Push-Pull...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28

Tråd: Push-Pull...

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Push-Pull...

Jeg har 4x 15" liggende, og vurderer i disse dager og påbegynne et Sub-DIY-prosjekt. Det vil da si 2x kasser med 2x15" i hver kasse. (skal kjøre disse aktivt)
    Så lurte jeg litt på dette med "push-pull" prinsippet. Jeg vet den teoretiske funksjonen med push-pull, men ikke hvordan jeg oppnår den.. Noen som vet, og som kan forklare dette på en enkel måte for meg?
    Finnes det feks spesielle delefiltre for slike koblinger?

Takker og bukker for svar.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Push-pull betyr vel enkelt og greit at et element spiller utover mens det andre innover i samme kasse. Da gjerne plassert på motsatt side av kassen!? Hva delefilter angår så antar jeg at de bør blir matet med det samme signalet for ikke å begynne å "krangle" og hvilken vei de skal.

Det er slik du "oppnår" push/pull, hva vet du om den teoretiske funskjonen? Det vet ikke jeg noe om, du oppnår vel ikke samme under/overtrykks demping fra kassen som med vanlig oppsett.(?)

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, altså det jeg forstår ang push-pull er som du sier, at elementene spiller i motsatt rettning av hverandre. Når det ene drar inn, så slår det andre ut. Dette skal vistnokk gi en bedre akustikk og mer kontroll.

Men det er hvordan jeg kobler dette jeg er usikker på. Hvordan får jeg det ene elementet til og slå ut, mens det andre drar inn? Ved en vanlig bro/serie-kobling vil vel begge elementene slå samme vei?!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kobler bare motsatt fase på det ene elementet. Ved parallell kobling: fra + forsterker til + på den ene elementet og - på det andre, retur fra begge til - forsterker.

Ved serie kobler du ene med + og andre elementet med - i serien.

Vil tro at du med rette elementer vil få bedre kontroll ja.. blir litt
    "dipolich"...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel Isobaric - Push Pull du tenker på?
    To måter og gjøre dette på:
    1. Sette elementene mot hverandre, membran mot membran, ofte med en avstandsring for at ikke opphengene skal ligge inntil hverandre, evnt feste de på hver sin side av frontbaffelen. (se vedlegg)

2. Bygge en kasse i kassen, slik at elementene kan sitte med magnet mot magnet, med et minst mulig luftrom i mellom elementene. På denne måten slipper man å få magneten pekende ut av kassen, men på den annen side blir kassen større i utvendige mål.

Fordelen med isobaric er først og fremst at man kan ca halvere kassevolumet, og at de får bedre kontroll idet du da får to magnetmotorer på samme membranareal.

De kobles selvfølgelig i motsatt fase, slik at de jobber samme vei!

Ved paralellkobling setter du altså pluss og minus motsatt på det ene elementet.
    Ved seriekobling kobler du en ledning fra pluss på det ene elementet til minus på det andre.

Norcad

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Det er vel Isobaric - Push Pull du tenker på?
    To måter og gjøre dette på:
    1. Sette elementene mot hverandre, membran mot membran, ofte med en avstandsring for at ikke opphengene skal ligge inntil hverandre, evnt feste de på hver sin side av frontbaffelen. (se vedlegg)

2. Bygge en kasse i kassen, slik at elementene kan sitte med magnet mot magnet, med et minst mulig luftrom i mellom elementene. På denne måten slipper man å få magneten pekende ut av kassen, men på den annen side blir kassen større i utvendige mål.

Fordelen med isobaric er først og fremst at man kan ca halvere kassevolumet, og at de får bedre kontroll idet du da får to magnetmotorer på samme membranareal.

De kobles selvfølgelig i motsatt fase, slik at de jobber samme vei!

Ved paralellkobling setter du altså pluss og minus motsatt på det ene elementet.
    Ved seriekobling kobler du en ledning fra pluss på det ene elementet til minus på det andre.

Norcad
    Hvis du åpner vedlegget mitt i post 3, så var det noe ala dette jeg hadde tenkt. Det nederste elementet på tegningen står i bunnen av kassa. (med magneten ut av selve kassen..)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En push-pull må ikke være isobaric... Ved Isobaric har du bare "halve" arealet koblet til luften.(liten kasse - liten effektivitet) I en ordinær push-pull vil begge elementenes areal være med på å skyve luft.(stor kasse - effektiv)

Men jeg lurer veldig på hva de konkrete fordel/ulempene med "push-pull" er kontra vanlig 2push-push", ved bruk av to basser.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil man ikke miste allt trykket i kassen om et element går inn og et annet ut og motsatt. ??
    Hvis begge pusher vil man jo oppnå mer trykk. ?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Hvis du åpner vedlegget mitt i post 3, så var det noe ala dette jeg hadde tenkt. Det nederste elementet på tegningen står i bunnen av kassa. (med magneten ut av selve kassen..)
    Nei, jeg ser ikke at det var dette du hadde tenkt!?
    Jeg snakker om isobaric, og det er ikke hva vedlegget ditt viser.

Jeg har bygget 50-60 basskasser til bil, og mange av dem som isobaric.
    Hva vitsen er å snu det ene elementet i en kasse, uansett om du plasserer det under kassen, på motsatt side eller hvor som helst, er over min fatteevne.
    Det blir jo uansett bare en (vanlig) basskasse med to elementer????
    Jeg har riktignok bygget en sånn kasse, bare fordi eieren synes det var megatøfft å vise fram den feite magneten på elementet.
    Noen annen grunn ser ikke jeg..........

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å bruke push-pull endrer du arbeidsforholdene til bassene noe ved at de ikke trenger å jobbe mot over/undertrykket i kassen til enhvær tid. Elementene plasserer vel på forskjellige sider for ikke å utfase hverandre.

Jeg antar at lydkarakteristikken blir mer som en dipol, hvor elementene spiller "lettere". Du taper kanskje noe på effekttåligheten men vinner noe kontroll?

Detter er egentlig bare semi-kvalifisert gjetting... men det kan da ikke spille helt likt som vanlig push-push (2 element med samme fase i samme kasse)!?

Sitat Opprinnelig postet av Atlewee
    Vil man ikke miste allt trykket i kassen om et element går inn og et annet ut og motsatt. ??
    Hvis begge pusher vil man jo oppnå mer trykk. ?
    Sitter du inne i kassen og hører på musikk?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt gjetting og synsing kan jeg jo være med på!

Ser slektskapet til dipol, men hva er egentlig kassen til da?
    Utfasing / akustisk kortslutning er veldig vanskelig å unngå ved lave frekvenser. Derfor benyttes ofte store baffler (uendelig baffel) ved dipoler, (og mange systemer ender opp med en subkasse i tillegg), hva er poenget med uendelig store kasser? Blir ikke dette en avart av free air montering, hvor i hvertfall jeg anser det ene elementet som nærmest bortkastet?!

Mulig jeg er på jordet her, men dette virker for meg som det også er feil jordet!

Isobaric i lukket kasse derimot fungerer meget bra, og det har noe for seg, både i teori og praksis :-P

Norcad

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vitsen er å snu det ene elementet i en kasse, uansett om du plasserer det under kassen, på motsatt side eller hvor som helst, er over min fatteevne.
    Poenget er at ingen elementer har helt symmetrisk magnetfelt og sentreringsevne. Et element oppfører seg derfor forskjellig når det slår utover i forhold til når det slår innover. Dette er en av hovedkildene til forvrengning i et element. Når man snur det ene elementet og dens fase så blir summen av de to elementene det samme, siden det hele tiden er et element som går utover og et som går innover. Dermed så reduseres forvrengningen.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir matten den samme som en lukket kasse Whoppass? Altså at man får en respons som blir lik som en vanlig lukket pushpush? Bare med mindre forvrengning? Kassen bør vel også gi fra seg mindre lyd i en slik konfigurasjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om elementene peker inn eller ut endrer ikke på responsen i bassområdet. Så lenge nettovolumet er likt altså. Nettovolumet inne i kassa blir jo litt større med magneten ut, enn når magneten er inne i kassa.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det at du ikke får noe trykkforskjell inne i kassen, har ikke det noe å si?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ikke noe trykkforskjell. Om man husker å snu fasen på det ene elementet altså. Ellers blir det ikke noe særlig bass i det hele tatt.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nettopp.. I en trykkkammerkasse vil jo luften i kassen være med på å fjære/dempe membranen. Mens i en push-pull forblir trykket i kassen konstant.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    nettopp.. I en trykkkammerkasse vil jo luften i kassen være med på å fjære/dempe membranen. Mens i en push-pull forblir trykket i kassen konstant.
    Misforstår noe vesentlig her vel?

Whoppass Cheese skriver at du må snu fasen på det ene elementet, altså blir det som i en vanlig trykkammer med to elementer.

Hvis ikke dytter du bare luft frem og tilbake, både inni kassa og utenfor.
    Da kommer det som jeg tidligere spurte om, hva er vitsen med kassa ellers?
    Og, utfasing vil slukke bassen.

Ang forvrengning skjønner jeg at du har et poeng der Whoppass Cheese.

Norcad

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hæ?-- noen av oss tuller fælt her....

I en vanlig trykkammer, med 2 basser i samme fase, vil det oppstå et undertrykk i kassen.. Dette vil "trekke" på membranen og bremser utsvingningen.

Kobles det ene elementet ut av fase vil der ikke oppstå noe trykkforskjell i kassen. Når det ene elementet går ut fra kassen, så går det andre inn. Du mister altså "luft-fjæringen" som konvensjonell kobling gir.

Lyd er forøvring luft som dyttes frem og tilbake...

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Hæ?-- noen av oss tuller fælt her....

I en vanlig trykkammer, med 2 basser i samme fase, vil det oppstå et undertrykk i kassen.. Dette vil "trekke" på membranen og bremser utsvingningen.

Kobles det ene elementet ut av fase vil der ikke oppstå noe trykkforskjell i kassen. Når det ene elementet går ut fra kassen, så går det andre inn. Du mister altså "luft-fjæringen" som konvensjonell kobling gir.

Lyd er forøvring luft som dyttes frem og tilbake...
    Begge elementer spiller i fase, så snur du det ene elementet, da spiller de i motfase, så snur du fasen på elemenetet du har snudd, og vips, på magiskt vis spiller begge i fase igjen. Skjønner?

Edit: Og da får du trykkforskjellen i kassen du tenker på, akurat som hvis begge elementene sto samme vei og var koblet med fasen samme vei.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •