g-h bygger "BEL ES F" - - - FERDIG! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 86
    Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Morsomt!

Har du hørt MKII? Er veldig interresert i hvilke forskjeller det eventuelt er i lyden... Syns de originale elementene ser mye bedre ut, så det hadde passet meg bra om forskjellen var liten... Er den stor blir nemlig oppgraderingstrangen sterkere enn kosmetiske hennsyn
    Tja, har ikke hørt den andre, men diskantene er jo like, filteret er bare tilpasset bassene. Om bassen låter annerledes vet jeg ikke, men prisen (50% dyrere med F6) sier noe så burde dem være det.

Low-Q skrev følgende om forskjellene: Basserne har mindre eksemplaravvik enn SilverFlute, som medfører mer homogen og samstemt lyd fra begge kanaler.

Er enig at designet er finere på SF, men F6 er ikke så verst de heller altså. Gulfagen er så sjokk som kamera skal ha det til. Skal få tatt skikkelige bilder i kveld.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt jobba. Trodde de ble høyere når jeg sammenligner med tuben. Hva er høyden på dine BEL? Og siden du hater AV-diskanten, så må jeg nesten få høre dine BEL en gang det passer.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Godt jobba. Trodde de ble høyere når jeg sammenligner med tuben. Hva er høyden på dine BEL? Og siden du hater AV-diskanten, så må jeg nesten få høre dine BEL en gang det passer.
    Mine BEL er 90cm høye. Når delefilteret er testet og innspilt så kommer det en til fot på 2cm i tillegg.

Hat er et sterkt ord, og jeg liker den faktisk ganske godt, men den blir for mye for min del, enkelt og greit. Lytteseanse er fullt mulig.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Jepp, og Obs bygg, biltema osv...
    "skruehjørnet" ved Toyota Hegre på Gamle Forusvei. De skruene de ikke får tak i er ikke verdt å ha.

Billige er de og god service gir de. Bruker de hele tiden.

DrE

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst gratulerer jeg med nye høyttalere. Hyggelig at du syns de låter bra også :-)

Elementene er gule, og det er ikke tradisjon med gule elementer. Det kan virke litt sjokkerende på noen kanskje, men fargen kan man lett vende seg til. Membranen er nemlig en kompositt av papir og kevlar. Den har ikke den vevde membranen man tradisjonellt sett ser på andre kevlarelementer - så det ser jo ut som dempet gul papp med litt tonenyanser i. Nå har jeg ikke prøvd å beise membranen, for jeg forestiller meg at den vil bulke litt når de fuktes med vannbasert interiørbeis, men det er jo en idé å prøve. Gjør det jeg så får vi se hva som skjer ;-) Legger ut tråd her om "mørk-beising av sjokk-gule farger" eller no' sånt...

Ramma er nesten litt vulgær og måler 197mm i diameter der en normal 6,5 tommer måler 180mm. Membranen er imidlertid på omtrent 130 kvadrat cm. Kassens bredde kan sagtens gjøres 1cm bredere for å gjøre plass til eventuell skråfres eller avrunda hjørner.

Ellers er det ikke noe must å bygge kassene eksakt lik BEL MKII, men bare behold noen lunde baffelbredde og volum. Man kan også eksperimentere med å utelukke bakdiskanten også. Den er jo forresten allerede dempet i ES serien med en 0,47uF i stedet for 1uF som på MKII. Noen mente at 1uF var litt for mye, og det er jeg litt enig i.

Ellers så er jo dette DIY, med rom for forbedringer/endringer der man måtte ønske om filter eller farge ikke skulle falle i smak.

NB! Filteret til bass/mellomtonen har ingen lavpassfunksjon, men er kun bygget for å fjerne et par pukkeler i frekvensgangen. Endringer her vil garantert gi negativt resultat. Endringer man kan gjøre er i tilfelle å tildele dem et annet frekvensområde, men for all del må/bør ikke sugekretsene fjernes/endres.

Mvh.

Vidar

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen vits i å gjere problemet med skruar stort. Brukar alltid berre å skru ønska antall skruar litt inni ei plate, og ta svart matt spraylakk og spraye på dei.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes nesten det så litt kult ut med de blanke skruene. Men kanskje jeg er alene om det? Hehe. Trodde ikke det skulle være noe vanskelig å få tak i svarte skruer. Jobber for øyeblikket på Montèr, så kan se imorgen når jeg skal på jobb om vi har inne. De holder jo til både i Stavanger sentrum, Forus å Randaberg. Så blir vel ikke lange turen om de har...
    Synes slutt resultatet så veldig bra ut! Gratulere så mye!

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerne ble jo rett så fine, men få tak i svarte skruer for all del!

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Ingen vits i å gjere problemet med skruar stort. Brukar alltid berre å skru ønska antall skruar litt inni ei plate, og ta svart matt spraylakk og spraye på dei.
    Dette vil da flasse, ialfall bli merker på skruene når du skal skru dem inni, dårlig løsning!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har sorte skruer på Eltek som er helt greie.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorte skruer kan da ikke være noe problem å få tak i?

Bruker rett som det er sorte skruer på jobb.

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer det noen flere bilder her etter hvert eller?

Bare nyskjerrig jeg da...

Vidar

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Low-Q
    Kommer det noen flere bilder her etter hvert eller?

Bare nyskjerrig jeg da...

Vidar
    Noe spess du vil se da eller? Har akkurat fått kopla dem opp i det nye lytterommet. Rommet per nå har veldig mye ekko og etterklang, men jeg skal til verks med det etterhvert.

BEL'ene låter fremdeles utrolig bra, nå drevet av Linn AV 5125 som gir dem 125 Klasse V Watt. Det løftet høytalerne en del ift Pio 1015, men mtp at den koster ny mer enn 4 ganger så mye, så skulle det gjerne bare mangle. Lyden er fremdeles veldig nærme mitt ideale, og jeg koser meg godt med dem, selv om rommet dreper litt av lyden

Demo er mulig ila uken vil jeg tro.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe..
    Må jo påpeke at du kun brukte 2 av ialt 5 kanaler:-)

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse AV diskantene det snakkes om, hva/hvem er det? Hørt de nevnt flere plasser, men aldri fått med meg hva det er snakk om.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Disse AV diskantene det snakkes om, hva/hvem er det? Hørt de nevnt flere plasser, men aldri fått med meg hva det er snakk om.
    AV = AudioVector

Diskanten i Mi3 serien er litt for aggresiv for min del :=) Men jeg vil ikke ha på meg at jeg hater dem.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ahh, det var ikke værre en det nei Da har vi lært noe a/v relatert i dag å. Fine greier! Fornøyd ellers med diy bygget da?

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vært på inspeksjon/lyttesesjon og må si at både lyd og arbeid er av meget god kvalitet. Høytalerene hadde utrolig bra diskant og gikk betydelig dypere enn jeg hadde forventet. Elementene ser mindre ut enn det de virkelig er pga gulfargen kun er på endel av elementet.
    Sølvfarge på skruene var stilig og skulle være lette å skifte hvis en forandrer mening.
    Røff høytaler med særpreg.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg er godt fornøyd jeg. Har per nå ingen forsterker eller cd spiller, og alle tester er gjort med Oppoen som ANALOG kilde *grøss*. Ingen tvil om at det er potensiale for forbedringer.

Er på utkikk etter stereo integrert og en god cd spiller. Max 15k har du noe så gi meg en lyd.

Demo er mulig nå om noen vil høre de, men da med BGuarden sin Linn AV5125 og en hjemmelaget sær liten passiv pre. Og Oppoen da seff

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0