programmet
    Innså plutselig svaret på dette:
    Porten i min sub er Ø10 cm, dvs 4". I svs subbene brukes det 3", dvs 7,5 cm. Derfor fungerer bruken med 1 port bra.

Hvis noen tenker på å bygge denne subben burde dere sende meg en pm, da jeg i ettertid har kommet fram til en svært revidert reflexløsning. (var noen regnefeil i den originale, som gjør at rørlengden oppgitt på tegningen over vil føre til en 28,5 hz avstemning, noe som med denne subben vil være svært uheldig...)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva blir da korrekt størrelse på porten(e) ved 16 eller 20 Hz?
    Hvor har du funnet T&S-data på 12.2-elementet forresten?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •