En 3 veis DIY med litt juks!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En 3 veis DIY med litt juks!

INNLEDNING
    Jeg har en sønn på 11 år, han er en engasjert trommis og musikkdigger.
    Han har et Kenwood midianlegg, som han har erklært for dårlig, (kan ikke si meg mer enig), og BASS har blitt viktig!

Etter en del mas om at han kan ta over mine Dali 8008, og stor skuffelse over at de er byttet ut med knøttsmå pinglete Epos 3, for deretter ville ha en basskasse, fant jeg ut det var på tide å lære poden litt om lyd må vite :smile:

Dette endte i et innkjøp av en Pioneer stereo receiver, Pioneer CD-spiller, og en Sony 8" aktiv sub. Høyttalere finnes det nok av her i huset egentlig, så vi satte igang med en lyttetest.

Dali 8008 var uaktellt, idet de er for store for rommet hans, og det får være måte på hvor bortskjemt han skal bli. (Da tenker jeg penger og ikke lyd)

TEST
    Så vi testet Dali 2002, ADC (2 x 6,5"), Mission 740, Wharfedale Diamond 4, Epos 3, JVC (små 3-veis m/8") og hans egne Kenwood fra midianlegget.
    Alle koblet sammen med Sony sub.

Morsomt å se hva en 11 åring kan mene om lyd, og han overrasket meg stort i hvor bestemte meninger han hadde om hva som var bra og dårlig.

Dali 2002: Dårlig innestengt lyd, dermed basta!
    ADC: Ser bra ut, mere trykk i bassen, skriker i diskant (high-hat lyden blir jo helt feil pappa!) !!!!
    Mission 740: Best sålangt, jøss det høres ut som han bassisten sitter langt ved siden av høyttaleren jo!
    Wharfedale D4: Bra lyd, fin diskant. Men nå er jo bassisten inne i høyttaleren igjen?
    Epos 3: Grei lyd, men de spiller så mye sang iforhold til musikk! (les: mellomtone)
    JVC: Dårlig, helt uten bass.
    Kenwood: Fy flate å dårlig de er! Hører du det pappa, kan ikke ha disse her?

Sony 8" aktiv sub: Bra bass, spiller best sammen med Mission og Wharfedale, men tåler altfor lite! Hvorfor skal jeg ha bare en 8" når du har fire?

Som trådtittel viser til endte dette altså opp med et DIY-prosjekt.
    Følg med i neste innlegg!

Norcad

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe. morro morro var litt sånn hjemme hos oss også. arvet mye utstyr av pappa. glad for det i ettertid, men irritert over at han har påført meg voldsomme merkostnader i at jeg aldri er fornøyd

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DIY ideen blir født

Etter endel lytting, finner altså poden ut at Mission og Wharfedale er best, men Sony sub'en er for dårlig.

Gutten snoker videre på hobbyrommet og finner to Kenwood 8" som ser skikkelig tøffe ut!
    Dette er to eldre basselementer for bil, 4 ohm og med en FS på 50hz.

For å korte ned på en enda lengere historie, konkluderer vi tilslutt med å bygge to treveis høyttalere.
    Bestykket med diskant og mellomtone fra Wharfedale Diamond 4,
    samt nevnte Kenwood 8" som bass.

Etter litt funderinger mha Bassbox, ender vi opp med en bassrefleks på 26 liter, avstemt til -3dB ved 43Hz. (se vedlegg 1)
    Jeg bestemmer at vi bygger eget kammer til diskant og mellomtone, mens gutten bestemmer designet! (angret på det etterhvert)
    Autocad benyttes til tegning, og resultatet ser du i vedlegg 2.

Nå er altså toppen 8 ohm og bass 4 ohm, noe vi håper vil tyne litt mer effekt ut av forsterkeren til bass, forhåpentligvis uten at den kneler!

Kommer tilbake med bilder fra bygging etterhvert.

Norcad

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi! dette bør bli bra, ser jo knall ut den kurven du har fått til ihvertfall

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er klare for bygging!
    Sponplater er hentet frem, idet det er endel rester av 22mm gulvspon fra husbygging siste året.

Tre spørsmål har dukket opp i planleggingen.

1. Delefilter mellom bass og mid? Vi benytter jo diskant og mellomtone med delefilter fra Wharfedale høyttalerne. Ser ikke noe kritisk i å la 8" spille noe oppover i frekvens, men det hadde vært greit om mellomtonen slapp å slite med de lave oktaver. I tillegg vil jo også impedansen bli lovlig lav hvis de spiller sammen.

2. Wharfedale er jo bassrefleks, men nå putter vi de inn i et trykkammer. Vil det gjøre negative utslag på lyd, effekttålighet eller følsomhet mon tro?

3. Løse fronter. Løse fronter er et must for en 11 åring som 17 ganger om dagen skal vise til kompisene hvor tøfft bassen slår! Men hvordan få til en holdbar løsning som tåler en ivrig 11 årings håndtering?
    Poden foreslo at de ble hengslet på ene siden, så han kunne åpne de som en skapdør :-P

Vel vi får ta utfordringene etterhvert, først må vi bygge kasser!

Norcad

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger dere fronter?

Bassrefleksen virker nok i et område dere ikke kommer til å bruke elementet i uansett siden dere har ekstra basselement.

Dere har en stor utfordring i forhold til delefilter. Jeg har et forslag som forenkler dette mye. Bruk en forsterker til toppseksjonen, og en til bunnseksjonen. Disse lar dere gå gjennom et aktivt delefilter. Behringer har en effektforsterker til 2000kr som kan drive bassene. De har også et aktivt delefinter til 1000kr. Med en NAD integrert forsterker kan dere loope delefilteret inn mellom forforsterkerdelen og effektforsterkerdelen.

Ønsker dere å ha mer kontroll med frekvensgangen kan dere bruke et filter som Behringer har til 2800kr. Med dette filteret kan man finjustere frekvensgangen, spesiellt i bassområdet.

En annen måte å løse det hele på er å bruke en surroundreceiver med "romkorreksjon". Der kobler dere høyttalerne (mellomtone og diskant) på "front", setter disse til "small", kobler bassene til subwooferutgangen via en ekstra forsterker (som dere vel allerede har). Så kan dere egentlig la surroundforsterkeren gjøre resten av jobben, eller dere kan stille inn manuelt om dere velger en rimeligere receiver.

Jeg mistenker at dere får problemer med bassresponsen, samt nivåforskjeller mellom bass og resten. Dette klarer dere nok ikke å løse med et passivt delefilter.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj oj, du har vel lest og forstått at dette er høyttalere til en gutt på 11 år, Snickers-is?
    Det er ikke meningen at dette skal bli bedre (eller dyrere) enn hva pappa'n selv har i stua heller da! :grin:

Kan jo ikke fylle rommet hans med lydutstyr heller, det tar trommesettet seg av :-)

Fronter MÅ man ikke ha, men det var tenkt som beskyttelse for elementene, slik at de ikke blir sparket inn ved et uhell. De skal jo stå på et barnerom hvor det også foregår lek og slåssing!

Hva slags problemer med bassresponsen, mener du?

At vi får nivåforskjell mellom bass og topp, er nok mer enn en mistanke. Men det er jo faktisk også meningen. Når poden drar igang 50cent på full guffe, er det bass det skal være må vite!

Loudness og full bass er det som gjelder her, da blir det tøfft! :-P

En rett og riktig frekvensgang blir bare for kjedelig, så det for heller pappa styre med i stua..........

Men alt har sin grense da selvfølgelig, spørsmålet er om det blir bare bass, buldrebass eller om den blir tight og kjapp slik poden ønsker.

Sånn sett er akustikken i rommet også en stor utfordring er jeg redd.
    Rommet er 3,8 x 4,2 m, litt skråhimling på begge sider, malt panel på vegger og tak, gulvbelegg og sist men ikke minst, det står et trommesett der og lager resonanser så det holder!

Kan nok ikke pirke på frekvensgangen her nei !

Norcad

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Oj oj, du har vel lest og forstått at dette er høyttalere til en gutt på 11 år, Snicker-is?
    Det er ikke meningen at dette skal bli bedre (eller dyrere) enn hva pappa'n selv har i stua heller da! :grin:

Kan jo ikke fylle rommet hans med lydutstyr heller, det tar trommesettet seg av :-)

Fronter MÅ man ikke ha, men det var tenkt som beskyttelse for elementene, slik at de ikke blir sparket inn ved et uhell. De skal jo stå på et barnerom hvor det også foregår lek og slåssing!

Hva slags problemer med bassresponsen, mener du?

At vi får nivåforskjell mellom bass og topp, er nok mer enn en mistanke. Men det er jo faktisk også meningen. Når poden drar igang 50cent på full guffe, er det bass det skal være må vite!

Loudness og full bass er det som gjelder her, da blir det tøfft! :-P

En rett og riktig frekvensgang blir bare for kjedelig, så det for heller pappa styre med i stua..........

Men alt har sin grense da selvfølgelig, spørsmålet er om det blir bare bass, buldrebass eller om den blir tight og kjapp slik poden ønsker.

Sånn sett er akustikken i rommet også en stor utfordring er jeg redd.
    Rommet er 3,8 x 4,2 m, litt skråhimling på begge sider, malt panel på vegger og tak, gulvbelegg og sist men ikke minst, det står et trommesett der og lager resonanser så det holder!

Kan nok ikke pirke på frekvensgangen her nei !

Norcad

Haha. Jeg likte den saken med henglser på frontdekslene, morsomme var at jeg tenkte det i øyeblikket før jeg leste neste settning hvor det faktisk ble foreslått.

Panelvegger og skråtak burde ikke være negativt, trommesettet trenger bare et teppe for å dempe resonansen det lager.

Har du all info for elementene? Jeg kunne slengt sammen et generellt forslag for et passivt delefilter til deg.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med grovmasket gitter?(biltema) da kan man fint se elementene bevege seg og man slipper eventuell sparking og klåing på elementet.

Det andre med delefilter og slikt kan jeg deverre ikke hjelpe deg med...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste først: Både grovmasket og finmasket gitter har blitt foreslått, og nedstemt av poden. Prøvde å overbevise om at det var tøfft, men det var bare styggt fikk jeg beskjed om.

Data på elementene er det dårlig med, annet enn enkle S/T på bass:
    Alpine 6180 - 8" - FS 50hz - Vas 19,8L - Re 3,33ohm - Z 4ohm - Pe 150w - Qts 0,52
    Men en kanskje positiv ting i denne sammenheng er at følsomheten er 88 dB, jeg trodde faktisk den var mangeognitti, men bra var det ifht mid/disk.

Etter litt roting rundt på hobbyrommet idag, dukket det også opp en passivt stereo sub-delefilter. 12dB/okt antagelig deling på 100hz, idet det heter DB100 ???
    Kan jo begynne med det, for å avlaste toppen og samtidig begrense mellomtonen fra basselementet.

Norcad

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må jeg først nevne at jeg bygde mine første høyttalere selv da jeg var 9 år. De ble bygget av elementer fra slaktede TV-er, og var bittesmå. Senere ble det fler TV-er og mange kasserte bilelementer.

Bassresponsen kan bli problematisk dersom man ikke har sikre parametre. Dette er tilfellet for mange basselementer til bil da dokumentasjonen som regel er så som så, og Q-verdien kan være veldig lav eller helt ut i det blå.

Jeg ser du har noen parametre å gå etter, hvilket er bra. Imidlertid mangler du eksempelvis en BxL eller liknende. Jeg har simmulert litt og forsøkt å rekonstruere de som mangler:
    Qms: 3,4
    Qes: 0,61
    Rms: 3,2
    Mms: 34,3
    BxL: 7,65

Med disse parametrene får jeg en respons som likner den du har simulert. Imidlertid gir dette en ref følsomhet på 91dB 2-pi. Med 2-pi følsomhet på 88dB blir BxL så lav som 5,45. RMS blir da veldig høy og Qms blir da så lav som 0,91 (lavere enn Qes.) Dette er ikke så veldig sannsynlige verdier siden Qms stort sett alltid er en god del høyere. Andre veien kan man få 88dB 4-pi, men da blir Qes for lav til at man kan få Qts på 0,52.

Noe er med andre ord antakelig ikke helt korrekt, og trolig er det følsomheten som er mest tvilsom. Hva den blir i praksis kan bli spennende å se, men 6dB feil kan være uutholdelig.

Dette kan også påvirke hvordan elementet oppfører seg i den gitte kassa i praksis. Avvik på 10-15 dB kan være fort gjort å få. Imidlertid synes jeg den kursen du har staket ut virker fornuftig.

PS: Rett frekvensgang er ikke kjedelig

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok du har helt rett i det med følsomheten Snickers-is. Som jeg nevnte, mente jeg å huske at følsomheten lå på 91-92 dB. Jeg har (som kjent) vært i bil-hifi bransjen i 15 år, og dette var noen etterslengere som lå igjen.

Vi får håpe vi havner nærmere 3 dB enn 10dB avvik ihvertfall :razz:

He he, morsomt å høre du startet som 9 åring, det gjorde jeg også! Etter at jeg fikk en Phillips kassett/forsterker combo av min storebror.
    Samlet høyttalere fra tv'er og gamle Radionette'r og koblet opp en etter en. Alle i paralell selvfølgelig! Gjett hva den forsterkeren sa til slutt (Sån når impedansen krøp under 1 ohm eller der omkring) :grin:

PS! Jeg synes heller ikke rett frekvensgang er kjedelig, men poden er nok mer på Cerwin Vega + nivå

Norcad

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå står kassene klare til montering og testing i morgen!
    Små'n har vært utrolig flink og vært med i hele dag.
    Utvendig finish og fronter er ikke bestemt. Mitt forslag var å lakke de grå, som rommet han er, men han var ikke særlig ivrig på det.
    Måtte finne på noe tøffere visst nok :razz:

Desverre ble det lite bilder fra byggeperioden, men i morgen skal jeg få lagt inn noen bilder her, fra prøvespilling, tenker jeg.

Norcad

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir spennende! Bilder er gøy!

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Tror nok du har helt rett i det med følsomheten Snicker-is. Som jeg nevnte, mente jeg å huske at følsomheten lå på 91-92 dB. Jeg har (som kjent) vært i bil-hifi bransjen i 15 år, og dette var noen etterslengere som lå igjen.

Vi får håpe vi havner nærmere 3 dB enn 10dB avvik ihvertfall :razz:

He he, morsomt å høre du startet som 9 åring, det gjorde jeg også! Etter at jeg fikk en Phillips kassett/forsterker combo av min storebror.
    Samlet høyttalere fra tv'er og gamle Radionette'r og koblet opp en etter en. Alle i paralell selvfølgelig! Gjett hva den forsterkeren sa til slutt (Sån når impedansen krøp under 1 ohm eller der omkring) :grin:

PS! Jeg synes heller ikke rett frekvensgang er kjedelig, men poden er nok mer på Cerwin Vega + nivå

Norcad

Morsomt. Jeg gjorde det samme. Parterte en sånn 80talls kassettspiller og kobblet alle elementene i parallell haha

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og en kompis prøvde oss på å seriekoble 2-3 gamle forsterkere, samt parallellkoble opp til 4 par høyttalere på dette. I beste fall så hver forsterker 0,6 ohm, antakelig ikke mer enn 0,3-0,4. Kanskje ikke så rart at en av dem tok kvelden etter noen timer?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder!

Så var rå-kassene ferdig. Finish er fortsatt uviss.
    Nå hastet det med testing for smågutten! :-P

I første test hadde den ene høyttaleren en forferdelig resonans ifra bassen.
    Dette viste seg å være en skadet støvhette som hadde løsnet fra membran et lite stykke. En klatt gelelim fra Loctite ordnet den biffen!

Etter små'ns ønsker sitter det nå HP-filter for toppen, mens han ønsket å kjøre bassen uten LP, altså som fulltone.
    Han likte lyden best da, rett og slett. Da fikk 50cent så mye kulere stemme!

Vi får ta en ny runde med måling og tweaking etterhvert.
    Må nok la de igjennomgå en hardtest først!

Norcad

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs om det er noe mer å måle på når guttungen har fått hardtestet ferdig da

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dæven ble jo nesten som de svenske fiskekassene

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, må si den guttungen din kan ha en framtid innen hifi gitt snedig bestemt liten pjokk. sånt liker vi.

Eller så ser de jo bra ut kassene. men bass elementene som fulltone? jaja, 50cent og kul stemme kan jo fort være verdt det da :grin:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •