DIY SVS PB12-Plus - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har ingen data på elementet, så volum er beregnet etter det SVS bruker i tilsvarende subber. Bassreflex er en formel med variablene kassevolum, reflexrørets dimmensjon og avstemmningsfrekvens så ved disse utregningene skaper ikke det problemer...

Hvis noen skal bygge tilsvarende subb vil jeg annbefale å gjøre kassen noe lavere enn min, og øke lengden med 10 cm. Dette muliggjør følgende reflexløsning:

2 rør Ø 9 cm, 60 cm lengde.

Da gir et plugget rør en avstemmning på 15,5 hz, og for situasjoner hvor max lydtrykk er i fokus tar man ut pluggen og får en avstemmning på 22 hz...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for info...
    Da kan man jo velge mellom din og Britax http://avforum.no/forum/diy-do-it-yourself-/37277-britaxs-sub-2xtc2-og-keiga-52100-a.html sin måte å gjøre det på

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg fikk en gammel subkasse av en kamerat, den måler 70x44x50
    Kassen er bygd i dobbel 22mm MDF, fronten er delvis i 3x22mm MDF.
    Den er bra avstivet innvendig midt i, 22mm MDF med stort hull i.

Etter mine beregninger er den på 122liter. På baksiden er det 3 stk 9cm
    åpninger med gitter, altså ikke bassrefleksrør.

Tenkte jeg skulle redusere antall liter til 115 samt sette inn bassrefleksrør.
    Det er ikke plass til 60cm rør hvis jeg skal bruke de åpningene som er.

Hvis jeg går for 10cm rør, hvilken lengde bør jeg ha på rørene?

Vedlagt er bilde av kassen liggende på gulvet, de tre åpningene er på
    baksiden (mot gulvet på dette bildet)

mvh
    HT

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om kassen virker grei vil jeg annbefale å bygge en ny, da dette gjør det lettere å bruke f.eks vinklede rør, korrekte lengder, osv...

Ønsker du likevel å bruke denne kassen annbefaler jeg følgende:

-Behold volumet som det er
    -Tett to av de tre portene
    -Utvid den siste porten så den holder et 10 cm bassreflexrør
    -Legg inn et rør på ø10cm, 48 cm lengde

Disse relativt enkle grepene gir deg en sub med 19 hz avstemning...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, må testes snarest!

Planen er uansett å bygge to stk PB12-Plus, i mellomtiden tenkte jeg
    å teste ut den kasse jeg har. Så får jeg bedre tid til å lage skikkelige
    kasser. Tenkte å bruke endel tid på finish også.

Takk for svar.

Spørsmål2:
    Jeg har en 1000watt sub forsterker ( skal lage en PB12-Plus/2 senere)
    Går vel greit å bruke den med bare et 12.2 element?

Har et Felleskjøp gående som du vet, de skal jeg bruke til PB12-Plus'ene.

HT

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fint med 1000 watt, så lenge du bruker den med fornuft. Ha i bakhodet at en så kraftig forsterker lett bunner elementet ved høy gain, og moderer voluminstillinger deretter så går det supert...

Ved fornuftig bruk finnes det så og si ikke for sterke amper, utover at det blir tullete overdimensjonert

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult, tenkte at jeg må være forsiktig med Gain ja.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett denne tråden før nå... Mulig det er like greit?

Jeg reagerer på at det kanskje er noe vel søkt å kalle det en "DIY SVS"... det er jo kun elementet som har noen som helst relasjon til dette prosjektet?

Sikkert moro for dere å holde på sånn, men å innbille andre at man oppnår nær det samme som SVS gir med sin PB-12 Plus, samtidig som man bygger den og ikke har minste peiling på hvordan SVS-en ser ut inni - det er litt for sært i mine øyne.

Derfor; sorry gutter - det er fullstendig patetisk å kalle tråden "DIY SVS PB12-Plus".

Lykke til videre med hjemmesuben!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i all nerden?

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hva i all nerden?

Edit; Er det ikke ett fett hva man kaller det da? Så vidt jeg har forstått er det bare SVS som bruker dette elementet uansett, og ved å kalle det DIY SVS vet iallefall alle med èn gang hva det er snakk om

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men man vet hvordan boksen er tunet. Man vet sånn ca kassevolum og element. Man oppnår jo selvsagt ikke en 100% lik versjon ,men den man oppnår kan være lignende. Selv blir det 2stk sb12 som er noen liter større enn SVS sin versjon ,men det er kun av praktiske årsaker siden ampen min er større og krever en viss høyde/bredde.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Har ikke sett denne tråden før nå... Mulig det er like greit?

Jeg reagerer på at det kanskje er noe vel søkt å kalle det en "DIY SVS"... det er jo kun elementet som har noen som helst relasjon til dette prosjektet?

Sikkert moro for dere å holde på sånn, men å innbille andre at man oppnår nær det samme som SVS gir med sin PB-12 Plus, samtidig som man bygger den og ikke har minste peiling på hvordan SVS-en ser ut inni - det er litt for sært i mine øyne.

Derfor; sorry gutter - det er fullstendig patetisk å kalle tråden "DIY SVS PB12-Plus".

Lykke til videre med hjemmesuben!
    For no vås! Her beviser du elegant din fraværende kunnskap om audiofysikk, og manglene objektivitet!!!

Tror du virkelig SVS har gnomer på fabrikken sin som løper rundt å enchanter subbene deres med tryllestøv? SVS subbene jobber, som alle andre bassrefleks subber etter fire primærparametre:

-Avstemning
    -Kassevolum
    -Elementets parametre
    -Effekt

Ved å matche disse parametrene med SVS sine, får man naturligvis en subb som låter helt likt...

Du sier vi ikke vet hvordan den ser ut inni, men prøv å søk på forumet på SVS... Da vil du finne masse bilder fra innsiden av SVS'er! Dessuten holder det med grunnleggende kunnskap om hvordan å konstruere subkasser for å forstå hva som må til for å få en tilstrekkelig stiv kasse, korrekt demping, osv...

SVS leverer tross alt ikke magi, alt de gjør er å lage kraftige entusiast subber, noe DIY folket har drevet med i mange år...

Og ja, min DIY sub låter likt med en SVS pb12-Plus, og tror du meg ikke er det bare å komme på demo! Fram til du har det så hold deg for god til slike arrogante, synsete innlegg, uten noe som helst hold i rene fakta!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... visste nok at du ville reagere, ja... ;-)

Selvfølgelig vet jeg hva som skal til, og at det ikke er hokus-pokus ifht. mange andre typer av konstruksjoner.

Imidlertid; det jeg vil frem til er at man har åpenbart ingen "Ferrari DIY" selv om man KUN har motoren til en slik - og selv snekrer til alt det andre på bilen.....
    Det skal altså tross alt LITT mer til enn bare elementet for å tro at man har "heile driden"....

Comprende?

PS: Legg også merke til at jeg IKKE har påstått at det låter dårlig... ;-)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg bygde subben var mitt mål å få den til å låte så likt som SVS pb12-Plus... Jeg fikk til og med lånt meg en ekte svs av en bekjent for å sammenligne lyden... Derfor kalte jeg tråden det, slik at folk forstår at det er en hjemmebygd kopi av pb12-plus, ikke bare en sub med samme element...

Selvfølgelig er det noen mindre forskjeller, som f.eks annen forsterker og fremovervendt element, men alt som har vesentlig innvirkning på ytelsen har jeg lagt mye arbeid i å gjøre dønn likt...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektet er spennende nok det, og selvfølgelig hadde det vært interessant å høre den ven en eller annen anledning...

Føler du selv at du har fått en velfungerende sub ut av prosjektet?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det gjør jeg Subben spiller knallbra, og integrerer veldig godt med BEL'ene mine...

Eneste problemet er at vinduene i stua mi vibrerer noe så satanisk når det spilles skikkelig (f.eks ved den berømte marla senen) at jeg tør ikke guffe på maks! Er redd de skal knuse :shock:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Imidlertid; det jeg vil frem til er at man har åpenbart ingen "Ferrari DIY" selv om man KUN har motoren til en slik - og selv snekrer til alt det andre på bilen.....Det skal altså tross alt LITT mer til enn bare elementet for å tro at man har "heile driden"....
    Uten å blande meg inn i denne diskusjonen, så er vel sammenligningen mellom en ferrari og en enkel sub litt, i mangel på bedre ord, ekstrem...?

Det er tross alt ikke håndplukket okseskinn, metallic lakk, aerodynamikk og italiensk design i verdensklasse vi snakker om her, men en forholdsvis enkel trekasse laget av MDF og lim. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi nå skal til å spikke fliser så ville min foretrukne betegnelse være en "PB12-Plus replica med modifikasjoner".

Men jeg vil også si at den er IKKE en PB12-Plus. Den har en annen forsterker, annen porting, kabinettet er ikke likt. Det eneste som er det samme er elementet, og selv om det er en viktig del av Plusen er det ikke kun det alene som gjør en SVS til en SVS.

Men pytt med det

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Hvis vi nå skal til å spikke fliser så ville min foretrukne betegnelse være en "PB12-Plus replica med modifikasjoner".
    Eller kanskje "En SVS-inspirert DIY subwoofer".... ... pirk pirk...

Faktisk enig i at i allefall kassen, porter etc bør være så lik som mulig orginalen, det i allefall det vanlige målet med DIY kopier... Valg av forsterker bør vel kunne tøyes litt. Det viktigste er vel at den er kraftig nok.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må nok si meg uenig Det er ikke forsøkt å være en "replica" utseendemessig, men ytelsesmessig...

At kabinett og porter ikke er like har kun med praktiske valg å gjøre. Avstemningen og volumet er den samme, avstivningen er bedre og invendig demping er svært lik... Det er jo det som teller! Subben har per dags dato en 20 hz avstemning. Om dette gjøres med 3 stk 3" rør på 80 cm, eller et stk 4" rør på 43 cm har ingen betydning for lyden... (så lenge ingen av versjonene fremkaller blåselyder, selvsagt...)

Det eneste med denne subben som har noe særlig påvirkning på lyden i forrhold til originalen er nettop forsterkeren... Jeg driver derfor å jobber med å skaffe meg en 500 watts BASH...

Fra et mer estetisk perspektiv kan jeg dog være enig i at det blir feil å kalle den en PB12-Plus...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •