g-h bygger "BEL ES F" - - - FERDIG!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 86
    Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

g-h bygger "BEL ES F" - - - FERDIG!

Javel, da var tiden kommet for meg å prøve meg på et selvbygg. Hadde tilgang på snekkerverksted og elektriske sager osv, men lite tvinger og lim merkelig nok. Har brukt cirka 1000 på utstyr som ikke kan "regnes" med som kostnad til selve høytaleren.

De fleste lurer nok på hvorfor jeg kaller den "ES F", og here goes. Low-Q på Creative-Hifi har tatt ambience og båndet fra den opprinnelige BEL, men byttet ut bassene med HiVi sine F6 (det er en 7 toms selv om navnet ikke tilsier det), og laget et spesialtilpasset filter basert på Swans Tempus høytaleren. Det er en 2,5 konstruksjon, og det ser visst lovende ut. Elementene er litt mer påkostet enn ES sine, nå gjenstår det bare å høre hvordan det låter. ES står for Exclusive Series F(ront).

Jeg har kappet og limt sammen begge høytalerene, foruten den siste sideplaten. Rockwool lydplater, dassrør og komponenter kommer ila uken som er nå, så jeg regner med å ha de ferdige (ikke malt vel og merke) ila helgen. Jeg har tatt noen bilder med mobilen, og legger dem ved.

Har gjort noen feil ila byggeprosessen
    - Skar den ene ambience diskanten 0,5cm for langt til ene siden på dene høytaleren. Fixes med sparkel og litt trebit. Ble fint til slutt, men nøyaktighet er smart.
    - Limte bunnen på etter Britax sin tegning, noe som blir feil. Bunnen skal skrå mye mer enn det kommer frem av den tegningen. Frem med sagen og pussemaskinen....
    - Kjøpte en bedriten sparkel på Obs Bygg, skapte en del xtra arbeid å få denne vekk.

Men ihvertfall, det nærmer seg, blir litt sparkling med skikkelig sparkel i kveld, og rockwool og rør i morgen, så bruker jeg helgen til ferdigstilling. Det nærmer seg godlyd.

Pris så langt:
    - 8 tvinger i forskjellig lengde: 500
    - Terminaler, kabel: 200
    - Rockwool plater: 400
    - MDF: 600
    - Diverse verktøy: 500

Det nye "BEL ES F" kittet selges for 4390,- om jeg ikke husker helt feil.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende, blir moro å følge med videre. Ser ut som et bra resultat så langt8-)

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da virkelig store endringer fra MkII til III. Det er ingen endringer på kassen, foruten nye hull til bassene(kanskje ikke det engang)?

Bel 2.5 HiVi Edition..

Bli spennende å høre hvordan dette vil låte. Med tanke på alle de som har bygget Mk I og II så håper jeg ikke endringen er så enormt stor, men er den det, så er jo det knall for alle oss som ikke får somlet oss til å bygge.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Det var da virkelig store endringer fra MkII til III. Det er ingen endringer på kassen, foruten nye hull til bassene(kanskje ikke det engang)?

Bel 2.5 HiVi Edition..

Bli spennende å høre hvordan dette vil låte. Med tanke på alle de som har bygget Mk I og II så håper jeg ikke endringen er så enormt stor, men er den det, så er jo det knall for alle oss som ikke får somlet oss til å bygge.
    Fra MK2 til MK3 er det ikke så stor forskjell. Elementhullet må gjøres 2mm bredere for magneten mens med rammen er elementet nesten heldekkene på fronten. Er vel 197mm bredt. Det anbefales ikke å felle ned elementene på samme måte med MK3 da filteret er laget for utenpåliggende montering. Max 1-2mm mente Low-Q. HiVi elementene er også finere og mer påkostet i utseende, slik at det vil se finere ut, selv om de ikke er innfelt (her er nok Isen uenig vil jeg tro).

Jeg har filtertegningen og det er litt forskjeller, men Low-Q kan legge den ut om han ønsker.

Likte godt navnet og endrer tittelen accordingly

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endring i element bestykning og delefilter er jo ganske drastisk... spennende, dette gir stor valgfrihet til folk som vil bygge noe i Bel familien senere. Kan vel tenkes at HiVi elementet finner veien som 2-veis med bånd-diskanteten.

Flere valg, mere hodebry men så er jo det litt av morroa.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    - Limte bunnen på etter Britax sin tegning, noe som blir feil. Bunnen skal skrå mye mer enn det kommer frem av den tegningen. Frem med sagen og pussemaskinen....
    Veeel, det kommer HELT ann på avstand fra høyttaler til lytter og høyde på sofaen din

Hos meg ble det mye mer korrekt enn snickers tegningen.

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende å følge med på. Filtertegning er vedlagt her et sted - jeg skal prøve å laste det opp (Jeg er ikke så bevandret på AVForum...)

Mvh.

Vidar

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant dette, men hva vil et par slike BEL koste når de er ferdig. Dropp tiden det tar å lage de (det er en Hobby), men ta med alt (elementer, delefilter av god kvalitet og kasse(r)), etc ?

Har bygd en drøss høytalere så er derfor litt nysgjerrig på hva et slikt par vil ende opp på. Noen som har et estimat ?

/L

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Interessant dette, men hva vil et par slike BEL koste når de er ferdig. Dropp tiden det tar å lage de (det er en Hobby), men ta med alt (elementer, delefilter av god kvalitet og kasse(r)), etc ?

Har bygd en drøss høytalere så er derfor litt nysgjerrig på hva et slikt par vil ende opp på. Noen som har et estimat ?

/L
    Regner ikke med verktøy.

250 i lydddempingsplater
    350 i dassrør til bassrør
    686 til MDF plater
    4390 for MK3 kit
    50 for en tube lim
    200 i 6mm2 installasjonskabel til elementer
    50 kroner i en tube sparkel

+ eventuell finish?

Det skulle bli 5976+finish.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dassrefleks?

Låter sikkert dritt

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dassrefleks?

Låter sikkert dritt
    Har du hørt ht Snickers? Er det stor forbedring fra de andre BEL versjonene?

Mvh

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Har du hørt ht Snickers? Er det stor forbedring fra de andre BEL versjonene?

Mvh
    Han har ikke det nei, filteret er Low-Q som har videreutviklet. Mine er nok de aller første utenom Low-Q sine, om han har.

Newcomer Emilste sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende lesestoff, Glenn!
    Håper du blir fornøyd med det endelige resultatet!

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konkurrenter i ferdigvare, hva snakker vi om da sånn ca. ?
    Tipper dette spiller bra, men er litt nysgjerrig på "ferdigvare" kontra DIY kvaliteter og pris mht. Ytelse. Antar at G-H har en oppfatning om dette, som har testet det meste...

/L

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått diskutert litt med Low-Q, og dette høres svært interessant ut. Vi pratet litt frem og tilbake og kom frem til at vi skal se på om det kanskje lønner seg å gjøre enda flere endringer på denne modellen i forhold til BEL. Uansett blir dette en annen høyttaler enn BEL, men jeg ser ikke bort fra at han har klart å få til en like stor suksess.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva den kan sammenliknes med av ferdige ting vet jeg ikke noe om ennå, men det skal også bli interessant å høre.

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Han har ikke det nei, filteret er Low-Q som har videreutviklet. Mine er nok de aller første utenom Low-Q sine, om han har.
    Jo da jeg har, dvs hadde. Når det pågår utvikling lages stort sett stygge kasser, men solide, bare for å kunne foreta målinger og justeringer. Om høyttaleren blir finert med mahogny og polert, eller om det ser ut som datra mi på 2,5 år har bygget dem spiller forsåvidt liten rolle for lyden bare det er solid, tett, og relevant ift. det ferdige resultatet. Jeg tar skjeldent vare på slike konstruksjoner, da jeg antagelig for lengst hadde blitt kastet ut av heimen med alle prosjektene...

Mvh.

Vidar

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å se resultatet av dette. Kommer det fler bilder etter hvert som arbeidet skider frem??
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig noen i nærområdet som bygger BEL! Kan jeg være så frekk og invitere meg til demo når du er ferdig? Har ofte vært inne på tanken på å bygge denne selv, men det har aldri blitt noe av det.

Så veldig bra ut foreløpig, fortsett med bilder og info langs veien! :-)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også lyst til å høre noe bel..

Kan ikke du g-h arrangere Bel demonstrasjon for Avforum "avdeling nord-jæren".
    (Da skulle gjerne MkII også vert representert)

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •