DIY Prosjekt Dobble 12" Tommere - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 102
    Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jaja, det er dine valg.

Men diskanten kommer til å spille 14db høyere enn mellomtonen.

Delefilter er og en del vanskeligere å lage enn å bygge et fra teori, det blir ytterst sjelden bra.

Her har du en liten guide (som du kanskje har lest før).

Newcomer fredriik sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest guiden.. den er veldiig bra ..

jeg må få dempet diskantene en del, sånn at de stemmer overens med bassmellomtonen.
    noen forslag ?

Newcomer MR.Polyglass sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeez, for en enorm ht du lager, hvor mange kg tror du den blir på ferdig?, håper du skaffer deg seriøst med kraft så du ikke dreper elementene

Gler meg til og se den helt ferdige konstruksjonen!

Lykke til, men jeg forstår ikke helt hvorfor eltek satte sammen noe så forsterkerkrevende, hadde du hatt 4 stk midgard 6.1 monoblokker så hadde det vel blitt liv i stua...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fredriik
    Har lest guiden.. den er veldiig bra ..

jeg må få dempet diskantene en del, sånn at de stemmer overens med bassmellomtonen.
    noen forslag ?
    Hva med og kjøpe ny diskant? Evt. ny mellomtone.
    Var det eltek som satt sammen dette for deg?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe jeg gleder meg jeg oxo til å få disse ferdig, forsterker delen til basserne skal jeg lage på skolen/ hjemme jeg går første året på Elektronikk , der skal jeg lage 4 forsterkere på 200w rms ordenkli watt på vær kanal..

så håper det blir bra .. så har jeg en god Akai forsterker som jeg skal drive bassmellomtonen og diskanten

Det blir gøy å starte lakeringen av høytalerene snaart der skal jeg legge mye jobb i, for disse skal jeg prøve å få en veldiig fin finish på, svart blank

påføre grunning ett strøk,
    så pusse, videre på med svart blank lakk, pusse, lakere,lakere og lakere enda mere :P det blir mye arbeid men får håpe det blir bra når jeg er ferdiig...

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags forsterker skal du bygge? Selv fikk vi tilbudet om å bygge forsterkeren fra Christiansands lydfabrikker. Denne var meget god og vi testet den til like under 100W pr kanal.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt vanskeliig å forklare, men jeg skal legge ut bilder og informasjon når jeg starter, blir en stund til vi skal begnne med det på skolen,

http://www.audiofanatic.it/Schemi/Ti..._bridged_2.jpg

noe alla den. men jeg skal lage en strømforskyning som er kanske heeftig, med stoore kondensatorer. er ikke så fryyktelig vanskeliig det sjema ovenfor, jeg skal oxo bytte ut de transistorene med noen litt mere sintere som jeg har ligggene

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne forsterkeren likner mere:

http://www.audiofanatic.it/Schemi/Ti...30_bridged.jpg

TDA 2030

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chipamp med andre ord.
    Hvilke moduler skal du bruke?

De beste bruker så vidt jeg vet 3876, men selv om du kjører de HARDT og brokobler kommer du ikke opp i mer enn litt over 100w og da kan du ikke gå lavere enn 8ohm last. da må det og mye kjøling til.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne forsterkeren likner mere:

http://www.audiofanatic.it/Schemi/Ti...30_bridged.jpg

TDA 2030
    Beklager, men TDA 2030 er en 14W modul, selm om du skulle brokoble og kjøre de hardt som ****, vil du ikke få mer enn maks 50 skikkelige watt, kanskje 200w liksomwatt og 20% forvrenging, om du er heldig.

De kommer ALDRI til å klare drive noen av de elementene dine, vel, diskanten kan vel klare seg.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker hvem moduler jeg skal bruke,
    men hvorfor går det ikke ann å kjøre hardt i under 8 ohm ? eks. 4 ohm vil det fungere med en veldig stor kjøleribbe og vifte ?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker hvem moduler jeg skal bruke,
    men hvorfor går det ikke ann å kjøre hardt i under 8 ohm ? eks. 4 ohm vil det fungere med en veldig stor kjøleribbe og vifte ?
    Det er fordi de ikke klarer å kvitte seg med varmen, selv om du hadde gigantiske kjøleelementer klarer ikke selve modulen å overføre varmen.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aaa.. ok skjønner ..

har du noen bra sjemar for hånd ?
    eventuelt andre effektforsterkere/monoblokker ? =)

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bare glemme å kjøre op-amp basert forsterker til de høyttalerene dine...

Her er noen linker til ting som sparker litt mer ifra:
    http://avforum.no/forum/showpost.php...73&postcount=7
    Tenker da spesielt på Leach ampene.

Evt. sjekk ut Hypex modulene som føres av Eltek.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takkk for linken ^^

=)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut som et på mange måter spennende prosjekt Fredrik, men for ikke å tråkke for mye rundt grøten, du har endt opp med en del ulike løsninger du ikke vil kunne få til å fungere bra sammen.

1: Bass/mellomtonene er av en kvalitet som er totalt bortkastet sammen med bassene.

2: Diskanten er unødvendig effektiv, men den kan du nok klare å få til noe med.

3: Bassene får du nok ikke til å spille slik du ønsker deg for alt i verden.

4: Forsterkeren du jobber med vil være en total mismatch med dette høyttalerprosjektet.

Mine råd er ganske klare:
    1: Kontakt Eltek og spør aller nådigst om byttemulighet. De har et hav av andre alternativer som vil kunne spille fantastisk sammen med anstendig følsomhet.

2: Legg lista litt lavere mtp basstrykk, eller vær villig til å legge ut veldig mye penger i forsterker og elementer. Du kan eventuelt bruke PA-basser på den rimelige siden i veldig store kabinetter som et godt kompromiss.

3: Finn en annen forsterkerkrets som utgangspunkt. Dersom du ikke skal ha noe ferdig så anbefaler jeg deg å se på 41Hz eller Hypex. Hypex finner du på Eltek, mens 41Hz finner du her: http://41hz.com

PS: rådene er velmente og absolutt ikke ment for å ta motivasjonen fra deg. Jeg er imidlertid redd du kan miste motivasjonen under veis i prosjektet slik det ser ut nå.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja får se hva jeg skal gjøre, nå blei jeg veldiig usikker .....

jeg får se om jeg beholder basselementene eller ikke, jeg fikk de til halv pris, altså 1500,- de koster 3000,- stykke nåå ..

Får se får see ...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nok slutte meg til den noe bekymrede skare her - dette kan bli vanskelig å få til... Bassen er nok største problemet - skal du få til dette må du ha mye kraft! Og det gjelder spesielt dersom du skal bruke EQ til å presse elementene til å spille linjært lengre ned enn de er bygget for. Et alternativ som nok kunne funke forsterkningsmessig er 2 stk Behringer EP2500, men da snakker vi PA med hissige vifter... Diskantene er jo en sak for seg selv - det gir liten mening å bruke så effektive diskanter kombinert med resten av elementene.

Derfor:
    Koster bassene 3000 fra Eltek nå kan jeg ikke tenke meg at det vil være spesielt vanskelig å selge disse for mer enn 1500 + frakt i bruktmarkedet. I rommet opp til 2000 har du da flere alternativ jeg er rimelig sikker på vil være mye enklere å få til et bra resultat med. Tidligere nevnte og unevnte:

-Peerless XLS / XXLS 12: Nevnt før med god grunn. Svært velprøvde elementer som er lett å få til og kan fungere i kasser av hyggelig størrelse. Jeg har selv et par med XLS-12 som står i lukkede kasser på 40 liter hver - spiller meget bra.

-Beyma 12G40: PA-element med meget pen adferd og høy følsomhet. Lett å drive til høye nivåer hvis du ikke trenger spille altfor dypt, men har slaglengde nok til å gi bra trøkk også i bånn. Importør (http://www.tangenavdesign.com/) kan gi deg hjelp til nøyaktig utforming av kasse og avstemming.
    http://profesional.beyma.com/ENGLISH...?pdf=12G40.pdf

-Hivi W12: Hivi lager bra basser med fornuftig følsomhet. Vet ikke om konkrete prosjekter basert på dette, men ser lovende ut. (http://creativehifi.com/catalog/prod...d660dd322e4524)

Alle ligger under 2k og jeg er rimelig sikker på at mulighetene for suksess er radikalt høyere med disse enn med de du sitter på nå. Gitt at du skal beholde mellomtonen du har kjøpt ville jeg definitivt ha vurdert Beyma ettersom disse med hell kan brukes godt opp i frekvens og dermed avlaste mellomtonen. Deler du for langt nede vil mellomtonen få pustevansker er jeg redd for.

Mulig du har sagt noe om dette før men: Hvor store er disse kassene dine? Hvor mange liter volum til basser/mellomtone?

...og bare en liten tanke forresten: Har du vurdert å flytte 2 av bass-elementene ut til separate subber? Gir mer volum/element i frontene + mye lettere jobb med å få til en jevn frekvensrespons i rommet. Litt mer byggejobb, men det kan være verdt det...

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassmellomtone rommet er på 40 liter og de doble 12" basserne er på 160 liter..

mye fornuft du kom med her..
    jeg får se hva jeg gjør, må spare litt penger først

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du bør vente for lenge om Eltek skal gå med på en byttehandel...

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •